xXx: A New Breed of Secret Agent

xXx - A New Breed of Secret Agent

Jeg må sige med det samme: Jeg har ikke været i biografen og se den nye agentfilm med Vin Diesel og Samuel L. Jackson.

Jeg må sige med det samme: Jeg har ikke været i biografen og se den nye agentfilm med Vin Diesel og Samuel L. Jackson, og der er ikke rigtigt noget, der taler for, at jeg er gået glip af noget. Heller ikke det nærmest uundgåelige spil, der er fulgt i kølvandet på Game Boy Advance.

Agent Sport
Handlingen er den enkle, at Xander Cage, der både er sports-freak og hemmelig agent, skal bekæmpe et forbrydersyndikat ved navn Anarchy 99. Spillet indeholder 11 levels, hvor langt de fleste består side-scrolling platforms-action. Modstanderne er nøjagtigt lige så intelligent som de elektriske klatrebjørne i Tivoli. De går blot fra side til side og bortset fra bl.a. de glubske hunder, der dukker op i ny og næ, så kan langt de fleste modstandere uskadeliggøres med et enkelt skud, affyret i knælende stilling. Til gengæld åbner modstanderne ild, et afgørende øjeblik før man kan se dem på skærmen. Det er ikke lige den måde man som spiller skal justere sværhedsgraden på!

I øvrigt spillet ud på, at Xander skal gå, kravle, klatre og på anden måde kæmpe sig vej igennem tilsyneladende endeløse labyrinter. Kan han ikke komme igennem en dør, så skal han først finde en nøgle - og ellers fortsætte sin søgen efter bomber, missiler og andet isenkram, som Anarchy 99 sat sig for at gøre tilværelsen sur for verden med. Spillets mellemscener giver sig ud for at præsentere spilleren for nye informationer, der binder de enkelte levels sammen, men i realiteten er der tale om enkeltstående missioner uden sammenhæng i øvrigt. Om plottet er bedre eller ringere end filmens, skal jeg - heldigvis - ikke kunne sige ...

Uvikleren der leverede snot
Digital Eclipse, det udviklerteam, der stod bag det relativt vellykkede Spiderman: The Movie har med dette nye spil begået et sørgeligt enerverende og utroligt ensformigt spil. Udfordringerne er så få og lette at gennemskue, at man som spiller er fuldt fortrolig med løjerne efter ganske få minutters spil. Nok er Xander sårbar og han tager imod både skud og slag, hvorefter han må ud og lede efter health packs, som der dog ikke er alt for mange af. Heldigvis, skulle man næsten mene. Så er der da i hvert fald noget der kræver lidt omløb mellem ørerne.

Der ligger selvfølgelig også et vist udvalg af våben som AK-47 og haglgevær strøet rundt omkring på banerne, men det føjer nu ikke afgørende elementer til gameplayet. Den største afveksling kommer faktisk mellem missionerne ... eller rettere efter hver anden mission, hvor vor helt suser af sted på motorcykel skal undgå forskellige forhindringer og modgående trafik. Benzintanken bliver hurtigt tom, så det gælder om at holde udkig efter de tanke, der dukker op undervejs. Et ikke voldsomt nytænkende gameplay, der dog er et eksempel på, hvordan man kan lave 3D-spil til Game Boy Advance.

Pænt, men så heller ikke mere
Faktisk er spillet rent visuelt ganske nydeligt. Animationen af figurerne er både varieret og detaljeret, og baggrundene er tegnet med fin fornemmelse for både farve og dybde. Særligt i starten, hvor Xander skal krydse Karlsbroen i Prag er spillet meget tæt på at have både stemning og charme. Lydsiden fungerer ligeledes overraskende godt. Der mangler dog lige den hårdtpumpede heavy-sovs, som kunne understrege hovedpersonens macho-karakter, og modstanderne falder så godt som alle omkuld med den samme, tamme lyd - som var de blot ramt i maven af et lidt vel hårdt skud - med en fodbold.

Det er ofte en blandet fornøjelse at kaste sig over spil, der har sin primære berettigelse - som merchandise for en middelmådig biograffilm. xXx lever da også kun alt for godt op til min skepsis som spiller - og anmelder. Hvis du er hardcore xXx-fan, så er der måske stof til en julegave, men går du efter en velfungerende action-spil, der holder bare en lille smule længere end selve juleaften, så gør du klogt i at finde et andet spil, f.eks. Duke Nukem Advance.

7 / 10
+
Lettilgængelig action - som man hurtigt bliver fortrolig med.