Måske har du undret dig over, hvordan det egentlig ser ud, når vi sendes afsted på pressetur. Hvordan arbejder vi, når vi er afsted? Hvor meget fritid er der? Og mange andre lignende spørgsmål. Det er en spændende og stor del af jobbet, at tage ud og se og høre om de mange forskellige spil, der udkommer verden over, og derfor vil jeg rigtig gerne fortælle dig om min seneste pressetur til Tokyo og forhåbentlig gøre dig en smule klogere på, hvordan turene ser ud.
Den 16. december landede vi i Tokyo for at dække årets Jump Festa. Vores program var tæt pakket med spilnyheder og fede oplevelser.
Den første dag gik med at forberede os til alle de interviews, vi skulle have lavet på turen og med at kæmpe med det famøse jetlag. Men jeg er stadig ny i branchen, - jeg blev ansat i juni i år - og derfor fyldte nerverne trods forberedelserne meget dagen efter, da vi mødte op på Bandai Namcos hovedkvarter. Her var det nemlig første gang, at jeg ikke kunne gemme mig bag en skreven artikel men derimod måtte stå fuldstændig blottet foran kameraet. Ydermere var skemaet spækket med interviews, der lå i flæng af hinanden. Det overlod ganske kort tid til mental forberedelse og fejl. To ting man som nybegynder ellers godt kunne tænke sig at have afsat en smule tid til! Det var derfor med en rystende hånd, at jeg klemte mit papir fyldt med spørgsmål inde ved det første interview.
Måske hjalp det heller ikke, at det først planlagte interview var med legenden Toru Iwatani - manden bag Pac Man. Det var en skrækindjagende måde at starte dagen på, men jeg havde ikke rigtigt andet valg end at samle modet og komme gennem interviewet respektfuldt og professionelt. Jeg havde dog heller intet at frygte. Iwatani-san er en skøn person fyldt med latter og overskud. Da det korte interview var overstået, havde jeg masser af mod til dagens resterende interviews.
Det ene interview fulgte lige efter det andet. Forud for hvert af disse interviews lå timevis af forberedelse, der alle kulminerede i de blot 15 minutter, man har med de forskellige mennesker. Det var mange af spillene, jeg ikke selv var bekendt med, hvilket blot forøgede angsten for at stille et uprofessionelt eller direkte forkert spørgsmål. Et af de interviews, jeg dog selv følte gik særligt godt, var omkring Tekken 7 med Michael Murray og Kousuke Waki. Michael Murray var nemlig den eneste engelsktalende interviewperson i løbet af dagen. Det kørte altså bare en smule mere glidende, når sprogbarrierene ikke var en faktor.
I løbet af dagen blev kameraet og jeg bedre venner. For hver optagelse vi lavede virkede pladsen foran kameraet mere og mere naturlig. Så det er en ære at få lov at dele hele læringsprocessen med jer - såfremt i vil være med på den!
Men det hele handlede dog ikke kun om interviews. I de få pauser vi havde, fik vi lov at få hænderne på de fleste af spillene. Vi gav os i kast med arkadeversionen af Tekken 7, som har en langt mere dyster handling, end franchisen før har haft og besvarer en masse spørgsmål om den mystiske Mishima familie. Det levede op til alt, jeg havde hørt om spillet indtil da, og jeg er super spændt på at se, hvordan oplevelsen bliver overført til konsol. Vi afprøvede også det nye Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, der er et nyt fighting spil i Naruto-universet. Det havde fået et gensyn med leader swap abilityen og vi blev helt opslugt af at spille det. Vi havde nært misset et interview, havde det ikke været for en PR-medarbejder der mindede os om det. Derudover fik vi også hænderne på One Piece: Burning Blood, God Eater Resurrection og det nye Sword Art Online. Det er jo en af de mange glæder, der er ved at tage på en sådan tur.
Nogle andre bonusser ved turen, er, at vi jo også fik lov at se en del af Tokyo. Den følgende dag var der nemlig planlagt en rundtur i Tokyo, som vi filmede dele af undervejs. På den måde kunne vi tage jer med på rundturen også! Det var en fed oplevelse, og jeg synes bestemt, at du lige skal tjekke videoen derfra ud.
Turen til Tokyo sluttede af med et besøg til selve Jump Festa. Vi havde glædet os til at opleve cosplayere fra anime- og manga universer, høre en masse nyheder om kommende spil og bare at opleve den event, vi havde varmet op til hele ugen. Men desværre blev vores besøgstid af ukendte årsager skåret helt ned til blot 50 minutter. I den tid skulle vi nå at danne os et overblik over standene og samtidig filme det hele til jer. Det betød, at vi kun havde tid til at dække Bandai Namcos egen stand, hvilket vi var en smule utilfredse med. Endvidere var der strikse regler om, at man ikke måtte filme nogen andre steder i løbet af eventen end hos Bandai Namco. Der var så meget andet, vi umådeligt gerne ville have set og fortalt videre til jer. Men efter de 50 minutter var gået, blev vi ellers gennet ud fra messehallen. Vi måtte derfor få det bedste ud af situationen og vores korte optagelser.
Resten af dagen stod på fritid og dermed også et besøg til Akihabara - et stort elektronisk område i Tokyo, hvor folk klædt ud som mangafigurer deler flyers ud, og butikker tårner sig op med mange etager fyldt med al mulig elektronik, gamle spil, samlerobjekter og ufatteligt meget mere.
Så når vi er på en af vores presseture ude i verden, lægger der altså en masse hårdt arbejde bag. Vi får en masse goder såsom tid med nye spil og en stor viden indenfor nye områder. Men vi får dog også en stor gave, idet vi kan udforske selve byen og få uforglemmelige oplevelser. Jeg ville ønske, jeg kunne tage jer alle med næste gang!
Tak fordi du læste med! Smut endelig hen og tjek interviewsne, vi lavede. De er et kig værd!