film-anmeldelser
Saw III

Saw III

Morderen Jigsaw er tilbage, bare ikke ligeså spændende, som han tidligere har været. Martin savner nogle overraskelser og en bedre historie.

I 2004 var en af filmkatalogets helt store overraskelser den første Saw-film. Ikke fordi filmen var et mesterværk eller en milepæl indenfor genren, men grundideen med at lade hele filmen udspille sig i et enkelt, beskidt kælderrum og så lade resten af filmen blive fortalt gennem flashbacks, var solid nok til at holde én fænget indtil det endegyldige plottwist, hvor alt bliver vendt på hovedet, afsluttede det hele. Jeg troede ikke, at der var stof nok til at lave en toer, men det var der åbenbart, for Saw 2 var ligeså underholdende som forgængeren, og da den lagde kraftigt op til endnu en film, skal vi naturligvis have den, selvom serien snart synger på sidste vers.

Jigsaw, seriemorderen med trang til at stille sine ofre overfor moralske dilemmaer, er tilbage, men en kronisk sygdom er ved at tage livet af ham og derfor bliver hans protegé, Amanda, snart nødt til at overtage "forretningen". Doktor Lynn Denlon kidnappes for at kunne holde Jigsaw i live lidt længere, og manden Jeff, som har levet i et liv i sorg det sidste stykke tid, bliver en del af Jigsaws leg, hvor han ikke kun skal redde andres liv, men også hans eget.

Saw-filmene har høstet vældig succes de sidste par år, og så snart den ene film havde ramt biograferne, var forberedelserne til den næste i serien allerede i fuld gang, og det er ikke svært at se hvorfor. Tag én del gys, rør det sammen med blod og indvolde i en stor gryde, og rund så det hele af på en sådan måde, at tilskueren siger: "Wow, det var satans!". Det er simpelt og alligevel effektivt, men det fungerer ikke ligeså godt, som det gjorde tidligere. Intentionen med Saw-filmene har altid været at give seeren kvalme med aldeles blodige og alligevel finurlige dødsscener, men denne gang er det blevet for overdrevet.

Torturscenerne trækkes i langdrag og fører ikke rigtig nogen steder hen, og det virker som om instruktør Darren Lynn Bousman (som også stod bag toeren) bare vil chokere dig, i stedet for at skræmme dig, og selvom der nok skal være en del, der kigger væk, når knoglerne knases og blodet flyder, så mangler det den kant, som der var i de tidligere film.

Filmens sidste, uundgåelige trumfkort, hvor det hele vendes på hovedet, fungerer heller ikke ligeså godt, som det gjorde tidligere, mest af alt fordi de af Jigsaws replikker, som bliver hevet frem igen, blev sagt for ikke så længe siden, og når de ikke har fået lov til at ligge og simre inde bag i hovedet, så falder det altså til jorden. Værst er dog, at der lægges vældig op til endnu et kapitel, og da indspilningerne allerede er gået i gang, er der ingen vej uden om en blodig omgang mere - desværre.

Saw III
Saw III
Saw III