Spil har en god portion af karismatiske, heroiske og relaterbare hovedpersoner... men sådan er det ikke med Doom Slayer, en fyr, der ikke taler og ikke bærer noget navn, og hvis eneste formål med livet er at knuse dæmoner. Det betyder dog ikke, at han er mindre ikonisk, eftersom han på fornem vis formår at repræsentere spillerens følelser, når man spiller Doom. Med Doom Eternals prominente ankomst tager spilleren endnu en gang kontrol over Doom Slayeren, og i den forbindelse tænkte vi, dette var en oplagt mulighed til at huske karakterens oprindelse, eftermæle gennem årtierne, og plottet, der omkranser den moderne version.
Oprindelse og Eftermæle
Doom Slayeren viste sig for første gang i Doom, som blev udgivet i 1993. Dengang blev han blot kaldt "Marine", selvom spillere dog gav ham kaldenavnet "Doom Guy" og senere "Doom Slayer", et navn, der tilsyneladende satte sig i karakteren. Marinen havde hverken et navn eller en stemme, af én enkelt årsag: Karakteren var designet til at være spillerens avatar, som skaberen John Romero afslørede. Via spillets cover samt karakterens synlige ansigt i interfacet vidste vi dog, at han var en kaukasisk mand med lysebrune øjne og hår.
Uden at sige noget som helst var Marinen alligevel i stand til at udtrykke stor personlighed gennem sine ansigtsanimationer, fra det sadistiske smil han viste, når han samlede et nyt våben op, til raseriet i sine øjne, når han blev angrebet. Eventyret fortsatte gennem Doom II: Hell on Earth og Final Doom uden de store forandringer, op til udgivelsen af Doom 3.
Doom 3 blev lanceret i 2004, en tid, hvor spilgrafikken allerede var langt bedre end i tidligere spil i sagaen. Med fokus på Dooms eftermæle besluttede id Software at skabe et ekstremt ambitiøst spil med Doom 3, ikke bare fra et teknisk og grafisk standpunkt, men også i forhold til gameplay og narrativ. Denne gang var Marines ansigt fuldkommen synligt hele vejen gennem spillet, mest i mellemsekvenser, men karakterens fortid forblev et mysterie. Derudover blev han fortsat kun kaldt Marine, selv af de andre karakterer, og han talte heller ikke.
Der er lidt modstridende information om Doom Marine i forhold til, om vi har at gøre med den samme Marine som i de andre spil. De spor, der er at finde i manualer fra de forskellige versioner, som er udgivet gennem årene, antyder, at det er den samme Marine, selvom det dog ikke står helt klart. Den vigtigste egenskab forblev dog den samme, eftersom Marinen endnu en gang var en nådesløs dæmondræbende maskine, på trods af at være en smule mere behersket end i den originale version.
Vi fik også en Doom 3-udvidelse, og senere Doom RPG til mobilplatforme, som også antydede, at karakteren var den samme som i tidligere spil. Der er dog en lydfil, der indikerer, at denne version muligvis er B.J. Blazkowicz fra Wolfenstein-serien. Vi tror dog mere, det er en form for joke/Easter Egg end noget reelt kanonisk.
Doom (2016)
Og her er vi så, i 2016's fantastiske Doom Reboot. Det er muligvis det Doom, der i højeste grad udforsker karakterens fortid, selvom det stadig efterlader mange spørgsmål op til fortolkning. Her bliver Marinen officielt refereret til som Doom Slayeren, og når spillet starter, fanges han i en dæmonisk sarkofag ved UAC-basen på Mars. Doom er ikke et spil, der tvinger spilleren til at gennemgå en større blotlægning af karaktereren, og Doom Slayeren selv udviser heller ikke megen tålmodighed overfor det. Ikke desto mindre, hvis du beslutter dig for at læse dokumenterne, som du finder, samt lytte til lydfilerne, kan du sammensætte nogle brudstykker om Doom Slayeren.
Som i tidligere spil taler Doom Slayeren ikke, men viser en smule emotionalitet gennem små animationer. Måden han kaster computeren på i spillets begyndelse indikerer, at han ikke har nogen interesse i, hvad Samuel Hayden (UACs præsident) har at sige, og kort efter, når han hører den samme Samuel Hayden nævne, at alt, hvad de gjorde, var for menneskehedens skyld - med liget af en medarbejder på jorden - udvikler denne foragt sig til ren og skær raseri. Det er faktisk ret åbenlyst gennem kampagnen, at Doom Slayeren kun har ét mål: at stoppe den dæmoniske invasion. Alt andet, og særligt Samuel Haydens intentioner, er fuldstændig ligegyldige.
