Dansk
Gamereactor
artikler
Fallout 4

Fallout 4 får nyt liv takket være omfattende mods

Claus venter, ligesom mange, på next-gen opdateringen til spillet, men spiller du PC, kan du allerede udvide oplevelsen betragteligt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

<social>https://www.youtube.com/watch?v=KjtBxc_88Bg&pp=ygUOYSBzdG9yeSB3ZWFsdGg%3D</social>

Der er noget magisk ved Bethesdas måde at lave spil på. Jo, det er lidt hit and miss til tider, og ja, Starfield er i sin nuværende form måske ikke så inspirerende, men friheden og de verdener, som udvikleren skaber, er uden sammenligning de bedste indenfor genren. Og så er der mods. For dem, der ikke kender Bethesdas line-up, så giver alle spil, de har udgivet, muligheden for at lave eget indhold til spillet, og dette indhold er bare blevet bedre og bedre, til et punkt hvor noget af dette indhold er bedre end det, Bethesda selv kan præstere. For eksempel kommer der snart et mod til Fallout 4, der hedder "Fallout London", som har samme størrelse som Fallout 4, men lavet af fans af spillet. Det er desværre blevet udsat nu, men jeg hoppede alligevel tilbage i "The Wasteland", for at se, hvad nyt indhold der var at lege med fra de fantastiske skabere på nettet. Derfor installerede jeg den kollektion fra Nexus Mods, der hedder "A StoryWealth", som er alle de største indholdsmods i samlet pakke, og jeg vil nu dykke ned i min oplevelse med denne enorme samling af tilføjelser til Fallout 4. Det skal lige siges, at denne kollektion er for voksne, og der er en masse blod og muligvis også lidt nøgen hud. Det sidstnævnte kan dog vælges fra, mens volden bare er en del af Fallouts univers.

"A StoryWealth" tilføjer op mod 600 små og store mods, som alle er med til at skabe en udvidet oplevelse af Fallout 4. Vi taler om alt fra bedre grafik, flere våben og en masse nye historier til spillet, så der er mange hundrede timer at finde her, og noget af det er bedre end hvad Bethesda kan præstere, og variationen er overvældende. Den første tilføjelse, jeg begyndte at lege med, var da jeg først havde stukket mit hoved ud af bunkeren, som det så smukt er oversat i den nye Fallout TV-serie, var den udvidelse der hedder Sim Settlement 2, som udvider selve basebygningsaspektet, som Bethesda selv har lavet. I stedet for at man skal bygge alt selv, smider man såkaldte grunde ned, og så bygger spillet dem helt automatisk. Det er fascinerende at se disse huse, marker og butikker bare skyde automatisk op af jorden. Når det så er gjort, skal man have nogle til at bo i husene, dyrke markerne, og bemande butikkerne. Derfor må man tiltrække mennesker, og det gør man på to måder. Man sender et radiosignal ud i ødemarken, så interesserede kan komme til ens enklave, og så kan man rekruttere folk man møder, mens man er på eventyr i den ødelagte verden. Disse kommer så til ens bosættelse og bliver en del af fællesskabet. Det er superfedt, og man får i løbet af spillet flere og flere byggemuligheder. Ikke nok med det, men der er en hel historie forbundet med denne modifikation, hvor en gut der hedder Jake, kommer til Sanctuary, som er der jeg valgte at bygge, for at vise de såkaldte ASAMs, som er disse små sensorer, som man skal bruge for at kunne bygge de grunde man har lyst til. Man bliver hurtigt venner med ham, og han giver en en kæmpe mission, som gør at Sim Settlements 2 bliver en enormt sammenhængende oplevelse. Jeg synes, det er vildt, at et mod kan tilføje så anderledes spilmekanikker til spillet, men det er godt nok god underholdning. Stemmeskuespillet er på højde med originalspillet, og det kunne i princippet have været et spil i sig selv.

En anden imponerende modifikation er America Rising. America Rising starter med, at man opfanger et SOS fra bunkeren 111, som man nok kan genkende, eftersom det er den bunker man selv starter spillet i. Det man ikke ved, er dog, at Amerikas øverste militær er blevet frosset ned ligesom man selv er det, og det vil gerne rekruttere en, i deres kamp for at overtage den ødelagte verden. De er en del af den fraktion der hedder The Enclave, som man møder især i Fallout 3. Denne modifikation har indtil videre to dele, og tilføjer en historie der gør at man kan bekæmpe instituttet, som er hovedfjenden i Fallout 4, med deres hjælp. Så det vil sige at modifikationen giver en hel ny måde at spille hovedspillet på. Det er imponerende, og giver en 10-20 timers god underholdning.

Dette er en annonce:

Der er også Fourville, som er en ny bunker man kan finde via sin radio, hvor en flok er begyndt at tilbede døren til bunkeren, da man håber at den åbner. Det gør den så og man skal løse gåden, omkring bunkeren og de mennesker der bor indenfor og uden for den tunge dør. Alt er ikke som det lader til, og der er muligvis en stor konspiration i gang. Stemmeskuespillet er lidt op og ned i modifikationen, men der er mange timers godt indhold her.

"IN THE FLESH" hedder et meget anderledes mod som beskrives som et "horror mod". I dette mod er der kommet monstre til ødemarken, og dem skal man så bekæmpe, samtidig med man skal finde ud af hvad der foregår rundt om en. Det er ikke det største mod man kan finde, men det er en dejlig frisk oplevelse i forhold til den almindelige Fallout 4. Stemningen og grafikken minder om spil som Silent Hill, og Scorn, og det er en ganske spooky oplevelse. I samme åndedrag kan "Maxwell's World" nævnes, som foregår i et hjemsøgt tivoli. Begge mods er god underholdning, for dem der godt kan lide ting, der er lidt mere skræmmende.

Bethesda er ikke gode til at lave spændende følgesvende, selvom det er blevet bedre i Starfield. Derfor vil jeg anbefale "Heather Casdin - A Unique Companion Experience". Igen er ens radio på spil, og giver ens karakter en opgave, hvor man skal undersøge en karavane, der er blevet angrebet. Dette fører en til Heather Casdin som er den mest fascinerende og uddybede følgesvend i noget Bethesda-spil. Heather kommer med sine egne missioner og over 400 linjer dialog. Hun er sød, intelligent, og har noget at sige om næsten alle de steder man kan besøge i den ødelagte verden. Hendes historie er viklet ind i mange af de andre udvidelser, og hun kan endda snakke med dine andre følgesvende. Hun er fantastisk, og jeg har hende altid med fra start til slut, da hun tilføjer så meget personlighed og humor til ens søgen efter Shaun.

Dette er en annonce:

Og den sidste modifikation, jeg vil nævne, er "The Fens Sheriff's Department - Bleachers 2", som tilføjer en udvidelse af Diamond City, hvor man møder en gruppe fede karakterer, som også har problemer med instituttet, og gerne vil have din hjælp til at håndtere disse. Denne nye udvidelse er superflot grafisk, da den udvidede del af Diamond City er fyldt med farver og personlighed, som skal opleves. Samtalerne har dog en tendens til at trække lidt ud og blive en kende for lange, men heldigvis kan man hoppe igennem dialogen.

Det var lige de største mods som har imponeret mig, men i "A StoryWealth" er der mange, mange flere historier, opgaver og karakterer at finde rundt omkring. Jeg har nok 200 timer i spillet, efter jeg har installeret "A StoryWealth", og jeg er på ingen måde ved at løbe tør for ting at lave. Der er noget om hvert eneste hjørne, og er man Fallout 4 fan, kan jeg kun anbefale at prøve "A StoryWealth".

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold