Når man siger Skyrim, så tænker man næsten uundgåeligt på de dusinvis af genudgivelser af spillet, der er sket de sidste ti år. Er der udkommet en konsol, eller har Bethesda tænkt, "det er lang tid siden PC'en har fået en nye udgave af spillet," så er der kommet en. På PC'en, hvor jeg spiller alle Bethesda-spil, er der fire versioner. Originalspillet, Skyrim Special Edition, Skyrim VR og nu Skyrim Anniversary Edition, som er en opgradering af Skyrim Special Edition. Det ironiske er, at hoveddelen af spillet er det samme, som det altid har været. Det vil sige at, mods gør spillet bedre, og at Bethesda egentlig ikke har ændret spillet siden den sidste udvidelse Dragonborn, som udkom i 2012. Det største bevis er, at man på PC nærmest skal have visse mods, før spillet er spilbart. For eksempel er der SkyUI, som gør interfacet PC-venligt, og Skyrim Unofficial Patch, som retter hundredvis af fejl, som Bethesda ikke har gidet rettet selv. Det skal nok ikke overraske nogen PC-spillere, for sådan er det med alle Bethesda-spil, der har en åben verden. Det i sig selv kunne man skrive en artikel om, men nu skal vi kigge på, om den fjerde version af Skyrim er værd at betale relativt mange penge for. Det skal her lige nævnes, at man kan få Anniversary-udgaven for ca. halv pris, hvis man allerede ejer Special Edition udgaven.
Som nævnt foroven så er Skyrim afhængig af brugerskabte kreationer, og det er også det Anniversary-udgaven sælger sig selv på. Bethesda har siden Skyrims udgivelse i 2011, lavet en såkaldt Creation Club, hvor man sælger brugerskabt indhold for valuta, som man også sælger for rigtige penge. Disse kreationer spænder fra nye våben og huse, til nye spilmekanikker og historiemissioner, man kan begive sig ud på. Jeg vil nu kigge på om Skyrim Anniversary Edition er pengene værd, eller om man kan nøjes med Skyrim Special Edition.
Det første, man ligger mærke til, når man downloader alle de mange ekstra ting, der følger med Skyrim Anniversary Edition, er, at man nærmest tømmer deres Creation Club for Indhold. Det vil sige, man faktisk får alt, der er derinde, til en pris der meget under det, det ville have kostet, hvis man havde købt det hele separat. Det i sig selv er jo positivt, men personligt er jeg ikke sikker på, jeg ville have købt en tredjedel, af det der er til salg på siden. En af de ting, som jeg ikke ville have købt, men som man får, og som egentlig er ok fedt, er en masse nye våben og armor-skins. Nærmest alle de ting man kunne finde eller lave i originalspillet, har fået nye og opdaterede versioner, hvilket er fedt, hvis man gerne vil have en ny visuel oplevelse.
Der er også en masse nye våben, som man måske kan genkende fra tidligere spil. Nogle vil måske kunne genkende våben som Umbra, Dawnfang og Duskfang, som begge er fra Oblivions udvidelse Shivering Isles. De fleste af disse våben har missioner forbundet med dem, hvilket er superfedt.
Udover de kendte våben fra tidligere spil, er der også en hel bunke nye og unikke våben, som er stærkere end de våben, man finder i det normale Skyrim. De fleste af disse har også små missioner forbundet til dem, så man skal arbejde lidt for at finde dem.
Der er også helt nye missioner. De to, jeg synes er de fedeste, er The Ghosts of the Tribunal, som er en hel række missioner, hvor man udforsker, hvad der skete, efter man gennemførte The Elder Scrolls: Morrowind. Denne udvidelse indeholder en masse historie, som spillere, der har spillet Morrowind, vil finde interessant, men også en masse våben og udstyr, som man fandt i Morrowind. Denne udvidelse i sig selv giver mange timers ny underholdning.
En anden udvidelse er The Cause, som fortsætter historien fra The Elder Scrolls 4: Oblivion, omkring kulten som forsøgte at få Mehrunes Dagon fra Oblivion til Tamriel, så Deadraen kunne herske over verdenen. Denne nye mission handler om, at kulten stadig forsøger at få dette til at ske, og man skal selvfølgelig stoppe dem. Ligesom tidligere nævnte udvidelse, kommer The Cause også med våben og udstyr, som man fandt i Oblivion.
Den største udvidelse er dog Saints and Seducers, hvor man skal jagte en flok banditter, som bærer på det såkaldte Golden Saints udstyr, og de mere mørke Seducere. Disse er i åben krig med hinanden, og man bliver smidt direkte ind i skudlinjen.
Der er også nogle nye spilmekanikker, man kan lege med. Man kan komme til at fiske for første gang i Skyrim. Man skal bare finde en fiskestang og tage til Riften, hvor man vil kunne finde hjælp til det lille minispil, som man skal i gennem for at fange fisk. Camping er også en mulighed nu, og så kan man jo også begynde at dyrke jorden, hvis man vil have et lidt mere borgerligt liv, end at gå på eventyr hele tiden. Den største nye feature er nok Survival Mode, hvor man skal holde sig selv i live, og ikke blot under kampene som i det normale spil. Man skal spise, ellers dør man af sult. Man skal have det rigtige tøj på, ellers fryser man, og så videre. Det er ikke noget, der personligt siger mig noget, men det er sikkert spændende for dem, der gerne vil have mere udfordring i deres udforskning af Skyrims kæmpe landområde. Man kan også kæmpe med næverne, når et mod tilføjer en masse nye handsker med både knive og pigge.
Kæledyr kan man også have nu, og disse kæledyr har hver et speciale, som gør livet lettere for din karakter. Ræven kan finde loot til dig. Geden kan bære en masse af dine ting. En rotteagtigt kæledyr, der hedder Skeever i spillet, kan finde mad. Kaninen kan finde alkymiingredienser, og edderkoppen kan fange dine fjender i sit spind, hvilke kan være rigtigt brugbart. Det er sjove små tilføjelser, som giver Skyrim en smule mere krydderi.
Dette er kun et udpluk, af de mange tilføjelser man får med Skyrim Anniversary Edition, og jeg synes personligt det er alle pengene værd, da det tilføjer mange timers ny og spændende underholdning, hvis man ikke har købt dem i forvejen. Jeg er i hvert tilfælde dybt begravet i Skyrims kolde verden endnu en gang, og det varer nok mange måneder, inden jeg har tygget mig igennem alle de nye eventyr og muligheder, Skyrim Anniversary Edition tilføjer.