Dansk
Gamereactor
artikler
Batman: Arkham Asylum

Batman GOTY i 3D

Rasmus ifører sig 3D-briller og tager en tur tilbage til Arkham Asylum for at teste Game Of The Year Edition af Batman: Arkham Asylum...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Siden Avatar kom frem er 3D blevet hyldet som det nye sort. Alt skal være 3D - også spil. Ideen er langt fra ny. Bullfrogs Magic Carpet fra 1994 forsøgte sig med både 3D-briller og "Magic Eye"-stereoskop-effekter, men det fængede aldrig rigtigt. Men nu har 3D fået en renæssance, og Game of the Year-udgaven af sidste års Batman: Arkham Asylum er et af de mest prominente spil, der har taget de lidet kønne 3D-briller til sig.

Dette er ikke en anmeldelse af spillet i sig selv, men et kig på den nye 3D-effekt. Hvis du vil vide om Batman: Arkham Asylum er et godt spil (det er det), og om du bør købe det (det bør du), så tag et kig på vores anmeldelse af den oprindelige udgave fra sidste år.

3D-effekten i Arkham Asylum er meget diskret. Det er en god ting. Mange af de 3D-film man kan finde i biograferne er spækket med scener, der ikke tjener andet formål end at råbe "se mig, jeg er i 3D". Det bliver hurtigt både irriterende og distraherende, men den slags er der ikke noget af i Arkham Asylum.

3D-effekten gør ikke opmærksom på sig selv, og bruges ikke som et aktivt virkemiddel. Det har uden tvivl noget at gøre med at spillet ikke fra starten er tænkt i 3D, men det er faktisk en ganske behagelig tilgang.

Dette er en annonce:

3D-effekten skabes på to måder. For det første er der den gammeldags rød/blå-effekt, hvor man ifører sig et par pap-briller, hvor de to glas har hver sin farve. Konturer i spillet tegnes så to gange, i farver der modsvarer de to brilleglas, og med varierende afstand alt efter hvor langt en given genstand er fra kameraet. Det er en teknik der har været i brug siden 50'erne, der har både fordele og ulemper.

Den primære fordel er at teknikken fungerer på enhver skærm, og udover brillerne stiller de ingen krav til skærm eller andet udstyr. Til gengæld kan man ikke undgå at spillets farver bliver en anelse forvrængede, men den effekt er ikke så udtalt, at det bliver et problem.

Dertil bruger spillet et relativt lavt dybdefokus. I de fleste spil er alting konstant i fokus, uanset deres afstand fra spilleren. Det fungerer fint når man ikke benytter 3D, men når man skal skabe en illusion om afstand, virker det unaturligt for øjet, at ting der er tæt på, og ting der er langt væk, står lige skarpt.

Det problem skal det snævre dybdefokus løse. Spillet gætter sig til hvad man kigger på, og sørger for at holde dét punkt skarpt, mens resten af omgivelserne og figurerne er let slørede. For eksempel er Batman selv som regel en smule ude af fokus, mens det der befinder sig cirka midt på skærmen står skarpt. Det meste af tiden gætter spillet rigtigt, og det underbygger 3D-illusionen ganske fint.

Dette er en annonce:

I længden kan det blive en anelse anstrengende at have 3D-brillerne på, og jeg har flere gange slået effekten fra, for at give mine øjne lidt hvile. Via spillets menu kan man tænde og slukke for 3D-effekten fra det ene øjeblik til det andet, og det er et klart plus.

I sidste ende er her ikke tale om nogen revolution. Jeg sidder ikke tilbage med følelsen af at have fået en åbenbaring, og jeg er stadig ikke overbevist om at 3D er essentielt for fremtidens spil, og noget man død og pine skal have. Hvis den oprindelige version af Batman: Arkham Asylum var en softice, så er Game of the Year-udgaven en softice med krymmel. Det er en sød lille tilføjelse, et lille krydderi, der giver et bidrag til oplevelsen, der måske ikke er særlig stort, men på den anden side heller ikke trækker fra.

Hvis du allerede har Batman: Arkham Asylum hjemme på hylden, er der ikke den store grund til at anskaffe sig den nye version. Men hvis de mange priser, der har regnet ned over spillet, har givet dig lyst til at købe det, så kan du roligt investere i GOTY-udgaven frem for originalen.

Batman: Arkham Asylum

Relaterede tekster

Batman: Arkham AsylumScore

Batman: Arkham Asylum

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Spilverdenen har i lang tid ventet trofast på et spileventyr som ville være den kappeklædte superhelt værdig...

Batman GOTY i 3D

Batman GOTY i 3D

ARTIKEL. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Rasmus ifører sig 3D-briller og tager en tur tilbage til det dystre univers for at teste Game Of The Year Edition af Batman: Arkham Asylum...



Indlæser mere indhold