film-anmeldelser
Transformers

Transformers

Optimus Prime og resten af slænget tager kampen op mod Megatron i årets største kultfilm. Martin har set hele actionbraget og fortæller alt.

Behøver jeg virkelig skrive noget her? Behøver jeg virkelig bruge tid på at forklare noget, der i sin storhedstid var mere populært end Gud? Nej, det gør jeg vel ikke, så jeg kan ligeså godt sige det med det samme: Kender du intet til Transformers i forvejen, så brug tiden på noget andet. Men hvis du tidligere har været fans af de tonstunge megarobotter, vil Michael Bays pompøse actionfest helt klart efterlade dig med færre folder i dine bukser.

Sam Witwicky er teenager med stort t. Drømmekvinden i hans liv aner ikke han eksisterer, og som om det ikke var nok, er hans far også altid på nakken af ham. Alt dette ændrer sig dog, da Sam får en ny bil. En bil, der hurtigt viser sig at være en godhjertet kæmperobot, en Autobot. Snart er alle Autobotterne samlet i et desperat forsøg på at standse en anden fraktion af robotter, de onde Decepticons, fra at overtage jorden. Hvis du ikke allerede vidste, om du havde lyst til at se Transformers, så ved du det nu. Er overstående noget for dig, vil du ikke kede dig, men håb ikke på meget mere, for det er der simpelthen ikke. I min bog har Michael Bay altid været hjernen bag nogle af de mest overfladiske film nogensinde - og det er han stadig. Plottet er tyndt og skuespillet er lunkent, men det er ligesom ikke det, det handler om.

Det handler i stedet om ren og skær drengerøvseufori. Kæberaslerne leveres af robotterne, mens feromonerne leveres af Megan Fox. Der er masser at grine af i Transformes, og som der bliver længere mellem de mange jokes, overtager den forbløffende action glimrende. Specielt dybt er det jo ikke, især ikke når eskapaderne strækker sig over næsten to og en halv time, men man når sjældent at kede sig.

George Lucas' special effects-firma, ILM, har igen overgået sig selv, for effekterne i Transformers er ikke mindre end blændende. Én ting er at se sine barndomsminder komme til live på skærmen - at se det udført med så imponerende sans for detaljer, er noget helt andet. Transformers er ikke bare Michaels Bay bedste film eller det flotteste håndværk ILM nogensinde har lavet, den er også en af de vildeste actionfilm nogensinde. Det hele er vildt overfladisk, men for pokker hvor var jeg underholdt, og i sidste ende er det det, der betyder mest.

Transformers
Transformers
Transformers