
Hør her. Film er film, og bøger er bøger. En slidt kliche, som antænder mit udslæt, er andre filmkritikere, der vægter filmens kvalitet i forhold til bogen. Selvom filmbranchen så ofte indkøber litterære værker til filmatiseringer, er det i bund og grund to forskellige medier med forskellige sprog. Derfor vil du aldrig høre mig bruge sætningen: "Filmen var god, men bogen var bedre". Så jeg er komplet ligeglad med David Mitchells anmelderroste roman, Skyatlas, som ligger til grund for Cloud Atlas. Filmen sidder alene i eksamenslokalet.
Efterhånden lignede Wachowski-brødrenes succes med The Matrix mere et heldigt skud i ærtebøssen end kompetent filmkundskab. Bagefter maltrakterede de både deres egen Matrix-trilogi, og skabte et misfoster med filmatiseringen af Speed Racer. Men ambitionerne, dem har de skisme stadigvæk. Akkompagneret af den tyske instruktør Tom Tykwer (Lola Rennt), har de tre filmmagere sammensvejset et tre timer prestigefyldt filmisk Babelstårn gennem seks forskellige tidslige dimensioner. De tre instruktører har alligevel en fælles interesse: Bruddet på tid og rum.
Verdenshistorien er cirkulær. Der findes ikke fortid og fremtid. Det hele foregår på samme tid. Cloud Atlas vrider urværket helt fra fortiden, nutiden, fremtiden og det postapokalyptiske retur. Genrerne flyder sammen fra klassisk periodefilm til dystopisk sci-fi. Seks forskellige historier fortælles i konstant, sømløst krydsklipning, mens historierne alligevel føles ens. Hændelserne sker på én gang, og det er filmsprogets ære at seeren ikke mister tråden i dette tre timer lange eksperiment.
Watchowski brødrenes trademark manifesteres i de enkelte historier, hvor kontrol, fascisme og forfølgelse dræner de udsatte. Der er altid en flugt fra en dominans. Der er altid en overmagt og en oprører, som vi kender det fra The Matrix. I fortidens USA er det slaveriet af sorte arbejdere. I fremtidens Neo Seoul er slaverne kommercielt fabrikerede kvinder. Med brødrenes jødiske baggrund er fascismen naturligvis personlig - og måske en smule fremprovokeret.
Cloud Atlas postulerer at den fascistiske magtpolitik er en evig cyklus universet aldrig kommer til livs. Men filmen negligerer også dødens tragedie, for livet er en konstant rekreation. Vi dør og lever igen. Derfor må de kendte skuespillere undergå kosmetiske forvandlinger, så de kan udfylde adskillige roller gennem tiderne.
Tom Hanks gør den både som irsk krimiforfatter, fremtidig familiefar og nørdet kernekraft-ingeniør. Hugo Weaving træder i skoene som subjektets grønne dæmon, en lejemorder i 70'erne og en kvindelig forstander på et Skotsk plejehjem. Formålet er tydeligt, men teatersminken giver Cloud Atlas en lidt parodisk stemning og teatralsk facon, som kan sætte sig på tværs i spiserøret.
Cloud Atlas er en umulig film, støbt af astronomiske ambitioner og en eksperimentel vilje. Det er længe - alt for længe siden, vi har set en superstjerne-film, som dristigt afprøver nye veje. Alene forsøget er en kvalitet i sig selv. Men er den vellykket? Tilter Babelstårnet? Jeg svarer ikke, for en så mønsterbrydende film bejler til subjektet, som enten forundres af eller forkaster resultatet. Ham til højre har tabt mælet. Hende til venstre har set lyset. Cloud Atlas kan begge følelser.
Skal ses. Ikke mindst så du kan danne din egen holdning.
Ekstramateriale
Cloud Atlas på Blu-ray er udgivet sammen med en ekstra disk med syv forskellige featurettes om filmens tilblivelse og baggrund. Lidt kortfattet og typisk promoverende, svingende informativt og desuden lagt på en DVD-rom, så det er ikke HD billedkvalitet. Sløset.