Så er denne års udgave af ECTS vel overstået. Showet virkede generelt godt besøgt, og kombinationen med Sonys PlayStation Experience lod til at virke fint. Selve ECTS bød stort på stort set alle de store udviklere. Men desværre var flere af dem kun til stede rent proforma. Med dette forstået så var flere af standene meget tomme, og bød reelt set ikke på noget. Derimod havde disse udviklere så arrangeret deres egne præsentationer andetsteds til ære for udvalgte dele af pressen. Dette kombineret med såvel Nintendos, Sonys og Microsofts personlige udeblivelse fra selve ECTS gjorde det hele til en lidt tam oplevelse.
Man kan faktisk sige, at kombinationen med Sonys PlayStation Experience var med til at underbygge dette. Som anmelder er man naturligvis interesseret i at få hænderne på titlerne, så man kan skrive nogle intelligente ord til jer læsere. Dette blev dog yderligere vanskeliggjort. For det første så var de fleste af standene relativt ikke interaktive. Med dette forstået, at det var småt med spilbare versioner af titlerne. I stedet var der en masse skærme der blot affødte trailere fra spillene. Dette stod i stærk kontrast til begivenhederne inde hos PlayStation Experience. Her var der virkeligt kræset med en lang række maskiner. Ikke nok med at der var en masse spændende titler, som man slet ikke kunne finde blandt ECTS standene. Der var også væsentlige flere køreklare versioner af de enkelte spil.
Altså skulle man umiddelbart synes, at det var mere interessant at løbe rundt på Sonys messe. Desværre var dette bestemt heller ikke uden sine problemer. For trods at publikum blev lukket ind i hold, så var der stadig godt stuvet til af mennesker. Ventetiden for at få lov til at prøve noget var ganske omstændig. Derudover måtte man kæmpe sig gennem horder af teenagere, der ikke udviste meget pli, og tilsyneladende var ubekendt med den gængse køkultur. Dette gjorde sig også gældende, når man forsøgte at stille de fremmødte udviklere spørgsmål. Folk var generelt mere end almindeligt nysgerrige, og støjniveauet var distraherende. Nu har I så en ide om den generelle stemning. Men heldigvis så byder de næste måneder på den nok mest imponerende line-up af titler nogensinde. Derfor var det umuligt, at der ikke var noget, som man kunne gå og glæde sig over. Personligt fandt jeg i hvert fald en håndfuld titler, som jeg simpelthen må eje. Jeg vil i det følgende kort gennemgå et lille udpluk af de repræsenterede titler.
Jeg kan ligeså godt starte fra toppen. Dette med det spil som blev kåret til det generelt mest spændende spil på ECTS messen. Denne ære tilfaldt Splinter Cell, som er på vej til såvel Xbox som til pc. Efter at have set det i action, har jeg også meget store forventninger til det endelige produkt. Splinter Cell kan nærmest betegnes om en hybrid mellem MGS2 og Rainbow Six. Du styrer elitesoldaten Sam Fisher i hans ensomme kamp mod organiseret kriminalitet, Begivenhederne betragtes fra en kombination af 1. og 3. persons perspektiv. Det som virkelig fremhæver Splinter Cell, er alle de muligheder, du har som spiller. Dette er nemlig et rigtigt snigerspil, og du kan stort set udføre alle tænkelige handlinger. Forestil dig at hovedpersonen står udenfor en bygning, behændigt kravler han op af nedløbsrøret, indtil han kommer til et åbenstående vindue.
Her hviler han et kort øjeblik, mens han overskuer situationen. En lampe oplyser området på den anden side. Sam påfører sig briller med natsyn, og fjerner belysningen med sin lyddæmpede pistol. Endnu ikke sikker på sin videre fremfærd, sender han et fjernstyret kamera ind. I de første rum er der ingen fare, men lidt længere fremme går en soldat sin runde. Sam holder kameraet fokuseret for at undgå unødige overraskelser, og sniger sig selv frem. Da han styrede kameraet frem, lagde han mærke til et skillegardin, som svajede let i vinden. Lydløst sniger han sig frem til dette, og sætter sig her på hug. Den fjendtlige soldat venter på den anden side. Atter finder Sam sin lyddæmpede pistol frem. Med et præcist skud gennem gardinet, som beskytter ham mod opdagelse, er vagten elimineret.
Ovenstående er en meget sandsynlig begivenhed i Splinter Cell. Dine muligheder er utroligt vide. Du kan også åbne døre langsomt, hænge fra loftet, bruge luftkanaler samt meget mere. Den version som kørte på ECTS så rigtigt godt ud. Grafikken var detaljeret, og handlingen forløb flydende. Forvent en meget solid titel.