20. Uncharted 2: Among Thieves (2009)
Udvikler: Naughty Dog
Udgiver: Sony Computer Entertainment
Instruktør: Bruce Straley, Amy Hennig
Naughty Dog er Sonys mest prominente udvikler, og med god grund. Det andet kapitel i eventyr-serien om den charmerende Nathan Drake og de hæsblæsende rejser verden rundt etablerede for alvor Naughty Dogs relevans i spilbranchen. Crash Bandicoot og Jak and Daxter var begge udmærkede serier, men Uncharted satte gearet op et ekstra niveau.
Drake's Fortune gav en god grundfornemmelse af hvad Uncharted kunne tilbyde, og Among Thieves kapitulerede på hvert eneste af disse aspekter. Fra den nervepirrende start efter togstyrtet i bjergene til borgerkrigskampene var Among Thives en tour-de-force af høj oktan action med fængende karakterer og spændende twists. Alle action-adventure fans skylder sig selv mindst en omgang med Nathan Drake i Among Thieves.
Platforme: PlayStation 3, PlayStation 4
19. The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
Udvikler: Bethesda Game Studios
Udgiver: Bethesda Softworks
Instruktør: Todd Howard
Åh Skyrim. Et spil fyldt med nogle af de bedste minder fra hvilket som helst open-world spil. Mulighederne er endeløse i den kæmpe store nordisk-inspirerede verden af det nordlige Tamriel. I modsætning til sin forgænger, tog Skyrim Oblivions formular og forbedrede hvert eneste lille detalje til perfektion. Alt imellem interaktioner med npc'er til forskellige quests føltes bedre og mere poleret.
Nogle af de mest betagende øjeblikke var ikke de store begivenheder fra hovedhistorien, men tværtimod de små detaljer. Vi kunne overhøre en samtale mellem nogen i den lokale kro og lige pludselig blive sendt på en betagende rejse for at hjælpe deres nærmeste, eller vi kunne slutte os til the Dark Brotherhood og deres dystre missioner.
En sand perle på det store RPG-marked.
Platforme: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Pc
18. Halo 2 (2004)
Udvikler: Bungie Studios
Udgiver: Microsoft Game Studios
Instruktør: Jason Jones
Halo: Combat Evolved var det helt store trumfkort fra Microsoft tilbage ved udgivelsen af den første Xbox, og med god grund. Spillet var ikke bare rigtig godt, men det bragte hele FPS-genren til vores hjemmekonsoller som aldrig før. Men det var det andet udspil, der for alvor slog relevansen af Halo-serien fast. Spillet var datidens mest grafisk lækre spil og havde en verden skabt med utrolig finesse.
I årevis prøvede Sony at producere deres egen "halo-killer" med deres internt producerede serie Killzone, men nåede desværre aldrig i nærheden af dominansen skabt af Halo 1 og 2. Derudover bragte Halo-serien det næsten alt for brugte genopladelige skjold og 2 våbensbegrænsningen med sig.
Halo-serien er muligvis ikke lige så stærk i dag som i 2004, men Halo 2 er stadigvæk et brag af et skydespil.
Platforme: Xbox, Xbox 360, Xbox One, Pc
17. Super Mario Bros. 3 (1988)
Udvikler: Nintendo
Udgiver: Nintendo
Instruktør: Takeshi Tezuka, Shigeru Miyamoto
Vi elsker alle sammen Mario. Fra vores barndomsdage med gamle Nintendo konsoller til Mariokart på WiiU. Af de klassiske spil, står Super Mario Bros. 3 stadig stærkest i nethinden når Mario nævnes på redaktionen. Spillets design var fænomenalt og de nye egenskaber som muligheden for at flyve fungerede godt i spillets formular.
Sværhedsgraden er på det råfine niveau imellem Mega-Man 2 og Crash Bandicoot, da alle kan være med uden at destruere deres dyrtindkøbte controller indenfor spillets første 10 minutter, men stadig føler sig godt udfordret. Til den yngre generation, der ikke fik prøvet Super Mario Bros. 3 kan der kun siges, at de skylder sig selv nogle enestående timer med Mario når det er aller, allerbedst.
Platforme: Nintendo Entertainment System, Nintendo Wii, NES Mini, PlayChoice-10, Game Boy Advance
16. Inside (2016)
Udvikler: PlayDead
Udgiver: PlayDead
Instruktør: Arnt Jensen
Ligesom med deres første hit Limbo, har PlayDead atter formået at skabe en fængende historie og dystopisk følelse udfra meget få komponenter. Inside virker på alle fronter som den naturlige opfølger til Limbo, men bare med en ekstra omgang omhu og præcision om selv den mindste detalje.
Fra begyndelsen i den uhyggelige skov med maskiner og fabrik komponenter til de uhyggelige møder med andre mennesker skaber Inside en følelse af desperation og fascination, hvilket er noget af en bedrift. Sjældent har vi været så blæst omkuld af en atmosfære og følt så meget undren over verdenens situation.
Inside beviser for alvor, at den danske spilindustri stadigvæk har masser af spændende udgivelser foran sig.