En af Dooms nyheder var Glory Kills, som giver spilleren mulighed for at udslette dæmoner, mens de er Stunned. Vildskaben og brutaliteten i disse animationer udtrykker virkelig det had og den foragt, Doom Slayeren har for dæmonracen. Det er ikke altid nok at dræbe, eftersom han er nødt til at gøre det på den mest voldsomme og groteske måde, ikke blot for at sende en besked til de andre dæmoner, men dybest set fordi han simpelthen ikke kan kontrollere sin vrede.
Men ikke alt er vold med Doom Slayeren, idet der er nogle muntre momenter til spillere, som leder efter dem. Når Slayeren finder et af sine nuttede legetøj, der er gemt rundt omkring i banen, slapper Doom Slayeren af i et sekund eller to for at lege med dukken, og en gang imellem giver han tilmed et nuttet Fistbump. Endnu en situation, der illustrerer karakterens (og id Softwares) humor, er når spilleren dør nedsunket i lava, og Doom Slayeren laver "OK"-tegnet, lige inden han forsvinder ned i det smeltende hav. En soleklar hyldest til Arnold Schwarzenegger i Terminator 2: Judgement Day.
Personligheden tilsidesat går det snart op for os, at Doom Slayeren ikke er nogen ordinær dødelig, men noget andet. UAC forsøgte at genoplive ham og studere ham, efter de fandt ham i en sarkofag i Helvede, men alle forsøg var forgæves. Selv hans rustning, Praetor Suit, virker kun på Doom Slayeren selv.
Via beskeder fundet på Mars og i Helvede er det muligt at konkludere, at Doom Slayeren har skabt ravage blandt dæmoner i noget tid, i sådan en grad, at de dæmoniske skriverier selv udtrykker stor frygt og rædsel overfor Doom Slayeren. Hvis dæmoner fortæller uhyggelige historier til deres børn, inden de falder i søvn, er Doom Slayeren uden tvivl deres udgave af bøh-manden.
En lille smule mere udforskning viser, at Doom Slayeren faktisk er forbundet til Sentinel-racen, riddere fra planeten Argent D'Nur, hvis mission er at stoppe alle kræfter fra Helvede. Der er tilmed referencer, som indikerer, at Doom Slayeren måske har været kommandøren og ordenens bedste kriger, skønt han tilsyneladende er et menneske, hvilket tyder på, at han var født på Jorden, ikke Argent D'Nur.
I Dæmonens Testamenter bliver det fortalt, at alle forsøg på at stoppe Doom Slayeren i fortiden var nytteløse, inklusiv skabelsen af en dæmon ved navn Titan. I sidste ende formåede de Dæmoniske Præster dog at bruge Doom Slayerens raseri mod ham selv ved at få ham til at rive katakomberne, som han netop var trådt ind i, ned over sig selv og herved indespærre ham i en forbandet sarkofag. Her forblev Doom Slayeren i en dyb søvn, beskyttet af en Argent-kraft, indtil dæmonerne indvaderede Mars, hvilket øjeblikkeligt vækkede ham efter århundreders søvn.
Doom Eternal [DOOM SPOILERS]
Vi ved endnu ikke meget om Doom Eternal-historien, men spillet fra 2016 havde allerede lagt nogle spor ud om narrativet. Til at begynde med ved vi, at Doom Slayeren blev forrådt af Samuel Hayden i spillets slutning, hvilket antyder, at han vender tilbage i efterfølgeren (han optrådte endda kortvarigt i en trailer). Hayden stjal The Crucible, der blev fundet af Doom Slayeren, men indrømmede, at han ikke var i stand til at eliminere ham, så han valgte at teleportere Slayeren til en ukendt lokation. Doom Slayeren er dog ikke helt alene. På et bestemt tidspunkt i Doom er hovedpersonen nødsaget til at ødelægge den kunstige intelligens VEGA, der varetager basen på Mars. Det er imidlertid tydeligt at se, at Doom Slayeren når at lave en kopi og indsætte den i et futuristisk USB-stik, inden VEGA ødelægges. VEGA bliver aldrig nævnt igen i Doom, men hans handlinger antyder, at den kunstige intelligens er i live og måske vender tilbage i Doom Eternal.
For nu ved vi, at efterfølgeren vil finde sted otte måneder efter Doom, og at meget af Jorden er blevet destrueret af en dæmonisk invasion. Vi ved også, at spilleren vil besøge Sentinel-racens planet, hvilket peger på, at id Software har tænkt sig at uddybe karakterens fortid, og vi er spændte på at få mere at vide om det midt i dæmonslagtningen. I mellemtiden kan du tjekke vores seneste indtryk ud i dette specielle preview.