Onsdag den 27. juni slap Funcom endelig det længe ventede online Sc -Fi rollespil Anarchy Online (AO) løs. Begivenheden blev fejret aftenen før med branche og presse til stede på Det Åpne Teater på Grønland i Oslo.
Klokken er lidt over syv og vi står i kø sammen med en masse andre spændte folk fra spilbranchen og flere medier. Stedet er Det Åpne Teater på Grønland, et lokale som skal vise sig at danne en perfekt ramme for et arrangement af denne type. Så snart vi har registreret vores ankomst, får vi et champagneglas i hånden og bliver mødt af en stor skummel fyr, som tydeligvis er en af karakterene i spillet. Han ønsker os en tavs, men alligevel hjertelig velkommen.
Introduktion til AO
Efter en time med champagne og komme hinanden ved i solen, er det tid for præsentation og demonstration inde på scenen. Det Åpne Teater er til anledningen pyntet med AO logoer og plakater og inde i selve salen er der monteret flere projektorer.
Det første vi får at se er introen til AO. Det er et videoklip på et par minutter, hvor vi får baggrundshistorien og vi bliver præsenteret for tid og sted hvor spillet foregår, nemlig planeten Rubi-Ka år 29475 efter kristus! Spillet er af typen multiplayer rollespil som skal spilles online sammen og mod andre spillere. Man køber spillet som et traditionelt spil, men man skal derudover betale en afgift pr. måned efter første måned, for at fortsætte med at spille. Netop her ligger nøglen til spillets kvalitet, Funcom planlægger nemlig at køre spillet i fire år og videreudvikling af spillet vil ske hele tiden undervejs både af Funcoms udviklere og deltagerne i spillet.
Skitser fra "stenalderen"
Efter denne korte intro møder vi en stolt daglig leder hos Funcom, Andre Backen, som udtrykker stor glæde over endelig at kunne præsentere et færdigt AO for spilpublikum over hele verden. Med glimt i øjet viser han storyboard-skitser fra 1995, dengang det hele bare var på planlægningsstadiet. Sammenlignet med demonstrationen af selve spillet noget senere, skulle man tro, at skitserne var fra stenalderen. Se billedet herunder.
Backen kunne også fortælle, at AO er forudbestilt til butikker i over 100.000 eksemplarer. "Vi håber på at ligge på et sted mellem 20 til 40 tusinde loggede brugere, men vi har kapacitet til at klare 50.000", tilføjede Backen.
Populær demonstration
Endelig er tiden kommet for demonstration af selve spillet. Producer Tommy Strand foretager en underholdende demonstration af mulighederne i AO med ens spilfigur. Til stor fornøjelse for publikum bevæger Strand sig rundt i Rubi-Ka, godt ledsaget af den populære kvindelige karakter "Marit", AOs variant af Lara Croft. Man kan gå på jagt efter leads, snakke, slås, indgå kompagniskab og til og med danse i AO. Kort sagt alt hvad der er muligt i den virkelige verden - undtagen at dyrke sex, siger Strand, og mødes af klukken fra salen og uden at forklare nærmere.
Efter demonstrationen er der servering med tilhørende drikkelse og dans. Det hele bliver akkompagneret med musik fra spillet. Og efter en halv times tid er de fleste fra udviklingsteamet i heftig dans på dansegulvet.
"Det er som at føde en baby, det føles vældigt godt at være færdig med det, men du føler dig utrolig tom indeni bagefter", svarer en dansende Lead programmer Martin Amon på spørsmålet om hvordan det er endelig at være færdig efter 5 år med udvikling. Gamereactors to udsendte føler sig imidlertid ikke tomme indvendig, da vi smutter hjem et par timer senere.
Vi ses i Rubi-Ka!