Selvom de ikke er de første udviklere, der introducerer sex, romance og letpåklædte karakterer til videospil, så er Biowares Mass Effect det sci-fi action-RPG, der gav fans det i en bredere forstand. De spil, der før har introduceret sex i videospil, var mest centreret omkring kun det, hvor BioWare brugte det som et sekundært fokus og designede det omkring et action-fokuseret narrativ om rumrejser, tabet af - og i sidste ende det tilbagevendende - håb, og partnerskab. Forholdende du kunne indgå i som Commander Shepard var ikke kun seksuelle, medmindre spilleren ville have dem til at være det og mulighederne var monogame som udgangspunkt.
Hvor gamere tidligere har kigget på polygon og pixel barme, fik BioWare formået at skabe en dybde, hvor spilleren kunne forme forhold, der var oprigtige, med medlemer af deres crew og andre NPC'er under deres eventyr i stjernerne. Her var der ikke tale om, at sex bare var sex. I et spil, hvor du stort set kunne vælge, hvem du ville være, tilføjede Mass Effect et ekstra rollespils-element med dets varsomt skabte sidekarakterer, som du kunne skabe forhold til - om de så var platoniske eller romantiske.
Det var måske kontroversielt, men romance-mulighederne og one-night stands der kom til i efterfølgerne til det originale Mass Effect gav nogle kulørte pauser mellem de intense action sekvenser, der trods alt var hoveddelen af spillet. Det resulterede i at spillere blev mere engageret i at bygge forhold. De snakkede med deres crew ofte, for at få det velfortjente pay-off flere timer senere. Det er en af grundende til at BioWare var så succesfulde på det område. Ikke nok med at sex og romance blev en godbid ovenpå mange timers eventyr fyldt med hårdt arbejde, men det tiltrak også spillere, der ikke var lige så interesseret i selve grund-actiondelen. I det første spil så vi Shepard lægge an på Ashley Williams, Kaidan Alenko eller Liara T'soni, og mulighederne blev langt flere i efterfølgerne. Men selvom der ikke er en akavet God Of War III "press X to thrust" sekvens involveret, så blev spillere noget oprevet over, at det var en meget normal menneskelig interaktion på skærmen.
Vreden kom fra forskellige ståsteder. Nogle gange med god grund andre gange fra et voldsomt misforstået udgangspunkt. De seksuelle-akter skabte voldsom røre (husk på at der for det meste kun var tale om en smule hud før vi gik i fade to black). Mulighederne for seksuelle partnere, manglen på eksplicitte scener og en alt for lang mission mod målet (du gættede rigtigt. Målet var sex), og en mangel på romantiske muligheder for homoseksuelle mænd (som uden tvivl er den mest velbegrundede kritik, når man tænker på, at spillere, der ville spille Shepard som homoseksuel måtte vente til det tredje spil i serien) betød, at BioWare mødte hård kritik.
Et eksempel, der viser flere af de kontroversielle sider, var overraskende nok den voldsomt tatoverede badass Jack, der viste sin seksuelle natur, sine problemer og fjendtlighed til fuld skue, samtidig med at følelserne blev gemt væk indtil et meget sent punkt i spillet. Hvilket betød at spilleren måtte gøre kur til hende ved at være oprigtigt interesseret i hende og hjælpe hende med at heale hendes indre sår. Det tog lang tid, og mange spillere vidste ikke, at det overhovedet var en mulighed at få et romantisk-forhold til hende, siden at de tidligt i spillet kunne opleve en "crewmates med frynsegoder"-mulighed med hende. Var spilleren tålmodig, kunne Jack åbne op og vise sin følsomme side, hvilket resulterede i en af de bedste romantiske scener i Mass Effect 2. Bortset fra det diskuterede mange Jacks fortid, hvor hun var blevet misbrugt seksuelt af både mænd og kvinder, og mente at hun dermed måtte hælde enten til en biseksuel side eller leve i cølibat - hvilket dog ikke giver nogen som helst mening. hendes historie og den gradvise opblødning af hendes forhold til spilleren var meget smagfuldt bygget op, på trods af det komplekse ark, og hun er den dag i dag en af de mest multifaceterede karakterer i noget RPG.
Når alt det så er sagt, så er det på tide at BioWare stepper op, når det kommer til romancerne. Mange RPG-udviklere har siden hen indhentet det forsømte, som eksempelvis CD Projekt Red, der med sin Witcher-serie og det kommende Cyberpunk 2077 (der lover mange potentielle romancer med forskellige køn, men også muligheden for at spille som en kønsløs protagonist). BioWare gjorde fremskridt i deres anden serie med det seneste Dragon Age: Inquisition, men udviklerne tog et stort skridt tilbage med Mass Effect: Andromeda. Her var der kun kedelige sidekarakterer og de fleste romancer føltes forcerede. Det gik dog først virkelig galt med Anthem, hvor de fuldstændig forsømte at inkludere romance muligheden, som var en af de features, som gjorde studiet specielt til at starte med.
Mass Effect har som serie skubbet til grænserne for, hvad sex og romance kan i videospil, og selvom der har været kritik, og noget af den også har været velbegrundet, så er ideen om, at sex er et kæmpe "no-no" i spil helt godnat. Burde sex i spil ikke blive fejret, istedet for at blive fjendtliggjort. Sex er trods alt en kæmpe del af vores liv, og udgangspunktet for vores eksistens, og alligevel er der nogle der mener, at det er specielt forfærdeligt i dette medie.
Selvom det langt fra var første gang at spillere virtuelt kunne løbe hornene af sig, så havde det originale Mass Effect i hvertfald en stor rolle i at sætte romance i spil på dagsordenen. Spilleren havde en grund til at hige efter noget mere, og det gav missionerne ekstra dybde. Spillerne endte med virkelig at føle for de karakterer som spillet præsenterede dem for. BioWare fik faktisk revolutioneret genren. Den skabte ikke bare et serie, hvor sex spillede en vigtig rolle, men også hvor forholdende var utroligt vigtige og kunne fortsætte over flere spil, hvilket i sig selv var revolutionerende.