Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
artikler

PlayStation 5: En Teknisk Gennemgang

I den første af to artikler kigger vi nærmere på hvad vi ved om PlayStation 5, og hvordan det egentlig kan sammenlignes med det Microsoft har fortalt os om Xbox Series X.

I samspil med en række tech-eksperter har Gamereactors redaktion sammensat en dybdegående artikel om PlayStation 5, og hvordan Cernys præsentation egentlig bør forstås. Naturligvis er der fortsat stadig åbne spørgsmål, men vi stoler helt og holdent på vores eksperter. Herunder følger artiklen:

Taget i betragtning at den næste generation af konsoller er planlagt til at udkomme i slutningen af i år, har det taget både Microsoft og Sony overraskende lang tid at afsløre detaljerne omkring deres kommende maskiner.

Grunden har formodentligt været at de to giganter begge har ventet på at den anden har taget det første skridt, fordi det som oftest er nemmere at reagere på noget andet end det er selv at stille sig frem som skydeskive - særligt når det er afsløringen af så vigtige satsninger for begge parter.

At Microsoft ikke kun valgte at vise konsollens ydre, samt tale frit om de tekniske detaljer skal derfor ses som et ekstremt offensivt træk fra en gigant som har haft en snigende anelse om at de i det tekniske våbenkapløb vil stå tilbage som vinderen.

Derfor var det også med særlig stor interesse at vi for nyligt fulgte Mark Cernys første præsentation af det tekniske fundament for den kommende PlayStation 5. Trods at der i 50 minutter blev snakket om hardware fra manden der angiveligt er hoved-arkitekten bag det hele, var det hele dog en smule vagt og fyldt med underlige buzzwords. Værst var dog at vi blev forsøgt spist af med hvad der på nuværende tidspunkt virker som røgslør, brugt for at undgå en direkte sammenligning med den amerikanske konkurrent.

For at forstå frustrationen ved Cernys præsentation, er det vigtigt først at få nogle tekniske detaljer på bordet:

PlayStation 5 kommer til at gøre brug af AMD's fremragende Zen 2-processor, og vil indeholde 8 kerner der hver kan "multithreade" og dermed fungere med 16 tråde på samme tid. Processoren har en maksimal hastighed på 3.5Ghz, hvilket vi formoder er når den kører med multithreading hvor hastigheden normalt er lidt lavere - dette mangler Sony dog endnu at bekræfte.

PlayStation 5: En Teknisk Gennemgang

På GPU (grafik) siden vil Sonys konsol gøre brug af en RDNA2-baseret grafikprocessor (også fra AMD) med en maksimal hastighed på 2.23Ghz og med 36 CU (compute units) tilgængelig.

For både den kommende Xbox og PlayStation 5 gælder det at både CPU og GPU er blevet samlet i en chip eller SOC (system on a chip). I modsætning til en almindelig PC hvor processoren og grafikkortet er to separate enheder der hver kræver køling, er det altså her samlet til en enhed. Ved at samle det hele er det muligt at gøre konsollens fysiske størrelse mindre, samtidigt med at der kun er en enhed der skal afkøles, hvilket både kan være billigere og nemmere at styre for fabrikanten.

Men et af de ord som Cerny blev ved med at bruge i snakken om kombinationen af CPU og GPU var "variable frequency", hvilket er hvorfor vi også i beskrivelsen af de to komponenter her har beskrevet ydelsen med en "maksimal hastighed".

For at forstå hvad Cerny mente, er det også vigtigt at forstå at højere hastigheder (Ghz) på en processor som oftest opnås ved at tilføre mere strøm, hvilket igen resulterer i mere varmeudvikling og derfor sætter større krav til kølekapaciteten (her snakker vi naturligvis inden for den samme arkitektur-platform). Dette adresserede Cerny ved at snakke om et "power budget" (strømloft), som ville sikre at konsollen uanset hvad, ville kunne holde temperaturerne på et niveau hvor konsollen ikke ville støje for meget.

Sætter man alt dette sammen, har Sony besluttet sig for at sætte et loft for konsollens maksimale strømforbrug, men vil til gengæld via "variable frequency" lade udviklerne bestemme om de tilfører mere strøm til CPU'en eller GPU'en alt efter hvad det enkelte spil har brug for af processor-hastighed. Det er en smart og hardware-økonomisk tilgang til at designe en hardware platform, MEN det betyder dog også at de hastigheder der blev opgivet under præsentationen, var det absolut maksimale af hvad vi kan forvente i ideelle omstændigheder - noget kunne endda tyde på at der blev skudt lidt over mål. Samtidigt blev det antydet at det ikke vil være muligt at gøre brug af maksimal-hastigheder på både CPU og GPU på samme tid, hvilket er en vigtig detalje.

