Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Tanker om Game of the Year 2021

Fejringen starter meget snart, og det er endnu en gang blevet tid til at forklare præcis hvordan det hele fungerer.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Dele af denne artikel er taget fra en lignende artikel sidste år, men vi har dog foretaget små ændringer i årets format, som primært består i at skære lidt ned på antallet af kategorier. Herunder følger præsentationen af Gamereactors Game of the Year-proces for 2021.

Ja, endnu et år er ved at gå på hæld kære Gamereactor-nation, og det er derfor ved at være tid til at begynde at snakke om Game of the Year. Traditionen tro vil vi naturligvis kåre redaktionens samlede Game of the Year, samt dedikere en række kategorier til spil der generelt har brilleret igennem året. 2021 har godt nok ikke været helt lige så skod som 2020, men vi for snakker for alvor ret minimale forbedringer. Heldigvis har COVID-19 ikke forhindret os i at alligevel få nogle ret storslåede oplevelser på tværs af platforme. Det har, endnu en gang, været en tæt omgang, og alle skribenterne har afleveret deres stemmer, og hver og en har betydet noget i det samlede billede. Siden jeg begyndte at stå for afstemningerne som chefredaktør har der aldrig været et år hvor ét spil bare er sejlet med alle priserne, og det er lige sådan i år.

Ja, det er lidt umuligt at beskrive året 2021, uden nærmest at nævne det i forlængelse af 2020, særligt nu hvor det virker som om at restriktioner igen truer om hjørnet, og at vi, i overført forstand om ikke andet, er tæt på at være tilbage hvor vi startede. Spilbranchen har igen skulle døje med forsinkelser, opbrud og svære arbejdsvilkår, og det betyder da også at nærmest komisk antal signifikante lanceringer er blevet skubbet ind i det nye år. Hogwarts Legacy, Gotham Knights, Pragmata, Gran Turismo 7, Grand Theft Auto V på current-gen - der er flere end man nærmest kan huske - lidt ligesom sidste år, ikke sandt?

Det betyder dog ikke at der ikke er udkommet spil, der for alvor har imponeret os. Double Fine formåede endelig at give os Psychonauts 2, og applausen var nærmest universel på tværs af branchen. Ligeledes imponerede Housemarque med Returnal, der ikke bare er studiets mest ambitiøse titel til dato, men også blev hurtigt anerkendt som et af PS5-konsollens bedste spil indtil videre. Turtle Rock vendte tilbage til rødderne med Back 4 Blood, som endelig giver os den Left 4 Dead-inspireret co-op action vi har higet efter, og Forza Horizon 5 er nok seriens hidtil bedste kapitel, ja der har heldigvis været giganter i 2021.

Dette er en annonce:

Der har dog ikke været helt samme skelsættende lanceringer som i 2020, hvor vi nærmest brugte hele året på at skændes om The Last of Us: Part II, eller om Half-Life: Alyx virkelig var et comeback for Valve.

Alligevel tænkte vi, traditionen tro, at det ville være oplagt, at forklare præcis hvordan vores Game of the Year-proces ser ud.

Dette initiativ er nærmest lige så gammel som branchen selv, og er både associeret med glæde og fryd over at kunne fejre årets bedste spil her på Gamreactor, men også frygt over at skulle til at tage hul på en diskussion der hurtigt kan resultere i hånende tilråb, tonsvis af ufortjente skældsord og en relativt stor dosis bitterhed.

Hvert eneste år får vi feedback fra jer om hvilke kategorier der bør være der, og hvilke der ikke bør. Det kan være en lidt kaotisk proces, så i år har vi ikke foretaget gennemgribende ændringer, men har i stedet valgt at swappe en enkelt kategori ud for en anden.

Dette er en annonce:

Sidste år gav vi slip på "håndholdte titel" og "bedste digitale spil", året efter giver slip på "DLC eller udvidelse", som så blev erstattet med "Bedste Indie", men denne gang er det ikke en erstatning, men snarere bare endnu en sletning. Det er skam ikke fordi vi skærer ind til benet, men snarere for at gøre hele processen lidt lettere. I år er det "Bedste Remake/Remaster", som vi mener kan stå på lige fod med eksisterende spil, hvis de altså er gode, som vi fjerner.

Nå, tilbage til selve processen. Som udgangspunkt starter det hele med en afstemning. Et dokument bliver oprettet, og følgende kategorier indsættes:

Bedste spil
Bedste indie
Bedste udvikler
Bedste nye IP (spilserie)
Bedste historie
Bedste lokale multiplayer
Bedste online multiplayer
Bedste grafik
Bedste lyd

Herefter er det så muligt for alle redaktionens ansigter og skribenter at tilføje de spil i hver kategori, som de føler fortjener hæderen. Der uddeles point fra 1-5 til fem spil - altså hver deltager laver en slags top fem. Når samtlige deltagere har gjort det, ender vi jo sådan set med et resultat, og herfra kunne vi slet og ret lukke bogen og begynde at skrive de tekster, som ligger til bund for vores Game of the Year-fejring.

Dette er en annonce:

Men så let er det ikke, for så begynder diskussionen. For selvom noget kan have fået flest point, er sejren ikke i hus endnu - for pointene fungerer snarere som et slags canvas hvor vi alle kan male videre på, en blank side vi kan skrive på. Der er med andre her, at vi begynder at ville rive hovederne af hinanden.

Men igen lader det til at COVID-19 stikker sit grimme hoved frem, og vi må nok indrømme at det primært er pointfordelingen igen i år der leder an, men nu hvor eksempelvis Half-Life: Alyx vandt sidste år, så er det virkelig aldrig til at vide hvilken vej vinden blæser.

Vi starter d. 23 december hvor vi udgiver én vinder hver dag.

Ikke bare det, på tværs af juleperioden og hele vejen til begyndelsen af det nye år, så kommer du til at finde en række anderledes artikler her på Gamereactor, som hele staben har produceret. Du kommer naturligvis også til at støde på en anmeldelse hist og her, samt de mange Game of the Year-artikler, men vi har også en række sjove ideer i støbeskeen. Udover faste indsalg som Nytårstalen og artikler der fokuserer på 2021's mest ventede spil, så smider vi en masse fedt indhold op, som I forhåbentlig kan lide.

Tanker om Game of the Year 2021


Indlæser mere indhold