Dansk
Gamereactor
artikler
Call of Duty: Black Ops 6

Er dette starten på enden for Call of Duty og i særdeleshed Warzone?

Siden 14. november har snydere saboteret Black Ops 6-MP, og elendige servere har fået Warzone til at miste halvdelen af sine spillere. Petter analyserer den værste periode for verdens største actionefterfølger nogensinde...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vi ved alle, hvor omskiftelig spilverdenen kan være, og hvor hurtigt den kan ændre sig. Den ene dag styrer Halo 3 actiongenren totalt, og Bungies ekspansive rumkampe mellem skydegale onlinespillere var det bedste nogensinde. Spol et par år frem, og Halo er splittet til atomer. Infinite har 2500 spillere om dagen i dag, hvilket selvfølgelig er langt fra de 250.000, der spillede Halo Reach online, da det startede. Det samme gælder Battlefield, det svenske spilhus DICE's elskede krigssimulator, som i Battlefield 3/4-æraen kunne konkurrere med Call of Duty på lige vilkår, men som efter et par fejltrin og et par polariserende spil, der manglede det rette fokus og de rette elementer, i dag er nede på et rekordlavt spillerniveau. Når en nedadgående trend tager fart, er det i vores verden ofte utroligt svært at stoppe den, at vende skuden. Det er ikke umuligt, men det er svært.

Som vi alle ved, har Call of Duty regeret arena shooter-genren i over 15 år, og siden den enstemmigt anerkendte reboot Modern Warfare fra 2007 har Activisions cash cow tiltrukket mange, mange millioner spillere og ligget nummer et på alle salgslister og toplister over antallet af aktive onlinespillere - i så lang tid, at vi er holdt op med at reagere på det. Call of Duty har været et kraftcenter i genren så længe, at konkurrenterne har lært at arbejde uden om det i stedet for at kaste sig hovedkulds ud i en direkte tvist, som de på forhånd ved, at de aldrig kan vinde. Indtil nu, vel at mærke.

Call of Duty: Black Ops 6
Scump, Nadeshot, TimTheTatman, Swagg. Mange af verdens største Call of Duty-streamere har for første gang siden spilseriens fødsel afinstalleret eller er helt holdt op med at spille Call of Duty i protest mod, hvor elendigt det fungerer i dag efter udgivelsen af Black Ops 6.

Tanken var, at Treyarchs fireårige udviklingsperiode for det meget ventede Call of Duty: Black Ops 6 ville rette op på mange af de forhastede fejl, der blev begået med Modern Warfare III fra 2023, som begyndte som en DLC-pakke, men som så i sidste øjeblik blev omdannet til et spil til fuld pris. Negativiteten omkring Call of Duty-produktet fra 2023 var reel, men selve onlinedelen - med de bedste multiplayerbaner og en stadig mere poleret Warzone-version - var stadig god. Spillerne klagede lidt, men de svigtede ikke produktet, tværtimod. Antallet af spillere voksede, og med Ravens hjælp var Infinity Ward i stand til at færdiggøre mange ufærdige dele af Warzone i det meste af 2024, hvilket beviseligt gjorde spillet mere attraktivt, end det havde været siden 2019.

Dette er en annonce:

Den 14. november tog Treyarch Modern Warfare III's udgave af Warzone ned og uploadede Black Ops 6: Warzone, og mange millioner aktive spillere tørstede selvfølgelig efter det nye Omnimovement-spilsystem, det nye Resurgence map Area 99 og det nye lydsystem, der angiveligt ville løse mange af problemerne med tvivlsom »retningsbestemt lyd«, der havde plaget Warzone siden udgivelsen af Warzone 2. Treyarch gjorde det klart, at de så mange ting i Warzone, som kunne forbedres, og at det ville ske kl. 17.00 den 14. november 2024.

