Det femtende kapitel i Final Fantasy-serien har i mange af sine aspekter været et eksperiment for Square Enix og hele holdet hos Business Division 2. Inden udgivelsen udtalte instruktøren, Hajime Tabata, at spillet skulle være en succes, hvis serien skulle forblive relevant. Heldigvis for Square Enix, leverede Final Fantasy XV en soild oplevelse, dog med en række mangler. Adskillige fans følte nemlig, at spillet manglede historie, mere bevægelig frihed og havde et ujævnt tempo. Holdet hos Square Enix har som svar på denne feedback brugt det sidste år på at fikse, tilføje og finjustere diverse områder, hvilket ikke ser ud til at stoppe foreløbigt.
De to nyeste skud på stammen i Final Fantasy XV universe, som Square Enix har døbt det, er VR eskapaderne i Monsters of the Deep og det kommende Comrades multi-player.
Uden at hoppe for dybt ned i spoilerzonen, finder Final Fantasy XV: Comrades sted i den senere halvdel af spillet, da protagonisten Noctis Lucis Caelum bliver fanget inde i en krystal og forsvinder mystisk i 10 år, alt imens Eos bliver overtaget af mørkets kræfter. Som spiller bliver du smidt ind i rollen som en Kingsglaive-soldat - selvsamme gruppe som vi stiftede bekendtskab med i Kingsglaive: Final Fantasy XV - og skal sammen med dine venner opretholde en balance mellem godt og ondt indtil Noctis vender tilbage.
Før en mission begynder, bliver spilleren transporteret til et hub-område, der ligner de mange campingpladser Noctics og co. kom forbi i hovedspillets rejse. Tilbagevendede fans af Final Fantasy VI og de spillere, som savnede mere fra den post-apokalyptiske sitaution fra de sidste kapitler i Final Fantasy XV, vil elske den æstetiske præsentation i Comrades. Velkendte steder er alle sammen blevet forladte og tidligere store grønne vidder har forvandlet sig til golde nærmest ørkenlignende områder.
Sammen med tre andre spillere drog jeg på eventyr i spillets Duscae region, hvorfor vi skulle udrydde X antal fjender for at klare missionen -
altså intet nyt under solen i forhold til andre multiplayerspil. I de diverse konfrontationer med fjendtlige dæmoner, vil tidligere spillere muligvis føle sig en smule på fremmedgrund, da din karakter ikke styres præcis som Noctis. Comrades har nemlig en mere klassebaseret struktur i still med et standard RPG og tilføjer de obligatoriske tanks, angribere og healere, hvilket skaber en god dynamisk balance imellem spillerne.
Ligesom Noctis kan man stadig benytte sig af hans warp strikes, men magien har fået et hak i den anden retning. Som erstatning for at bruge magiske artefakter og affyre dem som granater, har Comrades kigget mere til tidligere spil i serien. Brugen af lyn, ild eller is konsumerer klassiske MP og er ikke i nærheden af så magtfulde som I Final Fantasy XV. Især den visuelle stil er igen taget fra filmen Kingsglaive og det ser formidabelt ud når magi bliver anvendt i kampens hede. Det føles specielt velkomment at kunne bruge helbredende magi og ikke kun at skulle stole nærmest udelukkende på sine items.
Udover Comrades, er den anden store kommende Final Fantasy XV- tilføjelse fiskespillet, Monsters of the Deep til PlayStation VR. Ligesom det var tilfældet i hovedspillet, slutter vi os atter engang til de karismatiske fire helte: Noctis, Prompto, Ignis og Gladio. Prompto vil løbende løbe rundt og tage sine billeder, Noctis er stadig besat af fiskeri og Ignis er i køkkenet og forbereder fotorealistiske madretter. Spilleren skaber sin egen avatar og interagerer derigennem med de andre fire karakterer.
På gameplay-fronten er Monsters of the Deep præcis hvad du tror det er. Man bruger move-controlleren til at simulere fiskebevægelser, hvilket fungerer til relativ stor bravur. Det hele føles som en naturlig fortsættelse af fiske minispillet vi allerede kender fra Final Fantasy XV - dog en anelse mere raffineret og sjovt. Jeg oplevede ikke nogen kvantespring i VR-teknologi eller forberdringer, men som et VR-sideeventyr til dem med hang til mere fra "the chocobros" leverer Monsters of the Deep en udmærket oplevelse.
Derudover er Monsters of the Deep et fabelagtigt flot spil at opleve i VR og muligvis den flotteste VR-titel jeg har prøvet indtil videre. De store søer og skovfulde områder er virkelig smukke, og Square Enix har virkelig formået at skrue op for deres grafiske kræfter.
Universet omkring Eos og det store arbejde holdet stadigvæk lægger i spillet er et spændende projekt, som minder mere om et MMORPG end et klassisk JRPG i sig selv. Comrades og Monsters of the Deep er solide tilføjelser for allerede investerede fans og en god grund til at give spille et ekstra kig næsten et år efter sin udgivelse.