I disse tider er det mere vigtigt end nogensinde før at sætte forøget fokus på dem der faktisk laver de spil vi elsker, nærmest lige så meget som selve spillene. Og hvorfor? Jo, fordi branchen er under pres som aldrig før, og det har resulteret i et utal af fyringsrunder fra gigantiske virksomheder, virksomheder der sågar samtidig fremviser rekordhøj omsætning til trods.
Det er i sig selv deprimerende, og derfor er det som sagt vigtigt at vi placerer spotlyset på de uundværlige kreative kræfter der eksisterer bag de her fantastiske spil, spiludviklere der modigt har navigeret vanskelige udfordringer på vej imod vidunderlige resultater, og som fortjent al hæder vi kan mønstre.
Vi sender endnu en gang tanker til alle de dygtige branchefolk der mistede deres job i 2024, og bruger denne anledning til at hylde dem der trods vanskelige omstændigheder har givet os så meget glæde.
Hvis man lige skimter listen af favoritter til titlen som årets bedste udvikler igennem, kan man se at de Japanske udviklere virkelig har nydt stor succes hos det brede publikum, såvel som spilpressen, i år. Samtidigt er det interessant at de spil som har båret deres succes igennem 2024, er vidt forskellige studierne imellem. Vi har fået en enorm udvidelse til Elden Ring fra FromSoftware, andet kapitel i den ambitiøse genfortælling af Final Fantasy VII fra Square Enix, og en stribe solide titler fra Atlus såsom Unicorn Overlord og Methaphor: Refantazio. Der var dog et studie som, måske lidt overaskende for nogen, sprintede sig først over målstregen, nemlig Team Asobi. Team Asobi har kun eksisteret under det navn i 3 år. Oprindeligt var de en del af Sonys interne udviklingshold i Japan grundlagt i 2012, men efter det blev etableret som et selvstændigt studie, er de på kort tid blevet en af Sonys mest interessante førstepartsudviklere. De viste hurtigt gode takter og sans for gameplay med den lille figur Astro Bot, som dog mest blev brugt til at demonstrere hvad Sonys nye hardware kunne. Astro's Playroom kom præinstalleret på alle PS5'ere og fremviste især hvad den nye Dualsense-controller kunne. Men mange faldt pladask for Atro Bots charme og Team Asobis sans for kreativt gameplay. Stemningen for et selvstændigt "rigtigt" spil med den lille robot var derfor rigtig god, og Playstationfans var sulte efter et godt 3D platformspil. Stemningen var også god hos Sony der gav grønt lys til Team Asobi som blot få år senere kunne udgive det første komplette spil med Astro Bot. Og ingen var skuffet! Astro Bot strøg direkte ind, ikke bare på folks lister over årets bedste spil, men ind på listen over bedste 3D platformspil nogensinde. Team Asobi har formået at lave et spil i en genre som næsten kun Nintendo har formået at mestre, og det rivaliserer Mario Odessey og Mario Galaxy som et af de bedste i genren nogensinde. Team Asobi har skabt et univers hvor de fletter hele Playstations historie ind i, og de udnytter alle PS5's funktioner, men fremfor alt har det et bundsolidt gameplay der både er velkendt og opfindsomt, og vi kan kun tage hatten af for dem og give Team Asobi titlen som årets bedste udvikler.
Atlus kan tage en stor del af æren for JRPG's stigende succes uden for Japan. Især efter udgivelsen af Persona 5 blev Atlus kendt blandt en bredere skare end tidligere, og i 2024 har de haft travlt. Vi har fået et total remake af Persona 3 i form af Persona 3 Reload som var en succes både hos anmeldere og publikum, men vi har også fået Unicorn Overlord som høstede topkarakterer mange steder og Shin Megami Tensei V: Vengeance, en udvidet udgave af det oprindelig Switch-spil, nu udgivet til stort set alle platforme. Frem for alt fik vi dog Methaphor: Refantazio. Et spil som understreger Atlus styrke både ud i historiefortælling, men også deres sans for visuelt design. Studio Zero, holdet bag, har arbejdet på dette spil længe. Det blev først afsløret i 2016, men siden da kom der næsten ingen information frem om projektet før i 2023. I mellemtiden havde Atlus' renommé kun vokset i den positive retning, og mange fans var spændt på at få fingre i dette nye spil i et nyt univers som ikke var en del af Persona-serien. Og alt tyder på at begejstringen har været total. Atlus har haft deres måske mest succesfulde år nogensinde, og var derfor med helt i slutspurten om titlen som bedste udvikler.
I spilverdenen er Square Enix en af de helt store spillere med en lang historie bag sig. Den vedvarende succes af serier som Final Fantasy og Dragon Quest har været rygraden i foretagendet, og sjovt nok står de også bag de måske mest elskede Disney-spil nogensinde, Kingdom Hearts-serien. Der er dog ingen tvivl om at i mange fans sind, og i hele spilbranchens historie, står Final Fantasy VII som et af de vigtigste og bedste spil nogensinde. Men det var også fra en tid hvor 3D-grafik lige var rykket ind i stuerne hos folk, og som mange andre spil fra den tid har årene været lidt hårde ved det. Mange fans bad til spilguderne i årevis om at Square Enix ville lave en remaster eller et remake, og i lang tid blev bønnerne mødt med stilhed. Det skulle dog vise sig at det ikke var fordi Square Enix ikke var interesseret i at genudgive Final Fantasy VII, men at de havde noget helt andet i tankerne. En nyudgivelse skulle ikke bare være en remaster eller et simpelt remake, men derimod en total genfortælling fordelt på tre spil. Et ide der på papiret lyder som en fans største drøm, men i mange udgivers ører nok nærmere som ren galskab. Men ikke hos Square Enix, og det fortjener de hæder for. De satte alle sejl, og i 2024 viste de at de stadig styrer mod målet med udgivelsen af Rebirth, det andet kapitel i genskabelsen, og af den grund står de tilbage som en af årets bedste udviklere.
FromSoftware er muligvis den mest indflydelsesrige udvikler indenfor de sidste ti år. Nærmest egenhændigt skabte de en formel som har inspireret utallige andre spil og udviklere, og selv har de formået at forbedre den år efter år, spil efter spil. De har aldrig veget fra deres vision i hverken verdensopbygning eller sværhedsgrad, og det ses tydeligt i Shadow of the Erdtree, udvidelsen til 2022's kæmpehit Elden Ring. I sagens natur er det kun en del af et spils oprindelige publikum som ender med at spille en dlc, hvilket af og til kan føre til at en udvikler ikke lægger al sin fokus der. Men FromSoftware har intet problem med at det kun er en procentdel af spillere der rent faktisk kommer til at opleve alt hvad de har skabt, og på en eller anden måde er det også der charmen ligger i deres spil. Shadow of the Erdtree er en så omfattende udvidelse at den næsten kan anses som værende en halv efterfølger til Elden Ring, og flere medier har da også overvejet at anderkende den som årets spil. Så langt er vi dog ikke gået her på Gamereactor, men der er ingen tvivl om at både FromSoftware og Shadow of the Erdtree har præget vores samtaler og diskussioner, og derfor var de også runner up som bedste udvikler i år.