Intet af det blev til noget. I stedet blev Warzone radikalt forringet, og i dag er spillet en bleg skygge af sig selv med et større spillerfald, end Warzone nogensinde har oplevet. Black Ops 6-versionen af battle royale blockbusteren viste sig at være baseret på en ældre version af Call of Duty-spilmotoren IW, hvilket selvfølgelig kunne mærkes direkte på den forringede Area 99-grafik, hvor især teksturarbejdet og belysningen var optimeret til PS4-generationen i stedet for vores nuværende konsolgeneration. Lyden var også betydeligt dårligere end dagen før, den 13. november, og da Activision dagen efter (via en ekstern partner) tilbød »bedre spillyd« for 150 kroner ekstra, begyndte spillerbasen at protestere. Det skulle også vise sig, at den øgede sprinthastighed og de nye bevægelser, der udgør Omnimovement, ville forstyrre spiloplevelsen så meget, at mange spillere kaldte Black Ops 6: Warzone for uspilleligt. Activision lejer servere til Warzone af Demonware, og for at spare penge har de gennem årene nøjedes med billigere servere med en tick rate på 10-20Hz, mens den nærmeste konkurrence har ligget stabilt på 40-60Hz i over seks år, noget der blev ekstra hårdt udstillet af det øgede tempo, der ændrede sig den 14. november

Call of Duty: Black Ops 6
Treyarchs nye Resurgence-kort Area 99 ligner ikke kun en bane, der er otte år ældre end fx Vondel (Modern Warfare II), det er også sørgeligt dårligt ifølge langt de fleste spillere og kommentatorer på forskellige Call of Duty-fora.

Den 14. blev det smerteligt tydeligt, at Warzone-serverne ikke længere kunne klare det. Separate projektiler kunne ikke sendes frem og tilbage i det 12% højere spilletempo, i stedet sendes der i dag "pakker" (såkaldte »Superbullets«), hvilket gør duellerne mellem onlinespillere ekstremt ujævne. Med Black Ops 6: Warzone var Time to Kill og Time to Death værre end nogensinde, og spillerne begyndte tidligt at klage over, at Treyarch havde lavet et spil, der var værre end nogensinde, især i september-oktober 2024.

Dette er en annonce:

Men det var i december sidste år, at det for alvor begyndte at gå ned ad bakke, da Treyarch lancerede Ranked Play i Black Ops 6 og dermed udstillede problemerne i spillet yderligere. Ricochet anti-cheat-systemet blev afsløret som et komplet fupnummer i sidste måned, og mængden af aktive snydere i Warzone og Black Ops 6 multiplayer har nået et hidtil uset niveau i de sidste fire uger. Dette, plus konstante serverproblemer, forringet grafik, mærkelig Time to Death, elendig lyd og en udvikler/udgiver, der ikke ser ud til at lytte et sekund til, hvad fansene, spillerne, rent faktisk siger - har nu ført til, at 49% af den samlede, kombinerede spillerbase tilsyneladende har forladt Call of Duty. Activision reagerer på den massive kritik og spillernes utilfredshed ved konstant at opdatere spillets item shop med stadig dyrere pakker, er det ikke underligt, at utilfredsheden kun vokser. Det koster flere tusinde kroner at købe alle gadgets i den nuværende Squid Game-sektion, som på alle tænkelige måder bare føles som en grådig reklamegimmick, mens spillet ellers virkelig bløder.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6
Spillernes utilfredshed har aldrig været større, og antallet af spillere på alle tre platforme fortsætter med at falde.

Noget skal der selvfølgelig ske. Stresset i Activision lige nu må rimeligvis være ekstremt, og med lidt held sker der nu de nødvendige ændringer, som fører til noget positivt for dem, der spiller. Hvis det ikke sker, og Verdansk rulles ud med de serverproblemer, lydproblemer og snydeproblemer, der er - er det selvfølgelig langt fra umuligt, at denne spilserie går samme dystre vej som Halo og Battlefield. Jeg håber, at Activision nu lytter til spillerne og indser alvoren i det, der er sket i de sidste to måneder. For grundlæggende elsker jeg Warzone, og Call of Duty, men i den tilstand, det er i lige nu og siden den 14. november, er det bare ét stort meningsløst spild af dyrebar tid.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold