Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

Tanker om Game of the Year 2019

Vi foretager mindre ændringer i vores Game of the Year-proces, men derudover forbliver tingene de samme.

Dele af denne artikel er taget fra en lignende artikel sidste år, men vi har dog foretaget små ændringer i årets format, som primært består i at skære lidt ned på antallet af kategorier. Herunder følger præsentationen af Gamereactors Game of the Year-proces for 2019.

Ja, endnu et år er ved at gå på hæld kære Gamereactor-nation, og det er derfor ved at være tid til at begynde at snakke om Game of the Year. Traditionen tro vil vi naturligvis kåre redaktionens samlede Game of the Year, samt dedikere en række kategorier til spil der generelt har brilleret igennem året. 2019 vil uden tvivl stå lidt i skyggen af 2018, og der har ikke været nogle klare mesterværker at holde op som udgangspunkt. Det har dog åbnet feltet en smule, og resultatet har været et spændende kapløb, hvor Gamereactor-skribenterne har stemt på livet løs. Resultaterne af afstemningen er vi snart klar til at offentliggøre.

For 2019 har faktisk givet os en række fabelagtige spiloplevelser, og ikke bare det, her til slut har vi sågar oplevet den lettere ujævne lancering af en helt ny platform, der måske kan vise sig i sidste ende at være en afgørende konkurrent på spilmarkedet i årene fremadrettet.

Dog kan vi ikke løbe fra, at 2019 ikke har haft samme umiddelbare kvalitet som 2018, og mange af de spil der skulle have gjort året til noget særligt blev løbende udskudt til 2020, og som resultat gik en smule af luften ud af ballonen.

Vi har dog uddelt en række flotte karakterer til en række spil igennem året. Sekiro: Shadows Die Twice beviste at FromSoftware stadig kan innovere med deres kendte formular, Kojima overraskede og skilte vandene med Death Stranding og Respawn skabte en unik Star Wars-oplevelse med Star Wars Jedi: Fallen Order. Desuden kom Call of Duty-serien tilbage på sporet, og Pokémon har langt om længe gjort sin "rigtige" debut på Switch. Meget er der nu alligevel sket.

Ja, en kåring må og skal finde sted, så derfor tænkte vi at det ville være oplagt, at forklare præcis hvordan vores Game of the Year-proces ser ud.

Dette initiativ er nærmest lige så gammel som branchen, og er både associeret med glæde og fryd over at kunne fejre årets bedste spil her på Gamreactor, men også frygt over at skulle til at tage hul på en diskussion der hurtigt kan resultere i hånende tilråb, tonsvis af ufortjente skældsord og en relativt stor dosis bitterhed.

Vi har hørt jeres feedback fra tidligere år, og har besluttet os for at foretage en række ændringer i årets opsætning.

Først og fremmest har vi skåret ned på antallet af kategorier, for nogle af dem gav simpelthen ikke mening længere. Det er primært "håndholdte titel" og "bedste digitale spil" vi har skåret fra, og det betyder at vi nu i alt har 10 kategorier.

Som udgangspunkt starter det hele med en afstemning. En dokument bliver oprettet, og følgende kategorier indsættes:

Bedste spil
Bedste udvikler
Bedste remake/remaster
Bedste nye IP (spilserie)
Bedste historie
Bedste lokale multiplayer
Bedste online multiplayer
Bedste grafik
Bedste lyd
Bedste udvidelse el. DLC

Herefter er det så muligt for alle redaktionens ansigter og skribenter at tilføje de spil i hver kategori, som de føler fortjener hæderen. Der uddeles point fra 1-5 til fem spil - altså hver deltager laver en slags top fem. Når samtlige deltagere har gjort det, ender vi jo sådan set med et resultat, og herfra kunne vi slet og ret lukke bogen og begynde at skrive de tekster, som ligger til bund for vores Game of the Year-fejring.

Men så let er det ikke, for så begynder diskussionen. For selvom noget kan have fået flest point, er sejren ikke i hus endnu - for pointene fungerer snarere som et slags canvas hvor vi alle kan male videre på, en blank side vi kan skrive på. Der er med andre her, at vi begynder at ville rive hovederne af hinanden.

Flere af jer har desuden bedt om at få større indblik i præcis hvordan disse diskussioner ser ud. Det er lidt sværere at sætte op, men vi vil bestræbe os på at lave et podcast, hvor nogle skribenter vil diskutere spilåret 2019.

Vi starter d. 22 december hvor vi udgiver én vinder hver dag.

Ikke bare det, på tværs af juleperioden og hele vejen til begyndelsen af det nye år, så kommer du til at finde en række anderledes artikler her på Gamereactor, som hele staben har produceret. Du kommer naturligvis også til at støde på en anmeldelse hist og her, samt de mange Game of the Year-artikler, men vi har også en række sjove ideer i støbeskeen. Udover faste indsalg som Nytårstalen og artikler der fokuserer på 2019's mest ventede spil, så smider vi en masse fet indhold op, som I forhåbentlig kan lide.

Men alt dette eksisterer endnu ude i fremtiden. Nu kommer det vigtigste spørgsmål dog - hvad er jeres Game of the Year?

Tanker om Game of the Year 2019


Indlæser mere indhold