film-anmeldelser
Flags of our Fathers

Flags of our Fathers

Amerikanske marinesoldater rejser det berømte flag på Iwo Jima, men livet som helt er ikke for de svage.

Et billede siger mere end tusind ord. Den er den sandhed en håndfuld unge soldater må sande, da de rejser det berømte flag på Iwo Jima. Året er 1945 og Amerikas krigskampagne mod Japan er for alvor gået i gang. Den enorme flåde går i land på Iwo Jimas kyst og allerede få dage efter rejses et sejrsflag på øens højeste bjerg, selvom kampene langt fra er ovre. Da billedet af flagrejsningen når hærens PR-folk, er de ikke et øjeblik i tvivl om hvordan de skal spinne propaganda over det og de unge soldater, der rejste flaget fanges midt i det hele.

Jeg må indrømme at jeg elsker idéen i at tage et så kæmpestor og omfattende konflikt som Anden Verdenskrig, og så fokusere næsten udelukkende på et enkelt øjeblik. Hele historien fordrejes mange gange inden den når ud til det amerikanske publikum, store ting holdes skjult, mens små detaljer blæses op til det helt store og det er også klart filmens mest spændende element. Det er kun enkelte amerikanske krigsfilm, der har mod nok til at dæmoniserer deres egen side og det afholder Flags of our Fathers fra at blive til endnu en omgang pladderpatriotisk sødsuppe, som mange andre krigsdramaer.

Det holder dog desværre ikke hele vejen gennem filmen for i løbet af den sidste halve time prøver historien lidt for hårdt på at få dig til at klemme en tåre på de stakkels soldaters veje. Derudover er filmen delt op i to, flashbacks om hvad der skete på Iwo Jima og hvad der sker hjemme i Amerika på propagandakampagnen, men historien har det med at stå stille i de sektioner hvor de unge soldater er i Amerika. Gang på gang udpensles det hvor meget de tre unge soldater udnyttes og pludseligt er der gået en halv time, uden at historien har rykket sig i nogen retninger, og når filmen kommer fra en stor filmskaber som Eastwood, bør sådan noget simpelthen ikke ske.

Selvom Flags of our Fathers falder lidt i staver hen mod slutningen og selvom den fuldstændigt blegner, når den sammenlignes med dens mægtige følgesvend, Letters From Iwo Jima, er den stadig et bekendtskab værd. Eastwoods fokus i filmen er anderledes og vedkommende og sammen med det udmærkede skuespil, bærer det filmen et langt stykke af vejen. Hvis du beslutter dig for at se begge film, så læg ud med den her - det tjener den samlede fortælling bedst.

Flags of our Fathers
Flags of our Fathers
Flags of our Fathers