Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Vi er ret vilde med Apple Arcade

Apple Arcade bør ikke afskrives som samling tynde mobiltitler. Tjenesten er nemlig meget, meget mere.

Det er let at kigge overfladisk på Apple Arcade, og anse det som værende en begrænset samling af mobiltitler der er lige så dybe som en vandpyt, men sandheden er at selvom nogle måske er mere tilbøjelige til at afskrive den seneste tjeneste fra Apple, så vidner den om en langt mere gaming-fokuseret fremtid. Vi befinder os i tjenesterne tid, og det kan efterhånden være besværligt at udvælge dem der giver mest mening at have kørende.

Så hvorfor Apple Arcade? Det spørgsmål stillede vi os os selv, inden vi så hvilke spil der faktisk er tilgængelige, for sandheden er til trods for vores reservationer, så er Apple Arcade faktisk en grundlæggende god idé.

Lad os starte med det basale - Apple Arcade er billigt - som i 39 kroner om måneden for et abonnement du kan dele med fem familiemedlemmer, og som giver adgang til hele kataloget på tværs af iPhone, iPad og Mac og AppleTV. Du kan downloade spillene så du kan nyde dem offline, og ingen af de tilknyttede spil har mikrotransaktioner overhovedet. Udviklerne kompenseres af Apple, som betyder at ingen yderligere monetarisering er nødvendig.

Vi ved ikke med jer, men ser man udelukkende på strategierne bag Apple Arcade, så ser det faktisk ganske forbrugervenligt ud, og det er noget som der løbende bliver sjældnere at støde på i spilbranchen. De gode nyheder stopper ikke engang der, for antagelsen at der udelukkende er tale om touch-baseret styring er også nu forkert. AppleTV'ets tvOS understøtter controllere fra både Sony og Microsoft, og det er vitterligt så enkelt som at finde den igennem bluetooth-menu. Ikke bare det, men iPad og iPhone understøtter også controllere igennem iOS 13, og ved køb af enkelt lille accessory, kan du faktisk have din egen lille konsol med dig på farten.

Igen - det er bare tjenestens struktur, og de filosofiske tanker der eksisterer bag ved den, men kigger man på det store og hele, så er det faktisk svært at sætte en finger på tankestrømmen bag Apple Arcade. Apple har eksklusiver, de bekæmper mikrotransaktioner, de indrømmer at tredjeparter laver de controllere forbrugerne helst vil bruge, og prisen er relativt lav. Ja, vi herinde på Gamereactor har forholdt os kritisk til virksomhedens praksisser tidligere, men fra et udelukkende distanceret perspektiv er Apple Arcade... ja, ret genialt.

Men det betyder naturligvis absolut intet, hvis ikke spillene lever op til de forventninger som et entusiastisk publikum har. Apple ønsker jo trods alt at tjenesten skal transcendere de konkrete farezoner som der er mange af på de mobile platforme - hovedsageligt overfladisk design, letfordøjelige historier og upræcis styring. Så sandelig var det derfor ikke det smarteste for Apple at starte ud med at vise Frogger in Toy Town, der faktisk er et ganske nydeligt lille spil, men som vist ikke fjerner de centrale bekymringer om, at disse spil igen kun er lige så dybe som vandpytter.

Det er ganske rigtigt at du ikke finder noget Call of Duty-lignende skydespil her, eller et Fallout-lignende rollespil. Men det er samtidig heller ikke rigtigt, at alle spillene på tjenesten lige nu ligner Frogger. Faktisk er det sidstnævnte mindre rigtigt end det første.

Bare en halv times nærmere observation resulterede i at vi både have Oceanhorn 2, et Zelda-lignende rollespil, det strategiske Overland, en spændende og intens fysiksimulation i Hot Lava og et godt gammeldags point n' click-eventyrspil i form af Jenny LeClue. Dette kunne meget nemt være spil der kunne kalde PlayStation Network, eShop eller Xbox Live for hjem, og nogle af dem gør også.

Særligt Overland og Oceanhorn 2 har været gigantiske overraskelser, og det at kunne spille med en controller sammen med en lille klampe (vi brugte en vi fik med til Xperia-telefon for lang tid siden, men en masse billige alternativer er tilgængelige) i toget eller i flyet, for så at fortsætte derhjemme på AppleTV. Igen - vi ved at der tydeligvis er reservationer, men det var faktisk en ganske overraskende og overvældende oplevelse, for det eksempelvis at spille Oceanhorn var både sømløs, positiv og et andet lige så godt bud på hvordan en gedigen, forbrugervenlig spiltjeneste kan se ud.

Faktisk tog vi Oceanhorn 2 og Overland en tur rundt på kontoret for at høre lidt reaktioner, og selvom den første reaktion ofte var; "mobilspil? Er det ikke så noget overfladisk noget", så bare det at se disse spil blive spillet med en DualShock 4, som en lille Switch-konsol, for så at høre fordelene som Arcade giver - det endte med at være ganske overbevisende.

Der er desuden et vaskeægte JRPG på vej fra folkene bag Bravely Default, Beyond a Steel Sky er et kæmpe eventyrspil der har været 20 år undervejs og The Patheless er et åbent action-spil fra Annapurna. Der er med andre ord "rigtige" udviklere og udgivere der har interesse i Apple Arcade, og det kan man sagtens forstå.

Med en controller tilknyttet er der absolut ingen grund til ikke at afprøve Apple Arcade - vi blev i hvert fald utroligt positivt overraskede, da vi endelig gav det en chance.



Indlæser mere indhold