Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Conan Exiles

Vi anmelder den færdige version af Conan Exiles

Conan Exiles er endelig færdig i Early Access, og vi føler det derfor nødvendigt at give det færdige produkt en chance til. Claus anmelder...

TwitterRedditGoogle-Plus

Jeg anmeldte The Forest i sidste uge, og min mening var lunken. Et nogenlunde overlevelsesspil, men med manglende indhold og historie. Derfor var det et sjovt sammenfald, at jeg igen i denne uge fik endnu et overlevelsesspil leveret, og i denne ombæring foregår det i Conan-universet. Conan: Exiles er udviklet af norske FunCom, som står bag spil som The Longest Journey og The Secret World, som begge har været med til at gøre FunCom til en mere kendt udvikler. FunCom har forsøgt sig med Conan-universet før i deres Age of Conan-spil, som blev relativt populært, så det bliver sjovt at se om Conan:Exiles, efter en længere periode i Early Access, nu kan gøre navnet ære. Spillet er anmeldt på PlayStation 4.

Da jeg havde modtaget koden til Conan: Exiles var jeg rimelig forventningsfuld. Jeg havde set Arnold Schwarzenegger-filmen, og håbede, overlevelsesmekanikker og multiplayer til trods, på en historiedreven oplevelse. Jeg lavede min karakter i den ret detaljerede karakterskaber, og jeg kunne vælge alt fra min karakters religion, til længden på hans.... I ved nok. Dette er i øvrigt en feature jeg ikke har set i spil før. Min karakter blev en meget muskuløs og høj barbaragtig type, som kunne smadre sten med sine brystmuskler. Arnie ville have været stolt. Jeg loadede ind i spillet, og fandt mig selv dybt ude i ørkenen, med tårnhøje ruiner rundt om mig. Her vil jeg gerne indrømme, at jeg følte mig komplet fortabt. Der var ingen hints om, hvor jeg skulle hen eller hvad jeg skulle gøre. Derudover var her ingen tutorial, som skulle lære mig at bruge mine evner, og navigere mig igennem mange menuer, som spillet indeholder. Der er i menuen et billede af hvad de forskellige knapper gør, men inde i spillet var dette meget utilstrækkeligt. Menuerne er ikke designet til en controller, og jeg måtte flere gange prøve at trykke på alle knapper for at få ting til at ske. Eksempelvis kunne jeg ikke finde ud af at stege noget kød jeg havde fundet. Det endte med at jeg tilfældigt trykkede på L2, og så skete der endeligt noget. Det er for mig egentlig ligegyldigt, når det kun sker en gang eller to, men når man skal gøre det hver eneste gang, så bliver det irriterende. Conan Exiles skal naturligvis ikke holde spilleren i hånden i flere timer, men en mindre introduktion til det spillet går ud på, det havde ikke skadet.

Conan Exiles
Conan ExilesConan ExilesConan ExilesConan Exiles

Efter at have bakset rundt med menuerne i cirka en halv time, så lykkedes det mig at lave noget tøj til mig selv, og så tænkte jeg; "nu starter mit eventyr." Der gik ikke længe før jeg fandt en oase. Her fandt jeg underlige skildpaddeagtige væsner, som gjorde ondt at blive slået af. De myrdede mig, på godt dansk, og jeg vågnede op hvor jeg startede midt i ørkenen. Jeg tænkte; "nå, jeg har vist brug for et våben" og så i menuen, at jeg havde evnerne til at lave en økse, men ikke ressourcerne. Jeg fandt derfor ud af, at man skulle samle alt op man rendte forbi, og det gjorde man ved konstant at trykke på firkant. Senere fandt jeg så ud af, at man kunne høste hele planeten ved at trykke på firkant. Som sagt så skulle alt opdages gennem "trial and error". Efter noget tid lærte jeg så den helt basale styring, og så kunne spillet gå i gang. Er denne tilgang som sådan et problem? Ikke rigtig hvis du altså er ihærdig, men brugervenligt er det ikke - og når man officielt er gået ud af Early Access, så er det altså påkrævet at man åbner spillet op for alle typer spillere, og formår på flydende vis at forklare alle spillets mekanikker.

Én ting er at overleve, men spillet handler i bund og grund om at bygge. Det vil sige at høste ressourcer, som man så kan bruge til eksempelvis at bygge huse, våben og krigsmaskiner med. Spillet kan spilles på mange forskellige måder, blandt andet singleplayer, multiplayer, lokalt og online. Man kan oprette servere til hinanden, hvor alle ting fra vejr til sværhedsgrad kan indstilles. Det er nemlig ganske underholdende at spille sammen med venner, ligesom det var i The Forest. Her kan man sammen bygge kæmpe borge, tilegne sig slaver og bekrige andre spillere. Man kan også vælge at tage på opdagelse, og undersøge de mange ruiner og huler som spillet har. Man stiger hurtigt i level, og får løbende ny opskrifter, som kan gøre at man overlever nemmere.

Conan Exiles