Dansk
Gamereactor
artikler
Halo: Combat Evolved

10 ting du bare ikke gør i Halo

Tanggaard gennemgår alt fra voice masking til body humping og den forkerte brug af plasma-sværdet. Hør om de 10 ting du bare ikke skal gøre i Halo.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er mere end 18 måneder siden, at Bungies fabelagtige Halo 2 blev lanceret. Alligevel er det stadig den ubestridte etter over Xbox Live. Mens andre spil måned efter måned ryger længere og længere ned ad listen og måske ud i glemslen, så vokser det følge, der altid har været omkring Halo 2, sig stadig større. Og grunden er enkel: Halo 2 er et balanceret, ekstremt godt designet og enormt alsidigt spil - specielt online. Med udgivelsen af Multiplayer Map Pack i 2005 fik Halo 2 en fornyet blodtransfusion af nye korridorer, og den dag i dag spilles Halo 2 stadig religiøst online.

Derfor er der med tiden også kommet en lang række uskrevne regler, som du ikke nødvendigvis bør overholde (du bliver jo ikke arresteret af Microsoft eller sparket af Xbox Live for det), men som Halo 2’s mest dedikerede spillere dagligt bruger som et usynligt regelsæt for god opførsel. Når du har lært disse regler, så er du ikke bare en bedre spiller, du er også en mere respekteret spiller:

10. Weapon Hoarding (Våbenindsamlingsmani)
I Halo 2 starter du med et par standardvåben, og det er kun ved at nå ud til banens mere specielle våben, at du kan lege snigskytte, bazooka-rotte, plasmasværds-guru eller shotgun-psykopat. Så længe disse våben samles op og bruges af holdets bedste snigskytter, mest hårdføre soldater eller andet, er stemningen helt fin - dette er en del af holdånden, men hvis en urutineret eller decideret dårlig spiller kamp efter kamp snupper disse våben, så kan det få katastrofale følger. Specielt irriterende er det, hvis disse novicer udi Halo 2 overrumples af fjenden, der så lige pludselig har to snigskytterifler, bazookaer osv. Dette kan betyde den sikre død for dit hold i Capture the Flag- eller bombekampe. Derfor: Snup kun disse våben, hvis du ved, at du kan gøre en forskel med dem.

9. Voice Masking (Stemmesløring)
Ja, det er en feature, som Microsoft har lagt ind i din hardware, men det betyder ikke, at du nødvendigvis skal bruge den. I Halo 2 er voice masking næsten øverst på hadelisten over ting, du bare ikke bruger i spillet. Der er ikke noget mere irriterende end at skulle lægge øre til en overgearet heliumtosse eller stønner med en dyb basstemme, der gemmer sig bag sin mikrofon. Forvent ikke at dine holdkammerater vil hverken snakke med dig om, eller advare dig mod, et evt. fjendtligt angreb, hvis du bruger denne vanvittig irriterende feature. Værst af alt er, hvis du synger samtidig med, at du har voice masking aktiveret.

Dette er en annonce:

8. Plasma-goofing (Plasma-fjolleri)
Det ubetinget bedste våben i Halo 2 er plasma-sværdet, men det er også et våben, der kræver måneders intensiv brug, før det gør en større forskel i kampene. Plasma-sværdet er som en lysende neonreklame, der gør alle andre opmærksom på dig, allierede såvel som fjender, hvilket naturligvis gør, at du aldrig har det fremme, før du er klar til at dræbe. Jeg siger naturligvis, fordi det burde være så åbenlyst, men i mindst to-tre af de kampe jeg spiller om dagen, har en eller anden nybegynder snuppet sværdet, kun for at løbe rundt med det i alt offentlighed og dø ti sekunder senere, mest af alt fordi enhver modstander så bare holder sig på en rimelig afstand. Den bedste taktik, hvis du absolut ikke kan undvære plasma-sværdet, er at kombinere det med f.eks. en plasma-pistol eller SMG’en for på den måde at se svag ud. Lad herefter modstanderen tage mod lokkemanden. Så snart han er tæt på skifter du til sværdet, dræber ham og lægger det så væk igen. Lad være med at ende som et regulært plasma-goof, dem er der ingen, der kan lide.

7. Body humping (Kropsgnubberi)
Det var udpræget i det første Halo, men er stadig brugt af visse idioter i toeren. Body humping eller Corpse humping, som det også kaldes, er ilde set i Halo 2. Det foregår ved, at du dræber din modstander, hvorefter du ved at gå ned i knæ, kører din pansrede bagdel op og ned af ham. Dette simulerer, ja... okay, du ved godt, hvad det simulerer, så det vil jeg ikke bruge tid på at forklare. Under alle omstændigheder er det noget, modstanderen ikke bryder sig om, noget der gør dig upopulær blandt de andre spillere. At bruge granater på at kaste det allerede skamferede lig rundt bagefter er heller ikke noget de fleste Halo 2-spillere bryder sig om.

