film-anmeldelser
Beverly Hills Cop: Axel F

Beverly Hills Cop: Axel F

Netflix har pumpet penge i Murphys blockbuster-comeback som Detroit-betjenten Axel Foley, men vi er ikke rigtig imponerede, desværre...

Det er lettere bizart at tænke på, at den oprindelige film fra 1984 var tiltænkt som en hårdkogt politithriller med en arret Stallone i hovedrollen, en livstræt, kynisk betjent fra Detroit, der tager til Los Angeles for at hævne mordet på sin kollega. Det står i ret stærk kontrast til det som den ikoniske originale film endte med at blive, selv om rammerne endte med at være de samme. I stedet for en mumlende, olieret, roid-pumpet 80'er Stallone trådte stand-up-komikeren Eddie Murphy til og gjorde i samråd med instruktøren Marty Brest Beverly Hills Cop til en komedie.

Hvis man vil være kynisk, kan man selvfølgelig degradere Beverly Hills Cop (1984) til en meget typisk actionkomedie med kontraster og en flamboyant hovedperson, der fjoller rundt og griner underligt hele filmen igennem. For mig er originalen stærkt forbundet med 80'ernes charme og karisma, som jeg stadig synes, Axel Foleys første besøg i Beverly Hills er fuld af. Jeg elsker filmen. Jeg har nok set den 25 gange i årenes løb, og jeg griner altid lige meget af Axels narrestreger og af Serge med hans tvivlsomme engelske accent. Efterfølgeren er også tilforladelig. Tony Scotts anden film er gennemsyret af atmosfære og karakter og fungerer lige så godt som den geniale original med en Eddie Murphy i absolut topform. Den ret triste tredje film er derimod svær at holde af, da den hverken føles som en 'Cops in Hollywood'-film eller som noget, Murphy virkelig havde lyst til at lave på det tidspunkt. Uinspireret, usammenhængende, kedelig på en måde, som Axel Foleys arbejde aldrig bør være.

Beverly Hills Cop: Axel F

Der er gået 30 år siden Beverly Hills Cops III, og med Netflix' økonomiske hjælp er Axel Foley nu vendt tilbage til Hollywood, fordi endnu en af hans kære er kommet i problemer. Axels datter Jane arbejder som forsvarsadvokat i Los Angeles, hvor hun forsvarer et kartelmedlem, som er anholdt for et mord, han ikke har begået. Før Jane Foley ved af det, har maskerede bøller truet hende på livet på den mest teatralske måde du kan forestille dig, hvilket får hendes far til at tage et tidligt morgenfly fra Detroit til L.A. - igen.

Vel fremme snubler Axel over en sammensværgelse, hvor nogle højtstående politifolk ser ud til at være involveret, og med hjælp fra sine gamle LA-venner Taggart & Rosewood og den nye Abbot (Joseph Gordon-Levitt) begiver han sig ud på en skurkejagt for at afdække dem, der forsøger at dræbe hans datter, og få ram på de betjente, der står bag den sammensværgelse, han lige er faldet over. Som du kan se, er historien stort set identisk med de to første film med tilføjelsen af Jane. Det kunne have været en god ting (enkel og autentisk), hvis den var skrevet med finesse, og hvis karaktererne omkring Axel fungerede bedre, end de gør. I stedet føles selve historien som en lang gentagelse af noget, der takket være karakter, charme og karisma fungerede godt i midten af 80'erne, men som i dag bare føles fantasiløst og fjollet.

Beverly Hills Cop: Axel F

Den her film føles meget som et gammelt 80'er-band, der 30 år efter, at de gik på pension, gør et stort comeback med alt, hvad det indebærer af Seebach-krøller, skovsneglsoverskæg og eyeliner, og som arbejder hårdt og uironisk på at være lige så stilfulde, frække og cool, som de var i 1987, uden at det lykkes. Manuskriptet er dumt. Karaktererne føles som et dække over deres tidligere jeg, og dialogen er forfærdelig. Murphy er dog god. Man kan se, at han har savnet Axel Foleys karakter, hvilket betyder, at han her kæmper med næb og klør for at få nøglescenerne til at fungere, hvilket de aldrig gør. Instruktionen føles håbløst kedelig, uden tempo, stil eller nogen form for dynamik, og i sidste ende føles hele filmen som et dårligt afsnit af NCIS, på en måde. Hvilket er en skam, når man tænker på, at Axel Foley-fans har ventet 30 (!) år på denne efterfølger.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10

Beverly Hills Cop: Axel F