film-anmeldelser
A Quiet Place: Day One

A Quiet Place: Day One

Michael Sarnoskis prequel til John Krasinskis spændende gyserserie tager en uforudselig vej, og det lykkedes - sådan da.

Ikke alene er den unge New Yorker Sammy blevet ramt af kræft, men byen er også blevet invaderet af lydfølsomme monstre fra det ydre rum! For at gøre det hele endnu værre er hun ud over sin ekstremt intelligente kat Frodo også tvunget til at slæbe en uvidende englænder med sig, som hverken er her eller der. Velkommen til Day One - Når en af verdens mest støjende byer er blevet placeret under stilhedens tykke tæppe, hvad er så det næste træk? At spise pizza i Harlem, før du bliver revet i stykker af lydsøgende rumvæsner, det er klart.

Det virker måske som en kikset præmis for en prolog, men takket være Lupita Nyongos jordbundne karakter fungerer plottet i al sin enkelhed. Hendes karakter Sammy kæmpede med døden, længe før rumvæsnerne landede på jorden; disse væsner virker mest som en ulempe i hendes søgen efter nostalgi før døden, hvilket bringer os til filmens sande hjerte, der ikke holder op med at slå, før rulleteksterne er slut: et blomstrende venskab, der opstår midt i den ødelagte metropol. Joseph Quinn spiller filmens anden hovedperson, en kejtet ung mand, som finder sit mod gennem Sammy og især katten Frodo, der dukker op som en lille lodden skytsengel midt i alt blodbadet. Det er en uventet sød film, og tematikkerne der tages op og behandles finder et helt andet og uventet fokus.

A Quiet Place: Day One

Det er bare ærgerligt, at den også skal være så forbandet forudsigelig, for filmen tager ikke rigtig flere chancer end dem, vi allerede har set i tidligere A Quiet Place-film. Filmen føles som en udvidet version af den fantastiske introsekvens i den anden film, hvor menneskene begynder at indse, at de er nødt til at holde kæft for at overleve. Her ville jeg gerne se mere af menneskenes dumhed over for en alien-trussel, og det får vi noget af, men meget lidt af det. Opfindsomheden fra de tidligere film føles lidt fraværende, da hele pointen med filmen er at følge nogle karakterer i begyndelsen af invasionen. Jeg havde nok forventet lidt mere rædselsvækkende kaos denne gang, da New York synes at have tingene under rimelig kontrol lidt for tidligt i filmen. Dette og en vis aftagende realisme betyder, at selve spændingen lider, jo længere filmen skrider frem.

Det er stadig en rimelig spændende og underholdende lille thriller, der ligesom sine forgængere bør opleves i biografen. Den lever måske ikke op til sine geniale forgængere, men det er en effektiv lille prequel, der leverer mere af den stille spænding, som er den succesfulde rygrad i filmserien. Der er masser af monsteraction for dem, der følte, at der ikke var nok af det i den sidste film, og der er masser af charme for dem, der leder efter lidt håb i deres gyserfilm, men der er ikke meget af det gys, som forgængerne bød på.

6 / 10

A Quiet Place: Day One

A Quiet Place: Day One