6. Plasmagranade-psychosis (Plasmagranatpsykose)
Der er intet galt i at anvende plasmagranater. Faktisk er de et vigtigt redskab i Halo 2, men der er noget galt i at bruge dem for sjov og mod ens eget hold. Et tilbagevendende problem er, når holdet for første gang spawner ved deres base i en Big Battle-kamp, og en eller anden røghat starter med at kaste en granat mod holdets egne køretøjer. Nogle gange gøres det for sjov, andre gange for at være sikker på, at en anden på holdet ikke når køretøjet først - uanset hvad, er det ekstremt upopulært. Det samme er spillere, der, når de har snuppet modstanderens køretøj, ræser væk i det, springer ud af det og bomber det med en granat. Dette vil kun føre til, at modstanderen snart får et nyt køretøj. I samme kategori findes de spillere, der kontinuerligt skyder lidt på deres allierede, fordi de ved, at deres skjold vil lade op igen. Forvent ingen hjælp eller forståelse, hvis du gør dette i en kamp.

5. Down-levelling (At gå ned i rang)
Dette er blevet et udpræget problem online. Erfarne spillere sprænger sig selv og andre i luften i alle kampe udelukkende for at kunne komme ned i rang, så de kan spille mod de mindre erfarne spillere og derved dominere disse kampe. De er nogle tøsedrenge, der efter at have nået en hvis rang ikke længere gider at spille med ligeværdige (givetvis fordi de nu får tæsk) og nu er sultne efter frisk kød. Der er ekstremt mange kampe i øjeblikket, hvor enten en eller flere personer på holdet udelukkende er med for at få deres rang ned. Trist, men sandt. Sørg for, at du ikke er en af dem.

Dette er en annonce:

4. Rocket Launcher-rookie (Bazooka-begynder)
Halo 2’s Rocket Launcher er et fantastisk våben og nogle gange en nødvendighed, når store angreb i fartøjer skal forpurres. Det er også et ekstremt stærkt våben mand-mod-mand, men det bruges desværre forkert af mange spillere. Den mest udprægede fejl er ikke at have genladet den med to raketter, før du går i flæsket på fjenden. Der er ikke noget mere tåkrummende irriterende end at se en spiller affyre en af sine raketter, hvorefter han løber baglæns i ren panik og forgæves forsøger at få stoppet nye raketter i våbenet. Det er kun nybegyndere, der gør dette, og erfarne spillere vil blive rasende, hvis Rocket Launcheren efterfølgende lander i hænderne på fjenden. Kort sagt: Genlad, genlad og genlad.

3. Teleport-looser (Teleportations-taber)
I Deathmatch-kampe har du sikkert hørt en eller anden råbe "Teleport-looser", og det er forståeligt. Teleports er nemlig til for, at du kan rejse mellem forskellige steder. De er ikke en tarvelig undskyldning for, at du kan stå klar lige ved siden af og så ellers pløkke alt, der kommer igennem dem. Det er absolut en mulighed i Halo 2 at dræbe op til flere modstandere på denne måde, men du vil hverken få sympati og rygklap fra dine allierede eller fjenden på den måde. I Halo 2 ses teleporter-drab som fesne, talentløse og usle. Undgå for alt i verden at blive en teleportations-taber.

2. Cheats (Snyderi)
Bungie har heldigvis lukket for det meste af det modificerede snyderi, som Halo 2 på et tidspunkt var meget plaget af, men der er stadig visse elementer, som kan bruges, hvis man ved hvordan. Dette er bl.a. de såkaldte Superjumps, hvor du ved at bruge spillets små fejl kan komme til at hoppe så højt, at du ender på steder, hvor Bungie aldrig havde ment, at du skulle komme hen. Når dette kombineres med f.eks. snigskytteriflen, så har du en dødelig cocktail, der gør det mere eller mindre umuligt ikke at blive skudt, noget der naturligvis irriterer de mere erfarne spillere, som igen aldrig kunne finde på at bruge den slags tåbelige huller i koden.

1. Spawn-kill hoarding (Genopstandelsesdrab)
Da jeg begyndte at spille Halo 2, var dette ikke et problem, men i øjeblikket er der en del tabere derude, der bare ikke kan stå for fristelsen, og som rask væk dræber spillere, der lige er genopstået. Dette gøres ved at vide, hvor nye spillere "normalt" genopstår efter at have været døde og så at stå klar med et stærkt våben. De mest kujonagtige bruger snigskytteriflen på de mere åbne baner, hvilket gør det umuligt for dig nogensinde at nå i sikkerhed, før du er død. Hvis dit nye spawn-punkt er i nærheden af det gamle, kan du være sikker på, at det sker igen få sekunder senere - sådan kan usle spillere hive en del talentløse drab ind på kontoen. På de mere trange baner bruger disse spillere granater og den ondskabsfulde shotgun. De hænger som regel ud omkring fjendens base og venter på, at spillerne genopstår, kun for at dræbe dem med det samme. Muligvis det mest forhadte overhovedet, når der spilles Halo 2 online.

Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved

Relaterede tekster

Halo: Combat EvolvedScore

Halo: Combat Evolved

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Nielsen

Bungies opus må lide middelmådighedens grumme skæbne, under Gearboxs mangel på talent.

Ny samling af Halo-bøger annonceret

Ny samling af Halo-bøger annonceret

NYHED. Skrevet af Claus Larsen

Der findes kun få spiluniverser, som er så velbeskrevede og grundigt udforskede, som Halos og nu har 343 Industries og Simon & Schuster annonceret, at der er mere at...



Indlæser mere indhold