Grafik er ofte noget at det første vi bedømmer et spil på - og om det rigtigt eller forkert, forholder jeg mig ikke til her. Grafik skaber også indlevelse og kan vække følelser - god grafik ER vigtigt. Af rigtigt mange årsager.
Men hvad er god grafik så? Det er der måske næsten lige så mange meninger om, som der er mennesker. Årets nominerede i kategorien Bedste Grafik her i Gamereactors Game of the Year kåring er et rigtigt godt eksempel på, at god grafik er mange forskellige ting. Her er der både fotorealisme, farverig og detaljeret grafik og fremragende design med direkte kunstnerisk brug af farver og animationer.
Lad os komme i gang - to spil var i udbrud i denne kategori, og her er årets nominerede og vinderen i kategorien Bedste Grafik.
—-------
Vinder: Senua's Saga: Hellblade II
Senua's Saga: Hellblade II fra engelske Ninja Theory er nærmest et skelsættende øjeblik inden for real-time grafik - det er gudesmukt og det blev også kort tid efter annonceringen udpeget som det første spil, som for alvor skulle vise hvad Unreal Engine 5 var i stand til. Med sine smukke og særdeles brutale actionsekvenser, bjergtagende landskaber og fremragende brug af kameravinkler, levede det helt op til den udmærkelse.
Spillet gør brug af den fulde pakke fra Unreal Engine 5 og det resulterer i fotorealistisk grafik, hvor close-up's af spillets hovedperson er utroligt realistiske og de enorme åbne landskaber er gudesmukke. Men der hvor Hellblade II lige tager det skridtet videre, er måden som lyssætning og ikke mindst kameraet bliver brugt på. Der bruges ganske enkelt kameravinkler, som jeg ikke kan huske at have set i noget andet spil tidligere.
Specielt i de brutale og tunge kampe, bruges kameraet virkeligt klogt, med close-up's og snurren rundt, der understreger vores hovedpersons forvirring og desperation i kampene. Når dette kloge kamera-arbejde kombineres med en smuk dynamisk lyssætning fra ild og andre lyskilder, så skabes der nogle fabelagtigt intense momenter, som vi ganske enkelt ikke ser ret tit i spil.
Senua's Saga: Hellblade II er et eksempel på, at en smuk visuel side ikke bare er et smukt stykke papir, der er viklet rundt om spillets kerne, men at den faktisk bliver brugt aktivt i spillet. Det er en kombination af mange ting; skræmmende close-up's, utrolige detaljer, lyssætning og ikke mindst klogt kamerabrug, som skaber helheden og som gør, at Senua's Saga: Hellblade II leverer årets bedste visuelle oplevelse i 2024 i vores bog.
Runner-up: Astro Bot
I hælene på Senua's Saga: Hellblade II var Astro Bot - og det nåede hertil af helt andre årsager end Hellblade II. Her er ikke fotorealisme eller dragende close-up's og her er ikke dynamisk lyssætning eller unikt kameraarbejde. Her er der i stedet tale om en knivskarp, farvestrålende, familievenlig og ikke mindst levende visuel side, der er i konstant bevægelse. Den er også virkelig afvekslende og veksler fra smukke tropiske sandstrande og undervandsbaner til glimtende højhuse, frodige skove og hjemsøgte huse.
Dette krydres så lige med en fremragende fysik, når hundredvis af eksempelvis æbler eller andre objekter falder ned på banen, og som man kan lege med og skubbe rundt med - og sneen, der ændrer sig, når man går igennem den. Der er mange andre små eksempler og unikke detaljer, som gør Astro Bot til et af årets flotteste spil i 2024.
Runner-up: Neva
Et stykke efter de to frontløbere, kommer et fremragende tredje bud på en visuel side, der igen af helt andre årsager end Hellblade II og Astro Bot, er blandt de smukkeste i år.
Der har gennem årene med mellemrum været snak om, om spil kan betragtes som en kunstform - og jeg ved ikke, om den snak nogensinde er blevet afsluttet. Men mens jeg spillede Neva, fik jeg faktisk tanken, at spil sagtens kan være kunst. Det her spil er, æstetisk set, det klart smukkeste spil i år. Brug af farver, animationer og overgange er ganske enkelt fantastisk. Det er et levende maleri, det er æstetisk overvældende og er, som sagt, af HELT andre årsager end de to første spil, blandt årets absolut smukkeste spil.
Runner-up: Final Fantasy VII: Rebirth
Final Fantasy VII: Rebirth havde nogle problemer med den visuelle side da det udkom, specielt spillets Performance Mode var ikke imponerende. Hvis man har en PlayStation 5 Pro, er den visuelle side dog blevet betydeligt opdateret efterfølgende.
Men når det er sagt, så er Final Fantasy VII: Rebirth et virkelig veldesignet spil. Spilverdenen er virkelig veldesignet og der er et eller andet magisk over den her verden, med store åbne vidder og små landsbyer, og begge dele er hele vejen igennem særdeles veldesignet. Hovedrolleindehaverne er virkelig flotte og detaljerede og de mange eksplosive partikel-effekter i kampene kan minde og et decideret festfyrværkeri til tider. Der har været flere veldesignede rollespil i 2024 - men Final Fantasy VII: Rebirth er blandt de flotteste i vores bog.