PlayStation 5: En Teknisk Gennemgang

Forholder man sig til de tekniske detaljer som Cerny fremlagde, og ikke de forhåbninger han af flere gange hentydede til, er det altså rimeligt at forvente at de tal der blev fremlagt for ydelse, kun vil være realistiske i et fåtal af udgivelser på konsollen - og stadig udelukkende med maksimal ydelse på CPU eller GPU, og ikke dem begge på en gang. Snarere må man forvente at de fleste udviklere vil gøre brug af lidt lavere hastigheder på både CPU og GPU, for at have en mere balanceret platform.

Samtidigt bør man også her tage Sonys historik med i betragtningen. Den japanske gigant har således typisk sparet når det har handlet om køleevnerne på deres konsoller, med PlayStation 4 Pro værende et skrækbillede på hvor meget en konsol kan larme når der spares på den front. Hvis Sony gør sig nogen forhåbninger om at PlayStation 5 skal kunne gøre brug af alt sin kapacitet på samme tid og ikke skal støjforurene lige så meget som sine forgængere, vil dette kræve en langt bedre og dyrere løsning end vi tidligere har set fra firmaet.

På dette tidspunkt er det også umuligt at ignorere konkurrenten længere - ikke mindst fordi Cerny selv kom med flere forklaringer som virkede som en direkte respons på Microsofts kommende konsol, uden på noget tidspunkt at sætte navn på naturligvis.

Mest opsigtsvækkende var det da Cerny forsøgte at forklare hvordan det at have færre "compute units" på GPU'en faktisk kunne gøre det lettere for udviklerne at udnytte kapaciteten i dem. Der er ikke nogen tvivl om at Sony har købt sig ekstra ydelse ved at kunne lade GPU'en køre med en ekstrem høj hastighed, men ligefrem at foreslå at dette er en bedre løsning er en søforklaring af de store. Udnyttelsen af "compute units" er således i bred forstand en strømlinet proces, og man finder ikke mange udviklere som vil sige "nej tak" til mere tilgængelig ydelse.

Fordi der var så mange forhåbninger og teoretiske situationer i Cernys fremlægning, er det nødvendigt at forholde os til det fakta de to konsoller i mellem, som vi kan konkludere på nuværende tidspunkt - her kommer størstedelen fra Microsoft som har smidt detaljerne på bordet uden omsvøb.

Hvor PlayStation 5 vil køre med en maksimal CPU-hastighed på 3.5Ghz (under ideelle omstændigheder), vil Microsofts konsol således køre med 3.6Ghz (multithreaded) og 3.8Ghz (single threaded). Igen bør det understreges at Sony ikke har bekræftet at deres oplyste maksimalhastighed er multithreaded - skulle det vise sig at være singlethreaded vil der være tale om en så stor ydelsesforskel at vi ser det som usandsynligt.

På GPU-siden vil begge konsoller gør brug af en RDNA2 løsning, hvor PlayStation 5 vil fungere med 36 compute units med en maksimal hastighed på 2.23Ghz, mens Xbox vil indeholde hele 52 compute units med en hastighed på 1.825Ghz. Xbox vil altså have cirka 30% flere compute units og uanset om man tror på teraflops som en målbar ydelsesindikation eller ej, er det en markant forskel i Microsofts favør.

I forhold til de delte informationer er der dog én detalje der er ekstremt vigtig at forstå i forhold til ydelsen, for mens Sony har oplyst deres detaljer med en teoretisk hastighed (grundet deres "variable frequency"-tilgang) er Microsofts frekvenser låste. Xbox vil på alle tidspunkter fungere med den oplyste ydelse og udviklerne vil ikke skulle vælge mellem at spare på CPU'ens kræfter for at have mere overskud på GPU'en eller omvendt.

PlayStation 5: En Teknisk Gennemgang

Den detalje alene gør en stor forskel, men i kombination med at Xbox også på papiret har væsentligt flere tekniske hestekræfter end PlayStation 5 (særligt på GPU-siden) er der meget der tyder på at der vil være en markant forskel mellem de to konsoller på den tekniske side, og at det er Xbox der har trukket det lange strå.

