Det er nu syv år siden, at Star Wars Battlefront II blev udgivet og leverede en af de værste spillanceringer nogensinde. DICE og EA implementerede pay-to-win, og for virkelig at pisse alle af, var der også et omfattende loot box-system at kaste penge efter. Kritikken var så voldsom, at regeringer blev involveret, og nogle af dem besluttede helt at forbyde konceptet loot boxes.
Helt ærligt, så hjalp det ikke, at spillet ikke var det bedste. Det føltes mest af alt som et re-skin af Battlefield, hvor våbnene skulle genlades (ventileres), og de elendige Battledroids ("Roger-roger") kunne løbe rundt i fuld fart, mens de rullede og hoppede. Kort sagt så det ud til, at DICE simpelthen ikke vidste ret meget om Star Wars, eller sådan så det i hvert fald ud fra sidelinjen. Det kom også til udtryk ved, at de inkluderede voldsomt overpowerede helte, hvor en Greedo eller Han Solo pludselig kunne komme galoperende hen over slagmarkerne på en måde, som Darth Vader aldrig ville kunne, mens de skød snesevis af fjender. Og de mange stormtroopers løb konsekvent rundt uden hjelme, fordi DICE/EA ville sælge skins med forskellige ansigter - hvilket stort set torpederede alle Star Wars' fordybende kvaliteter.
Derudover havde de lavet helt ubrugelige menuer og opfundet et mærkeligt system, hvor man ikke kunne spille med sine venner, men blev tilfældigt grupperet med andre, som så fik ekstra Battlepoints, hvis man blev sammen. Jeg spillede måske 200 runder og oplevet ikke en eneste gang, hvor min gruppe rent faktisk fungerede som en gruppe. Det eneste, DICE opnåede, var at sørge for at opdele grupper for at gøre multiplayer mere kedeligt. Dertil kom, at de gigantiske baner ofte var dårligt designet og aldrig rigtig blev brugt fuldt ud ud over visse choke points.
Det førte til en komplet overhaling af spillets struktur i et panisk træk efter al kritikken, og resultatet var bedre end før. Men ikke godt nok. Jeg gav dog spillet et 7-tal dengang, og det synes jeg stadig står ved magt. Og det nåede også et salg på over 10 millioner for flere år siden, så der er stor interesse for denne serie.
Derfor føles det helt uforståeligt, at vi ikke har fået et tredje kapitel. Enten som et fuldprisspil (uden grådige mikrotransaktioner, hvor spillet forringes for at sælge mere), eller som free-to-play. Battlefront III skal føles som Star Wars snarere end Battlefield, og i stedet for at prøve at blande alt, bør de holde sig til en bestemt æra, som Clone Wars med dens gigantiske kampe, og vise brandet lidt respekt. Måske kunne Battledroids være flere end rebellerne for at kompensere for deres elendighed, eller hvorfor ikke bare gå efter Battle Royale i store baner med et Star Wars-tema?
Kritikken af Star Wars Battlefront II, hvis mangler jeg mistænker EA for at have en stor andel i, var simpelthen så voldsom, at den fuldstændig dræbte ideen om en multiplayer-centreret first-person shooter baseret på George Lucas' galakse langt, langt borte - hvilket er lidt bizart. For der er meget få licenser, der egner sig bedre til first-person-action end Star Wars. Det kunne have været næsten enhver form for action i førsteperson og stadig have fungeret. Fra et singleplayer-eventyr til co-op eller fuldt multiplayer-fokus.
Eller hvorfor ikke gå efter Battle Royale? Måske har The Huts en overlevelseskonkurrence, hvor folk bliver smidt ned for at kæmpe mod hinanden, og den sidste mand vinder, eller en flok dusørjægere, der leder efter noget virkelig værdifuldt? Forestil dig et virkelig stort map på et ikonisk sted med 150 mennesker, der sniger sig rundt og prøver at overleve. Måske kan du krydre det med computerstyrede Jawas, lejlighedsvise stormtroopers, monstre eller noget andet på mappet, som kan tilføje en ekstra dimension til overlevelsen.
I stedet er vi endt i en situation, hvor Star Wars-spil skal være singleplayer og tredjeperson som Star Wars Jedi: Survivor, det kommende Star Wars Outlaws og den hemmelige titel, Respawn arbejder på (som formodentlig er inspireret af Dark Forces). Jeg er bestemt taknemmelig for, at der vil være singleplayer-spil og ikke kun live service, men jeg kan heller ikke lide, at pendulet kun svinger i én retning - hvilket jeg formoder er et resultat af kritikken af Battlefront II. Det var simpelthen så forbløffende stærkt, at en hel type spil bare forsvandt, og det er helt unødvendigt.
Interessen er der helt sikkert (som jeg sagde, over 10 millioner solgte eksemplarer af et spil, der fik mere alvorlig kritik end de fleste), og det faktum, at det ikke allerede har ført til noget mere, er direkte skammeligt. Den eneste grund til, at det ikke blev en kæmpe succes, var DICE og EA's grådighed og dårlige forståelse af, hvad der gør Star Wars Star Wars. Jeg vil foreslå, at man dropper DICE som udvikler for at fokusere på Battlefield, og at Respawn Entertainment (som med Titanfall og Apex Legends beviste, at de kan lave sci-fi multiplayer) tager over, og jeg ville heller ikke have noget imod, at Microsoft lod en af deres Call of Duty-udviklere lave en Star Wars.
Det er virkelig på tide. Som nævnt ovenfor er der gået syv år siden udgivelsen af Star Wars Battlefront II, og et af de bedst egnede og mest oplagte multiplayer-koncepter døde ud - og jeg synes, det er tragisk. Giv mig Battlefront III.