film-anmeldelser
Harry Potter and the Order of the Phoenix

Harry vender igen tilbage til Hogwarts, men gæt hvem der er ude efter ham... igen. Martin er ved at tabe interessen for den unge troldmand og hans oplevelser.

Endnu et år er gået for den unge troldmand Harry Potter, men selv efter den åbne konfrontation med Voldemort året før, er der stadig mange der tvivler på Harrys ord, da han advarer om at Voldemort vil vende tilbage. Som om det ikke var nok, så har Hogwarts også fået et nyt medlem i lærerstaben, og mage til striks strigle skal man lede længe efter. Doleres Umbridge er fast besluttet på at rydde op på skolen, og det sker gennem sanktioner mod eleverne. Endnu engang står Harry, Hermione og Ron altså næsten alene i kampen mod overmagten. Næsten alene i hvert fald.

Er jeg den eneste, der er ved at blive træt af overstående skabelon? Harry vender tilbage, det samme gør Voldemort. En ny ond lærer kommer til for at ødelægge skolen indefra, og på trods af at Harry har reddet skolen og ca. halvdelen af eleverne op til flere gange, er det stadig de færreste, der har den mindste tiltro til ham. Jeg kan godt forstå, at J.K. Rowling har svært ved at arbejde videre med denne opskrift, den har trods alt indbragt hende milliarder af kroner, men Harry Potter-filmene er begyndt at føles som deja-vu-oplevelser. Jeg stoppede med at læse bøgerne en håndfuld kapitler inde i treeren, og hvis der ikke snart sker noget nyt, så dropper jeg også at se filmene.

Der er blevet opbygget et heftigt persongalleri i løbet af serien, og det forstår Rowling også at spille på. Min personlige favorit blandt de nytilkomne er den unge Luna, der med sin spinkle pibestemme, er yderst charmerende. Som sagt har jeg ikke læst femmeren i bogform, men stadig kunne jeg altså godt mærke, at der er blevet skåret en del fra. Starten føles som om den foregår tyve minutter inde i filmen og flere gange følte jeg, at filmen løb let henover ting, der havde betydning for historien. Desuden leveres det episke islæt som filmen lægger op til slet ikke. Hogwarts elever danner en hemmelig hær, livstidsforbrydere flygter fra Azkaban og troldmænd fra Fønixordenen, står alle klar til at tørne sammen i kamp, og med alt det taget i betragtning, så føles afslutningen lidt flad.

Fans af filmene vil næppe blive direkte skuffede, men det er ikke til at lægge skjul på, at troldknægtens eskapader er begyndt at føles ret ensformige. Det er kun godt, at der kommer en ny instruktør til roret på hver ny film, men med mindre skabelonen begynder at tage andre former, så mister serien fuldstændig charmen i mine øjne.

6 / 10