Dansk
Gamereactor
artikler
Horizon: Zero Dawn

Game of the Year 2017 - Bedste Nye Spilserie

2017 bød på mange gode efterfølgere, men nye spilserier er også blevet påbegyndt. Vi har fundet de aller bedste her!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

"Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her."

Vinder: Horizon: Zero Dawn
I 2010 pitchede Guerilla Games' Art Director Jan-Bart van Beek en storslået idé om en fremtidsverden, besat af en kunstig intelligens, og historien om en kvinde ved navn Aloy. Horizon blev kodenavnet for dette projekt, og selvom Sony var tøvende med at kaste et stort budget efter et spil med en kvindelig hovedrolleindehaver, forblev den modige, rødhårede Aloy en konstant siden det første pennestrøg. I 2017 udkom så resultatet af syv års intenst arbejde, og Horizon: Zero Dawn tog spilverdenen med storm.

Hyldet af både anmeldere og spillere fremviste Horizon: Zero Dawn to spændende sideløbende fortællinger, en flot unik verden, og et anderledes farverigt bud på en post-apokalyptisk jordklode. Som vores anmelder skrev, så var Guerilla Games endelig trådt ud af skyggen af Killzone-serien, og havde satset hele butikken med et kæmpe projekt til et rygtet omkostningsbeløb på €45 millioner. Som sås er det lykkedes for dem i en sådan grad, at Horizon: Zero Dawn allerede kan betitles som et nyt PlayStation-ikon. I skrivende stund går den første udvidelse, The Frozen Wilds, også sin sejrsgang på konsoller verden over.

Hvor mange flere superlativer kan man kaste efter det næstbedst sælgende PlayStation 4 spil nogensinde, og det bedst sælgende nye IP på konsollen? Muligvis den stærkeste kvindelige hovedperson Aloy, og ikke mindst hendes personlige rejse gennem spillets historie, har skabt konvertitter til Guerrila Games menighed i et væk. Spillet er et studie i karakterbygning. Der er bare så mange stærke sider ved det, rent gameplaymæssigt også - at snige sig ind på fjender er fantastisk tilfredsstillende, den frie bevægelse er et skønt element, og rollespilsdelen har en ideel størrelse i forhold til de mere action-prægede dele af spillet.

Dette er en annonce:

Nå ja, og så vinder man næsten hver gang med robottigere. Horizon: Zero Dawn er i den grad en sejr, og alle her på redaktionen er enige om, at vi ser frem til meget mere.

Horizon: Zero Dawn

Runner-up: Cuphead
Hårdt arbejde betaler sig. Ligeledes i 2010 begyndte to brødre at arbejde hjemmefra, drevet af en fascination af gamle 1930'er-tegnefilm, og Fleischer Studios' tegnestil. Studio MDHR blev født, og Cuphead blev deres debut. Som en hyldest til det klassiske platformspil har Cuphead ikke blot vundet anmeldernes, og spillernes hjerter, men også sat sig selv som en af de mest imponerende debutspil nogensinde. Spillet var længe ventet, men har formået at trykke på alle knapperne da det udkom. Bosskampene var varierede, der var hele tiden nye udfordringer, og spillet var fyldt af nyskabende idéer. Men det æstetiske var i sandhed en sejr for Cuphead - gennemført helt ned til mindste detalje, og med et soundtrack spillet af et helt reelt swing- og jazzband endda.

Nogen havde måske ønsket Cuphead som vinder af denne kategori, men ikke desto mindre, giver Gamereactor cadeau til en meget unik spiloplevelse, som hev et 8-tal med hjem fra vores anmelder. Selvom spillet havde en hel del gejl bag sig, kunne man stadig bekymre sig hvorvidt et nostalgisk platformspil, endda fra et mikrostudie, ville bide sig fast i den brede offentlighed. Med over en million solgte eksemplarer på Steam, kan man vel kun sige at det bestemt har bidt sig fast. Mon vi kommer til at vente endnu syv år på det næste Studio MDHR har at tilbyde? Det håber vi ikke.

Dette er en annonce:

Runner-up: Hellblade: Senua's Sacrifice
Hvis ikke læseren allerede har bidt mærke i det, så tegner der sig en rød tråd gennem vinderne af denne kategori. Alle har én ting til fælles - alle er opstået ud af intenst og tidsædende arbejde. Beskrevet af Ninja Theory som et "independent AAA game" hører Hellblade: Senua's Sacrifice til i toppen af Gamereactors Bedste Nye Spilserie, fordi det er gennemført og intenst. Spil som kunst er stadig et heftigt debatemne, men med Hellblade har vi måske fået et svar. Med konsulterende hjælp fra både tidligere psykotiske patienter og eksperter inden for feltet, undgår man ikke at blive både skræmt og rørt over Senuas rejse ind i galskaben. Fra første anslag bjergtages man ikke blot af de detaljerede omgivelser, men ligeså af hovedkarakterens voldsomme traumer.

Hellblade kunne lige så godt være et gyserspil, som et action-spil. Lige så skræmmende som det er rørende, har Ninja Theory sat en præcedens her for alle fremtidige, dybt følelsesmæssigt involverede computerspil. Det er en nødvendig fortælling i en spilverden der ikke har mange udgivelser om seriøse emner som disse. Det er også svært ikke at fælde en tåre eller to under gennemspilningen, og ligeså når Ninja Theory stykker en video sammen med udtalelser fra fans, akkompagneret af screenshots fra spillet, der forklarer hvor betydningsfuld spiloplevelsen har været for dem. Fra os her på Gamereactor, kan der kun lyde en opfordring - spil det.

Runner-up: Nioh
Souls-formularen har taget mange former siden 2009. Dog skulle det vise sig at være et spil med en produktionstid på over 13 år, der muligvis er det bedste skud på stammen til en videreudvikling af dette koncept. Nioh har skiftet hænder (og spilkoncepter) et par gange, men i dets udgivne form kan man ikke andet end at citere vores egen anmelder og sige "spring ikke denne udfordring over". Her fik Nioh et velfortjent 9-tal. Kombinationen af en historisk funderet verden, befolket med både mytologiske skabninger og væsener fra overtroens verden, blev en stor succes, og selv dagsaviser uden for spilregi kvitterede med topkarakterer.

Nioh har også været i søgelyset her på redaktionen, fra øjeblikket den første teaser trailer udkom. Hæderligt udfordrende, var spillet mere end blot en kopi af Dark Souls, men forstod at bruge formularen som springbræt til at skabe sin egen identitet. Det bliver en oplevelse man kommer til at vende tilbage til, igen og igen, for at prøve forskellige våben- og evne-kombinationer, præcis som i Souls. Med udgivelsen af en samlet udgave med alle DLC-tillæg til PC, er der heller ingen undskyldning for ikke at opleve spillets fulde kapacitet - det smukke æstetiske udtryk er ligeså eftertragtet som mekanikken. Samme opfordring til Nioh skal lyde herfra, som Hellblade fik - spil det!

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold