Ti år er gået, siden Xenoblade Chronicles X blev lanceret på Wii U. Otte år siden Nintendo Switch kom ind i vores liv og udvidede Monolith Softs franchise endnu mere med to hovedspil, en selvstændig udvidelse af det andet spil og en Definitive Edition af Wii U-originalen. Nogle vil hævde, at fans af det japanske studios JRPG'er har spist godt gennem hele Switch-konsollens livscyklus. Men der vil altid være den lille bitre eftersmag, den lille tomhed i hjertet, der, som årene gik, syntes at forblive som et irriterende ar. For i al den tid har langt de fleste anmodninger til Nintendo været om at bringe Xenoblade Chronicles X tilbage fra Wii U, så hybridens store nuværende publikum kunne få glæde af det, og det er nu sket.
Det første, jeg vil gøre klart, er, at denne anmeldelse ikke vil fokusere for meget på at anmelde Xenoblade Chronicles X, for den vurdering leverede vi for ti år siden, og ordene er lige så gyldige dengang, som de er nu. Spillets historie, Miras verden, udforskningen, Skells, karaktererne, plottet.... Alt er lige så gyldigt dengang som nu. Det ville være let igen at undre sig over, hvordan i alverden Monolith Soft formåede at skabe så godt et spil dengang uden at få hardwaren til at eksplodere i forsøget (selv om de kun har forbedret sig siden da). Hvis du har brug for et kort citat, som jeg selv vil tilføje til den oprindelige anmeldelse (som jeg anbefaler, at du læser sammen med denne), vil jeg sige, at Xenoblade Chronicles X uden tvivl stadig er det største »rigtige« open-world JRPG, jeg nogensinde har oplevet, og at det er en ubestridt perle, der hævede barren i sin generation og her igen markerer sin plads som en af kongerne i genren. Men selv en diamant slibes for at bringe den tættere på perfektion, og det er nu, hvor undertitlen Definitive Edition kommer ind i billedet.
Jeg vil gerne korrigere mig selv. I mit første preview, som var begrænset til en mindre del af historien og udvidelsen gennem Miras verden, udforskede jeg hverken så meget eller udnyttede det sande potentiale. Men nu kan jeg frit anmelde og tale om 99 % af det, du kommer til at finde om et par dage. Jeg vil ikke lade det blive ved »jeg tog fejl, det sker ikke igen«, men de første par timer af Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition er svære. Meget af det er baseret på forbipasserende tutorials og samtaler (som ikke kan forkortes eller springes over) og nogle overflødige forklaringer om brugen af de forskellige systemer og steder i New Los Angeles, menneskehedens kerne i Mira. Men når den barriere er sprængt, blomstrer spillet smukt op i en eksplosion af eventyrlig udforskning, karakterhistorier og endeløse jagter på fremmede dyr. Jeg synes kun, det er rimeligt at give denne lille advarsel til førstegangsspillere, så de ikke bliver modløse i starten.
Faktisk forbedrer denne Definitive Edition nogle elementer i originalen meget. Nogle tilføjelser var forventelige, som f.eks. tilpasningsmulighederne for din avatar eller Transmog-systemet, som nu har sin egen menu adskilt fra udstyrsmenuen, så du kan »klæde« både din avatar og dine våben på, som du vil. Det var en god ting i Xenoblade Chronicles: Definitive Edition, og det er en god ting her. Endnu vigtigere er det, at der nu er mulighed for automatisk at udstyre det optimale udvalg af våben og rustninger med en enkelt knap. Det virker som en no-brainer i 2025, men i dette spil er det en kæmpe forbedring af livskvaliteten. Der er mange andre små justeringer her og der i menuerne og styringen, som er mere end velkomne. Kameraet i kamp er bare en af dem. Vi får nu flere og bedre forklarede vejledninger i brugen af NLA-faciliteter, Skells og aktiviteter og missioner i verden.
Der er andre forbedringer, som er velkomne, men som måske ville have krævet nogle dybere ændringer, som teamet ikke ønskede at foretage. For eksempel er tidsændringen, som tidligere blev foretaget fra terminaler, nu en mulighed, der altid er tilgængelig fra menuen. Men terminalerne er der stadig, de giver stadig mulighed for at ændre tiden, men nu er de blevet overflødige. Og det sker lidt i visse dialoger og situationer med BLADE Reward System og de forskellige arbejdsdelinger. Det er nu ikke længere relevant at vælge en afdeling, man kan udføre missionerne og få belønningerne fra alle, og de er blevet efterladt som et rent dekorativt element. Ja, ved at fjerne disse »barrierer« undgår man at gå glip af indhold i selve spillet, men det er en del af fortællingen om, hvordan menneskeheden er struktureret i Mira, og hvordan BLADE tjener sit formål i det klassesystem. Jeg klager ikke over slutresultatet, men måske ville jeg have forsøgt at tilføje nogle subtile ændringer til præsentationen af organisationen for at få den til at give mening.
Det er blevet nemmere at gå på opdagelse takket være det integrerede minimap i spilskærmen og en tydeligere angivelse af, hvor man skal hen for at nå missionens mål. Det fremskynder i høj grad spillets progression, som også er mere givende for spilleren, der går fra 60 niveauer til 99. Kampskelettet har for det meste ikke ændret sig så meget, men der er vigtige detaljer. Til at begynde med er der en masse nye våben, rustninger, udstyr og figurer, som du kan føje til dit hold. Flere tilpasningsmuligheder for din Skell og et forbedret og mere dynamisk turbosystem (den ultimative kombination, hvis du hjælper dine allierede i kamp med dit udstyr ved at lytte til deres »sjælestemmer«).
Alt i alt er den mere gentagne byrde med at gå til bestemte steder eller karakterer for at ændre på dit udstyr blevet lettet betydeligt, men jeg synes, det ville have været en mere velkommen tilføjelse at have en mulighed for at spole frem gennem scener og dialog eller endda springe dem helt over. På den anden side skal du ikke tro, at den tid (som er ret meget, hvis du ser det i forhold til hele spillet), du sparer med opgraderingerne, vil skære ned på de omkring 120 timer, det kan tage at gennemføre Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition. Nu kan du indhente det ved at komme tættere på det nye indhold eller forsøge at få fat i det nye udstyr.
Monolith Soft. har endnu en gang leveret varen til sine fans og tilbyder en udvidet version, der opdaterer klassikeren og vil leve videre sammen med resten af serien på Nintendo Switch. Lad os bare håbe, at denne lille gave, som Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition ikke har taget dem for lang tid at vise os den næste del af serien i den nærmeste fremtid.