Har du nogensinde set et interview med en forfatter eller instruktør, hvor de passioneret taler om hvor afgørende det var at fortælle netop den udvalgte historie? Du vil aldrig høre nogen tale på den måde om Atlas. Den her film er elendig. Jeg gider ikke finde på en smart intro eller en vittig måde at komme i gang på, for den her undskyldning for en spillefilm har hverken inspireret de medvirkende til at levere noget som helst mindeværdigt, og den har ikke inspireret mig til at pakke min kritik ind i andet en glasskår, og bitterhed.
Medmindre det i hemmelighed er et eksistentielt eksperiment, der skal tvinge seerne til at acceptere, at vi allesammen skal dø en dag, og at de bruger to timer af deres finite eksistens på at se noget værre lort, så fejler Atlas på næsten alle tænkelige måder. Det er en sci-fi-film, der forsøger at kapitalisere på modeordet for 2023 og 2024, som er "AI". I stedet for sci-fi er det faktisk en dårligt forklædt actionthriller, da AI'en bare er normale mennesker, der opfører sig som superterrorister. Et stykke ude i fremtiden bliver en AI ved navn Harman (Simu Liu med vildt dårlige blå kontaktlinser) den første AI-terrorist, der går amok og forsøger at udslette menneskeheden efter at have befriet sine venner. Han bliver besejret og flygter ud i rummet.
28 år senere møder vi Atlas Shepherd (Jennifer Lopez), en kvinde, som kender Harman bedre end nogen anden, og som tilsyneladende ikke kan opretholde et almindeligt forhold til almindelige mennesker, selv om hun ligner Jennifer Lopez. I betragtning af at det er det mindste af denne films logiske problemer, lader vi den her gå. Ved at afhøre Harmans håndlanger Casca finder Atlas ud af, hvor AI-terroristerne gemmer sig, og af en eller anden grund bliver hun sat på et hold med ekspertsoldater, der skal opspore ham og anholde ham.
Alt dette sker i øvrigt inden for de første ca. 20 minutter. Man får så mange forklaringer, så meget eksposition på den tid, at dialogen snart bliver til ensartet brunt slam, hvor de eneste ord, man lægger mærke til, er "Harman" og "AI". Hvis vi går lidt tilbage til afhøringsscenen, er den latterligt dårlig. Jennifer Lopez tvinger, hvad manuskriptet anser for at være tekno-jargon, igennem, og kombineret med Cascas dårlige skuespil, den forfærdelige CGI og det uendelige væld af utroværdige bemærkninger og motivationer så tuner du allerede ud her. Tro mig når jeg siger, at det her får Rebel Moon til at ligne Citizen Kane.
Derfra tager vi til Andromeda-galaksen af alle steder, og efter at have advaret soldaterne om en fælde, men ikke givet dem nogen løsning på den, ender Lopez og co. med at blive overfaldet, så Lopez strander på en planet med et giftigt miljø, låst inde i en mech-dragt, der føles, som om den stjæler lige lovlig meget fra Avatar og Titanfall i sit design. Den mech, ligesom de andre, soldaterne har, styres af AI, men nu kommer det værste: Lopez bryder sig ikke om AI. Hun uddeler endda papirlapper med håndskrevne noter for at illustrere den mistillid hun har til teknologi ... i fremtiden?! Bortset fra at hun har en AI i sit hjem, som hun spiller skak med. I løbet af filmen er Atlas og hendes mech-ven Smith involveret i svagt koreograferet action og den værste dialog, jeg nogensinde har hørt, mens de kæmper for at knytte bånd.
I det meste af filmen er vi sammen med Atlas og hendes robotven, så man skulle tro, at skaberne af denne "film" i det mindste havde gjort en indsats for at gøre hende nogenlunde sympatisk, ikke? Det er forkert. Helt forkert. Ikke alene spiller Lopez bare generelt ringe her, men karakteren skifter så meget mellem et indædt had til AI og en næsten villighed til at acceptere den neurologiske forbindelse med den, at det er umuligt at holde af hende eller overhovedet vide, hvem hun er. Hun virker irriterende hele vejen igennem, især i betragtning af at vi ikke finder ud af, hvorfor hun hader AI, før de sidste 30 minutter af filmen, hvilket er forbløffende i betragtning af, at vi ellers fik så meget information i netop den akt. Hendes begrundelse for at hade AI er også, at det var hende, der forårsagede AI-revolutionen ved at blive jaloux over, at Simu Liu tilbragte for meget tid sammen med sin mor. Godt gået, idiot, du har uforvarende forårsaget millioner af menneskers død, fordi mor ikke ville se dig danse den seneste TikTok-dans.
Der er så mange ting, der bare nægter at give mening i denne 2-timers reklame for Elon Musks neuralink. Hvorfor er alle soldaterne så elendige til deres job? Hvorfor jagtede menneskeheden overhovedet Harman i første omgang, hvis han ikke havde gjort noget i 28 forbandede år? Hvorfor var de nødt til at gøre Simu Lius øjne blå? Hvordan går Atlas fra at skrige af fare til pludselig at blive rolig, da hun opdager, at hendes ben er brækket så slemt, at knoglen stikker ud?
Da filmen når sit klimaks, bliver disse spørgsmål kun værre. Jeg har nu i sinde at spoile den her films slutning, fordi hele essensen af denne anmeldelse er at opfordre dig til at bruge din tid på noget andet. Nu er du advaret. I slutningen af filmen afsløres det, at Harman førte Atlas til ham, så han kunne stjæle et skib og vende tilbage til Jorden. Han har også hamstret udstyr og andre ting, som han har brug for til et nyt oprør, hvilket rejser spørgsmålet om, hvordan fanden han fik ting fra Jorden, hvis han havde brug for at tilkalde et skib for at komme tilbage dertil? I den sidste kamp får Atlas' mech-ven Smith tæsk, og hun bliver slået bevidstløs. Smith smider hende på jorden foran Harman, som derefter går i gang med at hugge løs på mechen, mens han stadig har Atlas i synsfeltet. Et øjeblik senere stikker Atlas ham ned bagfra. Det er hårrejsende, drenge, det er det virkelig.
Atlas er ikke den værste film, jeg nogensinde har set, men den er deroppe af. Den er uinspireret, uoriginal og formår ikke engang at underholde som actionfilm. Den portrætterer også den kunstige intelligens som skurkene, selv om de tror, at de redder menneskeheden ved at forhindre den i at ødelægge sig selv. Jeg har altid hadet denne trope, fordi den får mennesker til at ligne idioter, som faktisk ville elske at dø ved at sprænge hinanden i luften. Hvis du vil have en AI-historie, så se Terminator, hvis du vil have venskab mellem mennesker og robotter, så se Big Hero 6 eller spil Titanfall 2. Hvis du kan lide navnet Shepherd, så spil Mass Effect. Jeg ved godt, at det staves anderledes, men lad være med at se denne film. Jeg gyser ved tanken om, at Netflix fejrer 20 millioner visninger af denne film i løbet af denne weekend, og at vi unægteligt kommer til at se en efterfølger.