Zenless Zone Zero

Zenless Zone Zero

miHoYo fortsætter stilen med flotte F2P-titler. Vi tester det seneste af dem.

Udvikleren miHoYo er blevet en gigant på spilmarkedet på relativt kort tid, og det er svært at argumentere imod den dominans, det kinesiske studie har, når det kommer til den lukrative gacha-genre med titler som Genshin Impact og Honkai: Star Rail under bæltet. Nu er det tid til endnu en mikrotransaktionsfyldt oplevelse at se dagens lys, og med Zenless Zone Zero sigter studiet mod at ramme en tone, der tiltaler både nye og gamle spillere ved at lande et sted midt imellem deres to andre succeser.

Zenless Zone Zero

Ligesom sine ældre søskende opererer Zenless Zone Zero, som allerede nævnt, i gacha-genren, hvor gratis adgang balanceres af et stort fokus på mikrotransaktioner og gambling-lignende mekanismer. Med andre ord kan du downloade "ZZZ" uden at betale en krone, men du vil hurtigt opdage, at mange sjældne genstande, cosmetics og værdifulde valutaer er svære at få fat i, medmindre du er villig til at bruge ekstra penge. Så du kan stadig spille, selvom du ikke ønsker at betale, men du skal forvente, at din progression bliver væsentligt langsommere sammenlignet med dem, der smider penge i forskellige former og mængder.

Zenless Zone Zero

Dette skyldes, at hele konceptet er bygget til at holde spillere i en attraktiv game world og få dem til at logge ind kontinuerligt, så de kan bruge flere penge. I skyggen af dette er det naturligvis let at se den negative side af Zenless Zone Zero, hvor det pengesugende design, den simple spilbarhed og incitamenterne til at skabe en afhængighed fastholder din opmærksomhed. Det betyder dog ikke, at alt er forfærdeligt, fordi miHoYo kan ikke beskyldes for at levere dårlige og identitetsløse oplevelser. Ligesom i studiets andre titler udstråler ZZZ meget kvalitet, charme og atmosfære.

Zenless Zone Zero

Historien følger to søskende, Wise og Belle, som sammen med forskellige agenter forsøger at gøre karriere ud af at besøge alternative verdener og bringe de skjulte rigdomme hjem derfra. Dog er alt ikke så simpelt, som det lyder, da der er groteske monstre inde i disse verdener, og som udefrakommende risikerer du også at blive korrumperet og forvandlet til en grotesk skabning, hvis du ikke formår at komme ud i tide. Personligt satte jeg pris på denne mere nedtonede historie i stedet for den sædvanlige, hvor man skal redde verden fra en stor ondskab, og for mig var det meget lettere at føle empati med karaktererne, når deres mål og formål var mere hverdagsagtige end overdrevne heroiske. Karaktererne i sig selv er også noget, udvikleren har gjort godt, da næsten hver karakter formår at antyde en form for menneskelighed. Vi taller ikke en dybdegående udforskning af menneskets kompleksitet, men der er en charme, der gennemsyrer oplevelsen og får dig til at føle en forbindelse til, hvad der sker på skærmen.

Zenless Zone Zero

Præsentationen er også god, da den flotte tegneseriegrafik er godt ledsaget af svingende musik, gode stemmeskuespillere og flotte og smooth animationer, der giver det hele et overdådigt indtryk. Meget af historien bliver også fortalt gennem velskabte tegneseriestriber, og det er en narrativ stil, der passer godt til historien med fokus på megen komedie og lethed.

Spillets gameplay mixer frit action-momenter, historiestyrede dialoger, menu-gameplay og simple udforskning, men som nævnt ovenfor, holder det overordnede design med at tjene penge nydelsen af spillet en del tilbage. Intet får rigtig en chance for at blomstre, og selvom actionsekvenserne kan være underholdende og flotte at se på, kunne de have været lidt mere engagerende, hvis de fik lov til at blomstre i et andet miljø.

Zenless Zone Zero

I sidste ende er der mange ting ved Zenless Zone Zero, som jeg nyder, men desværre snubler meget af min egen oplevelse over den genre, spillet har valgt at omfavne. Hvis ZZZ havde været et mere klassisk action-RPG med fokus på sin historie og de iøjnefaldende kampe, ville indtrykket have været meget bedre, og i stedet for at bygge hele eventyret op omkring at grinde for nye genstande, ville det have været mere givende at udforske verdenen og dens karakterer samt spilmekanikken i dybden. Nu bliver det desværre en bovlam historie, der gør nogle ting fint og andre ting værre, og vurderingen kan dermed ikke være andet end en simpel "okay".

6 / 10
+
Fin præsentation. "Gratis". Charmerende karakterer. Konceptuelt interessant.