Dansk
Gamereactor
artikler

Game of the Year 2016 - Bedste Udvikler

Spil er lavet af mennesker, meget dygtige mennesker, og her hylder vi årets aller bedste af slagsen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Vinder: Naughty Dog
Kun få af industriens udviklere kan bryste sig af et så gennemført og nærmest pletfrit repertoire som Naughty Dog's. I år er deres status som en af de dygtigste, mest pålidelige spilskabere kun blevet yderligere cementeret med udgivelsen af Uncharted 4: A Thief's End - et spil som mange har måttet vente tålmodigt på sidens dets annoncering tilbage i 2013. Uncharted 4 er mange ting: det er en eksklusiv flagskibstitel for Sony's konsoller, et nyt teknisk fikspunkt for fremtidige udgivelser til PlayStation 4 og vigtigst af alt, en tilfredsstillende konklusion på en af de mest elskede spilserier i det sidste årti. Spilserier, ligesom deres ubøjelige hovedpersoner, har det dog med at vende tilbage fra de døde eller på anden måde at tilkæmpe sig retten til endnu en udgivelse, så hvem ved om vi virkelig har set det sidste til Nathan Drake. Under alle omstændigheder er Uncharted ikke et overstået kapitel. Næste år venter The Lost Legacy, en uafhængig udvidelse til grundspillet, med andre kendte ansigter i hovedrollerne. Og engang derefter, hvornår vides endnu ikke, kan vi se frem til The Last of Us Part II. Måske har du hørt om originalen. Noget med planteagtige zombier og akavede familieforhold. Naughty Dog har endnu engang leveret et kvalitetsprodukt og der er ikke udsigt til at det skulle ændre sig i fremtiden. Derfor er Naughty Dog årets udvikler.

Game of the Year 2016 - Bedste Udvikler

Runner-up: Square Enix
Det er svært at blive ved med at genopfinde sig selv, når man som Square Enix har mere end tredive år på bagen. Alligevel er det ekstremt ambitiøse Final Fantasy XV af mange blevet kaldt et af de bedste spil i serien i mange år, hvis ikke nogensinde. Herudover er spil som World of Final Fantasy, I Am Setsuna og Dragon Quest Builders også blevet modtaget positivt. Videre endnu, så har Square Enix ageret udgiver på HITMAN, Deus Ex: Mankind Divided og PS4-udgiven af Rise of the Tomb Raider. Square Enix sidder på noget af det tungeste skyts i industrien og det har man tydeligt kunnet mærke i år.

Dette er en annonce:

Runner-up: Playdead
Det er svært at overvurdere vigtigheden af 2010's LIMBO, en titel som stods i spidsen for indiebølgen og fremlagde stærke argumenter for mediet som kunstform. Kunst tager dog tid og vi har måttet vente i hele seks år på endnu et spil fra danske Playdead. INSIDE er blandt årets bedste titler, med dets interessante narrativ og stemningsfulde gameplay. Guderne ved hvornår vi hører mere fra Playdead, men med så stærke spiloplevelser som LIMBO og INSIDE, så bliver det uden tvivl ventetiden værd.

Runner-up: Respawn Entertainment
Sidst, men bestemt ikke mindst, er Respawn Entertainment. Med et udgivelsesvindue mellem årets to største skydespil, har Titanfall 2's opstart været alt andet end ideel. Ikke desto mindre står spillet for mange som det stærkeste af de tre, med sin atypiske solokampagne og en bundsolid multiplayer. Studiet består af diverse udviklerveteraner og det mærker man tydeligt. Med svage salgstal er fremtiden usikker for Titanfall 2, men én ting vi er blevet lovet, er det totale fravær af betalte udvidelser eller lignende DLC. Respawn Entertainment håber på at samle spillerne under et enkelt banner og det er et beundringsværdigt træk. Respawn er årets underdogs og vi håber på at se mere til dem og Titanfall fremadrettet.



Indlæser mere indhold