Nogen vil måske fremhæve at Cerny også talte om unikke funktioner. Her forklarede han blandt andet om en "Geometry Engine" og om hardware-styrede ydelses-optimering, men det virkede lidt hult når man ved hvad AMD har arbejdet på i længere tid.

Således tyder alt på at "Geometry Engine" er Sonys eget navn for en "mesh shader", mens ydelses-optimeringen med al sandsynlighed blot er AMD's nye Smartshift system som de introducerede ved afsløringen af deres nyeste CPU-serie til laptops (Renoir). Der er ikke nogen tvivl om at begge vil være positive tiltag i forhold til hardwaren, men de er en standarddel af AMD-platformen og vil derfor også være tilgængelig på Xbox, dog formodentligt under et andet navn.

Et element som Cerny berørte i sin præsentation der utvivlsomt virker til at blive en fordel på PlayStation 5, er konsollens adgang til SSD-harddisken. Her virker det til at giganten har sammensat sin egen løsning, der åbner op for en enorm kapacitet i forhold til mængden af data der kan tilgås på alle tidspunkter: 5.5GB/s (Raw) og 8-9GBGB/s (komprimeret) data var tallene der blev nævnt og det lyder virkelig imponerende.

Det skal dog blive interessant se hvorvidt forskellen mellem de to konsoller her, til dels vil blive udgjort af at Xbox med størstedelen af dens hukommelses-allokering, faktisk gør brug af hurtigere Ram end PlayStation 5. At bruge utroligt hurtige hastigheder til at fodre konsollen med data er én ting, men hvor hurtigt maskinen efterfølgende kan behandle denne er en anden sag.

Med alt den info på plads er vores informerede gæt at Sony har et andet prisleje i sigte end Microsoft. Alt tyder på at PlayStation 5 bliver en fremragende konsol, men det er også tydeligt at Sony er gået lidt mere økonomisk til værks med sammensætningen af hardwaren. Det virker umiddelbart en smule bekymrende at Cerny var så vag med detaljerne, ikke mindst i forhold til kølesystemet som blot blev kommenteret med en "jeg tror I vil kunne lide hvad vi har lavet". At PlayStation-venlige kilder i mellemtiden har rost hardwaren til skyerne og snakket om misforståede budskaber, virker som en malplaceret redningsplan i forhold til budskabet. Udviklere er som oftest glade for ny hardware, særligt når de er tætte med fabrikanten bag og trods at Cernys præsentation burde have været meget skarpere, giver den slags mellemvejs-kommunikation ikke stor tillid.

PlayStation 5: En Teknisk Gennemgang

På den anden side er det Microsoft der har været klar i spyttet allerede inden de i første omgang begyndte at tale om deres næste konsol. Dengang lød det at de pinedød ville have en stærkere konsol end hvad Sony kunne diske op med, og det tyder alt på at de har opnået - endda med en vis margin. Samtidigt er der tale om et Microsoft som ikke kun på spilsiden (som immervæk er en lille del af deres samlede forretning) er midt i en transition ligesom konkurrenten Apple, hvor de i højere grad satser på salget af services: Office 365, Windows 10 og Xbox Game Pass blandt andet.

Sidstnævnte har været en enorm succes for deres spilforretning og med en langt dybere pengepung generelt, har Microsoft teoretisk muligheden for at være ekstremt aggressive i forhold til prissætningen af den næste Xbox. En strategi (oprindeligt luftet af Microsoft-insideren Brad Sams) kunne således være at Microsoft sætter deres konsol til salg til samme pris som PlayStation 5, tager et større tab pr konsol solgt, men håber på flere Xbox Game Pass-abonnenter.

Som det formodentligt står klart, var vi ikke synderligt imponerede over den første præsentation af PlayStation 5, men det gav os dog et indblik i hvad Sony har af planer, og et nogenlunde sammenligningsgrundlag med Microsofts næste konsol. Her kan der på nuværende tidspunkt ikke være nogen tvivl om at det er den amerikanske gigant der står med den kraftigste hardware, og Xbox ser ud til at have et anseeligt teknisk forspring i forhold til PlayStation 5.

Uanset om man vælger at støtte den ene eller den anden konsol, eller man som os glæder sig til at nyde dem begge, er der dog ingen tvivl om at vi har et massivt teknisk spring i sigte. Dette bliver de første konsoller i lang tid, som ikke er sammensat af tilbuds-hardware, men i stedet har valgt fra toppen af PC-hylden. Vi kan ikke vente.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer


Indlæser mere indhold