Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
artikler
Onimusha 2: Samurai's Destiny

Retro-anmeldelse: Onimusha 2: Samurai's Destiny

Gamereactor bringer den første retro anmeldelse og starter med en survival-horror klassiker


Redaktionen her på Gamereactor skifter med jævne mellemrum, hvorfor nye medlemmer muligvis har været uenige med en tidligere anmeldelse af et spil. I denne hensigt vil vi indføre vores nyeste segment kaldet retro-anmeldelser, hvor vi bringer gamle titler på banen og kaster et nyt personligt lys på deres indhold.

Måske synes den ene at The Legend of Zelda: Ocarina of Time og Final Fantasy IX var overvurderede eller den anden, at det oprindelige Deus-Ex og Prince of Persia: Warrior Within fortjente bedre? Udover en undladelse af et nummer til sidst, vil disse artikler blive behandlet i samme stil og med samme kvalitet som i kender det fra vores anmeldelser.

Det første spil, som ryger igennem retro-maskinen er det andet kapitel I Capcoms klassiske horror-serie, Onimusha. Her på redaktionen fik Onimusha 2: Samurai's Destiny aldrig den helt store kærlighed, hvilket er en skam spillets høje kaliber taget i betragtning.

Onimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's Destiny

Onimusha 2: Samurai's Destiny
Udvikler: Capcom
Instruktør: Motohide Eshiro, Keiji Inafune
Platform: PlayStation 2

Når man tænker på survival horror i spilbranchen, falder vores tanker ofte på Capcoms ikoniske Resident Evil-serie og Konamis Silent Hill, eller de helt gamle ræve vil sågar gå tilbage til Alone in the Darks rædsler. Sjældent er vi dog tilbøjelige til at bringe Onimusha på banen som en relevant spiller blandt de store kæmper i genren.

Det første spil i serien Onimusha: Warlords, tog den velkendte formular med låste kameravinkler og en tung tank-kontrol fra Resident Evil: Code Veronica X og transporterede den fra en forladt ø i nutiden til 1600-tallets feudale Japan. Pressen tog imod det med generelt gode anmeldelser over hele linjen, men et mesterværk hos den brede skare af spillere, blev det aldrig.

Onimusha 2: Samurai's Destiny var Capcoms forsøg på at vende seriens status fra "OK" præstation til "solidt" håndværk.

Onimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's Destiny

I modsætning til det første udspil, spiller vi ikke længere med soldaten Samanosuke Akechi, men bliver i stedet sat i rollen som Jubei Yagyu fra den Japanske landsby af samme navn. Efter et dæmonangreb af fyrsten Nobunaga Oda, bliver Jubei kastet med fuld skrue ud i en hårrejsende rejse for at stoppe Nobunaga og hævne sin landsby.

Dette er den simple version af plottet i Onimusha 2: Samurai's Destiny, men en række twists og spændende begivenheder hæver Jubeis rejse udover det sædvanlige. Spillets største styrke er netop historien og den utrolige genspilningsværdi, da plottet kan udfolde sig i mange forskellige retninger styret af dine valg og forhold til andre karakterer tidligt i spillet. Udover Jubei er der nemlig fire andre hovedpersoner med hver deres historie og forhold til Nobunaga og hans dæmonhær.

Den første del af Onimusha 2: Samurai's Destiny foregår i en lille landsby, der fungerer som en hub verden fyldt med interessante Npc'er og forskellige butikker. Det er her Jubei også møder de andre nøglepersoner og skal igennem forskellige samtaler og gaver skabe vigtige relationer, hvilket ender i nogle interessante forskellige scenarier. Efter fem genspilninger har jeg stadigvæk ikke set alt historien har at tilbyde.

Onimusha 2: Samurai's Destiny
Onimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's Destiny
Onimusha 2: Samurai's DestinyOnimusha 2: Samurai's Destiny