Platforme: PlayStation 4, Xbox One, Pc
15. Half-Life 2 (2004)
Udvikler: Valve Corporation
Udgiver: Valve Corporation
Instruktør: Gabe Newell
Half-Life 2 behøver ingen introduktion. The Video Game Awards kårede spillet til det bedste spil fra 2000-2009 og det er med god grund. Opfølgeren til Half-Life er intet mindre end et af de bedste skydespil du kan anskaffe dig dagen i dag omend du er helt ny til genren eller har undgået det tidligere.
Source-engine ser mere end et årti efter spillets udgivelse fremragende ud og City 17 er et fabelagtigt syn. Gravity Gun var spillets helt store stjerne og gav spilleren en unik følelse af kontrol over sine omgivelser. Gordon Freeman og G Man vendte tilbage og sammen med de nye karakterer som Alyx Vance og faren Eli Vance gav de liv til den ellers meget dystre fremtid skildret i spillet.
Om vi en dag får det længe ventede Half-Life 3 tør vi ikke sige, men indtil da kan vi stadig nyde dette mesterværk og sammen håbe på, at Gabe Newell og Valve endelig giver os det næste kapitel.
Platforme: Microsoft Windows, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3, Mac, Linux, Android
14. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)
Udvikler: Kojima Productions
Udgiver: Konami
Instruktør: Hideo Kojima
I 2015 og 2016 var manden på alles læber i spilbranchen Hideo Kojima. Fra den barske fyring hos Konami til en ekskludering fra at hente sin egen pris og til sidst opstarten af et nyt studie. Men selvom Kojima forlod Konami og den ikoniske Metal Gear Soild-serie bag sig, er det stadig værd at give sin respekt til en af de mest legendariske serier fra Japan.
Der var mange at vælge imellem, men til sidst var vi alle sammen 100 procent sikre på, at Metal Gear Solid 3: Snake Eater var den mest gennemførte og sublime oplevelse som repræsenterede alle de bedste elementer fra serien. Den indeholdte alle de vigtige stealth aspekter, bombastiske mellem-sekvenser og fantastiske antagonister. Prologen med Big Boss og det forrygende jungle-setting sad lige i skabet. Den bedste samlede oplevelse i en fantastisk serie.
Platforme: PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation Vita, Xbox 360, Nintendo 3ds
13. Chrono Trigger (1995)
Udvikler: Squaresoft
Udgiver: Squaresoft
Instruktør: Yoshinori Kitase, Hironobu Sakaguchi
Squares klassiske JRPG Chrono Trigger var en tidlig pioner for trenden af valg i spil. Spilleren fandt hurtigt ud af, at hver eneste beslutning vi tog kunne få store narrative konsekvenser. Svarede man det rigtige i samtalen eller skulle man have snakket med den ene person før den anden. Dette ledte til hele 13 forskellige slutninger på spillet, hvilket var noget af en sejr i 1995.
Men Chrono Trigger var mere end det. Det første spil, der forstod at spilmatisere tidsrejser til perfektion, noget som senere spil i Squares andre serier ikke har kunnet formå. Gameplayet havde i modsætning til mange JRPG'er ingen ventetid imellem kamp og udforskning, hvilket skabte en mere flydende oplevelse.
Et spil af høj kvalitet.
Platforme: PlayStation, Super Nintendo Entertainment System, Nintendo DS, iOS, Android
12. BioShock (2007)
Udvikler: 2K Boston
Udgiver: 2K Games
Instruktør: Ken Levine
Bioshock er uden en dråbe af tvivl et genialt spil. Historien sidder i skabet, verdenen er fantastisk og gameplayet gudeskønt. Hvem husker ikke sit første møde med Rapture efter håbløst at være styrtet ned med sin flyver? Introduktionen af de grufulde, men også dybt facinerende big daddies? eller Mystikken bag Atlas og det grandiøse vanvid fra Andrew Ryan? 9 år efter release er spillet immervæk et af de højest ratede FPS-spil nogensinde.
Den sidste boss var muligvis en smule cliché og det narrative design med alt for mange fetch-quests kan godt virke en smule afskrækkende og forældet, men Bioshock er en samlet oplevelse, som ikke må undgås af nogen spilentusiaster.
Platforme: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Pc, Mac, iOS
11. The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006)
Udvikler: Nintendo
Udgiver: Nintendo
Instruktør: Eiji Aonuma, Shigeru Miyamoto
Så fik The Legend of Zelda endelig en plads på listen og den spirituelle opfølger til Ocarina of Time er mere end værdig til at tage pladsen. Twilight Princess var et friskt pust til en mere dystopisk og mørk verden end de glade farver fra andre kapitler i serien som Wind Waker eller det senere, Skyward Sword. Introduktionen af en "shadow"-verden gav spillet et unikt æstetisk flair vi ikke havde set tidligere og forholdet til Midna var spændende at følge.
På gameplay-fronten er Twilight Princess også et af de mest solide udspil, ikke i bare Zelda-serien, men også lignende spil generelt. Det hele var solidt med nok moves og gadgets til at gøre selv den mest generiske kamp eller dødssyge puzzle engagerende. Især huskes lufttemplet og konflikten med den endelige boss som to fantatiske momenter i spillet. The Legend of Zelda: Twilight Princess er Zelda når det er allerbedst.
Platforme: Nintendo Wii, Nintendo WiiU, Gamecube