Mange spil er blevet lukket ned før de overhovedet blev gjort færdig, men nogle af disse udviste så uendeligt meget potentiale, at det nærmest gør ondt at tage fat i.
HQ
Selvfølgelig er der som regel en god grund til, at spil bliver aflyst midt i udviklingen, der er mange, der har mødt den skæbne, men der er også mange tilfælde, hvor i hvert fald jeg synes, det kan have været lidt ufortjent og forhastet. Det er selvfølgelig ekstremt svært at vide, hvordan disse spil ville være blevet i sidste ende, der er ingen garantier for, at nogen af dem ville have været gode. Så jeg spekulerer selvfølgelig vildt her udelukkende baseret på det potentiale, jeg så i disse nu desværre nedlagte projekter. Der er mange interessante titler, som desværre aldrig så dagens lys, og det er altid interessant at tænke på, hvad der kunne have været, selv om det dybest set er ret håbløst. Du har måske fældet en tåre eller to, mens du læste om nogle af disse fem titler nedenfor.
Silent Hills/P.T. (Konami)
Det, vi fik, lovede noget fantastisk, en kort spilbar teaser, der skræmte livet af alle, der vovede at spille det. Det var skræmmende, det var atmosfærisk og så fuld af potentiale. Hideo Kojimas udgave af Silent Hill var noget, spilverdenen virkelig havde brug for, noget, vi fortjente at spille. Jeg havde virkelig, virkelig lyst til at skide i bukserne af skræk. Men som vi alle ved, blev Kojima og Konami uvenner, og det førte til, at han forlod giganten, sandsynligvis for altid. Nu er der gået ti år, og i stedet fik vi Death Stranding, og selv om Silent Hill er vågnet af sin dvale, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad der kunne være sket, hvis Kojima og Konami var forblevet sammen. Efter al sandsynlighed får vi det aldrig at vide.
Fable Legends (Lionhead Studios)
Jeg elsker Fable, på trods af alle fejlene og på trods af alt det, Peter Molyneux lovede, men aldrig kunne holde. Fable Legends føltes utroligt ambitiøst og kom faktisk rigtig langt. Med et budget på 75 millioner dollars fik vi i det mindste en lukket multiplayer-beta. Det hele skulle foregå flere hundrede år før den oprindelige trilogi og fokusere betydeligt mere på samarbejde mellem fire helte, enten kunne man spille alene og udfylde de andre pladser med AI, eller også kunne venner være med online. Det var et interessant koncept, og efter alt at dømme var det stort set en færdig aftale, da Microsoft i stedet valgte helt at aflyse det dyre projekt. Begrundelsen var, at det var for dyrt, og at interessen fra spillerne selv ikke var helt på det niveau, man havde forventet. Samtidig blev Lionhead også aflyst, måske var de også blevet trætte af alle Peter Molyneaux' vanvittige løfter.
Dette er en annonce:
The Last of Us: Factions (Naughty Dog)
Det faktum, at dette spil er på listen, gør virkelig ondt, hvis jeg skal være ærlig. Det, der engang blev beskrevet som Naughty Dogs mest ambitiøse projekt nogensinde, endte med at blive skrottet efter flere års udvikling. Alene tanken om at spille en federe version af den stadig noget undervurderede multiplayerdel Factions fra det første spil gjorde mig utrolig begejstret, da jeg brugte langt over hundrede timer på den del. Men så begyndte folk at tale om, hvor problematisk udviklingen var, Bungie havde gennemgået projektet, og så fyrede Naughty Dog en masse folk og erklærede mere eller mindre spillet for dødt allerede dengang. Lige der og da vidste jeg inderst inde, at The Last of Us Online aldrig ville blive til noget, men jeg fortsatte med at leve i fornægtelse, indtil det blev officielt bekræftet. Det vil tage mig et stykke tid at komme over denne skuffelse, det er helt sikkert.
Darkborn (The Outsiders)
Det svenske Stockholm-baserede indie-studie The Outsiders havde gang i noget virkelig interessant med deres debut Darkborn. Præmissen var, at du spillede som en race, der var hadet af vikingerne, hvor dine artsfæller blev slagtet meningsløst af disse barbarer. Tanken var, at man skulle starte sit blodige hævntogt som en lille og relativt harmløs monsterhvalp, der var afhængig af at snige sig ind på vikingerne, og så langsomt vokse og låse op for nye evner i løbet af spillet for til sidst at blive et meget skræmmende og magtfuldt rovdyr. Det føles, som om det kunne have været et rigtig godt spil, men det var tydeligvis over the top, og David Goldfarb har i bakspejlet sagt, at det var beslutningen om at lave det i en åben verden, der var dets undergang. At de så også brød med udgiveren Take-Two, gjorde heller ikke oddsene bedre, da det også blev et økonomisk problem. 2020 trak de derfor stikket og gik videre med andre projekter i stedet.
Dette er en annonce:
LMNO (Electronic Arts)
Det er det spil, jeg er mindst sikker på ville være blevet godt i sidste ende blandt de allerede nævnte, på trods af at Steven Spielberg var involveret i et hjørne. Det lader til at have været planlagt til at være en salig blanding af parkour, rollespilselementer og eventyr, så måske var det også lidt for ambitiøst. Når det er sagt, er jeg stadig ekstremt nysgerrig efter, hvordan det kunne have set ud, og især hvordan det ville have været at spille det. Det ville have været ret interessant at redde et rumvæsen og derefter tage det med på et roadtrip, lidt ligesom i filmen Paul, men sandsynligvis meget mere alvorligt? Det tror jeg i hvert fald, men samtidig tror jeg ikke, at det ville være faldet i god jord hos den brede offentlighed, og det mente EA nok heller ikke, og i 2010 meddelte de, at de havde aflyst projektet.