
Og det burde det heller ikke være. Men Davidge har en karriere, der beviser at han har den nødvendige erfaring, der skal til for at håndtere presset, og en evne til at bringe noget nyt til UNSC's mest berømte spartaners fortælling.
Han har været på musikscenen i mere end 20 år, og på den tid har den 50-årige komponist arbejdet sammen med både kunstnere samt filmfolk og skrevet musik til bands og film, og har længe været med til at skrive for Massive Attack.
Med referencer til lydsider som Star Wars og Blade Runner byder hans arbejde i Halo 4 på et imponerende mix af episk science fiction og mere personlige stunder - de to vigtigste ting i Master Chiefs nye eventyr.
Da Halo 4 blev lanceret den 6. november, skete det samtidigt med det officielle soundtrack album, der også udkommer i en special edition med kommentarer fra Davidge, hvor han diskuterer ideerne og tankerne bag.
***ADVARSEL: INDEHOLDER SPOILERE***
1. AWAKENING
Dette var den første ide-skitse, jeg fremlagde for 343 Industries tilbage i december 2010. Det startede med drivende strygere, smittende, kraftfulde Taiko-trommer og elektronisk slagtøj, der udvikler sig til en skærende klaver- og orkestermelodi med stigende intensitet. Klaveret og det grundlæggende slagtøj er en fast del af alle variationerne over dette stykke, hvor der bliver tilføjet nye modmelodier, slagtøjsdele og i sidste ende den synth-bas, der nu underbygger meget af det.
2. BELLY OF THE BEAST
Dette nummer startede som den oprindelige E3-trailer fra 2011. Vi lavede demoer af en halv snes ideer til trailer-kampagnen. Andrew 'Drew' Morgan (arrangør og medproducer) og jeg snakkede om en version med et simpelt men vedholdende rytmisk mønster, der kunne vokse i intensitet efterhånden som det skred frem. En anden ide havde en lang stigende synth / buet klaver-linje der langsomt steg i tonehøjde undervejs. Vi endte med at kombinere de to ideer!
3. REQUIEM
Dette stykke er inspireret af den fantastiske grafik, 343's art-afdeling forsynede os med, især et billede af en smuk udsigt over et fremmed landskab med en enkelt lille figursilhuet i forgrunden. Jeg strikkede tre forskellige ideer sammen, og sendte hver af dem videre til Drew, så han kunne udbygge og udvikle dem videre. Hver ide havde en mystisk, næsten bedrøvet og alligevel magisk stemning over sig, men i sidste ende var det denne her udgave, der stod stærkest. Orkestrets strygermelodi kontra den forskruede Kantele/Dulcimer-lyd og delay-effekterne bliver alle forenet i et spændende musikalsk landskab.
4. LEGACY
Legacy byder på vokal og "kor" fra Claire Tchaikowski, augmenteret med droneteksturer fra London Bulgarian Choir (LBC) og et traditionelt herrekor for at fylde bassen ud. Dette tema repræsenterer Forerunnernes "kultur" som forhenværende stolte vogtere af hele det kendte univers. Et af de visuelle referencepunkter jeg brugte var "council of chambers" fra Star Wars, hvor der blandt de mange forskellige stemmer fra racer, der kæmper om at blive hørt, er én unik og definerende stemme, der skiller sig ud fra alle de andre. I dette stykke repræsenterer Claires vokal denne stemme.
Claire indspillede sin vokal i Bristol, men korene blev optaget i Angel Studios i London.
5. FAITHLESS
Dette er et af de kamp-stykker, jeg komponerende. Det startede som en elektronisk, slagtøjsdrevet, "glitchy" demo-ide, hvortil jeg først tilføjede de forvrængede og flangede orkesterstrygere, samplede guitar-effekter og til sidst de anspændte horn og det almindelige strygerorkester. Drew byggede videre på det, og tilføjede nogle modstykker til mine oprindelige orkestreringer, og Jeremy Wheatley mixede det, og ramte hovedet på sømmet i første forsøg.
6. HAVEN
Da jeg vendte tilbage fra Seattle i december 2010 var mit hoved fyldt med ideer takket være oplevelsen hos 343. Jeg havde minder om umulige bygninger, skinnende byer af himmel og jord. Jeg ville skabe et nummer, der fuldstændigt indfangede det øjeblik af ærefrygt, man oplever første gang man ser disse imponerende strukturer.
Der er et nik mod klassiske sci-fi-stykker i dette nummer, fra Vangelis' Blade Runner-tema til det theremin-anførte The Day The Earth Stood Still. Jeg holder især af det brusende klimaks i dette stykke, hvor hovedtemaet bliver gentaget med blæsere.
7. NEMESIS
Dette stykke var oprindeligt komponeret til herrekor og orkester, men senere tilføjede vi de kvindelige stemmer fra London Bulgarian Choir på grund af deres entusiasme for stykket.
Vi indspillede de mandlige tenorer, basser og LBC i Angel Studios i marts 2012, og det var en session, der langt hen ad vejen definerede korlyden i det nye Halo 4, en vigtig milepæl taget i betragtning hvordan brugen af kor har været kendetegnende for den oprindelige musik i serien.
8. ASCENDANCY
Dette er det første kampstykke jeg skabte, og denne electro-bombastiske acid workout var kulminationen på mange forsøg på at komponere noget til videoerne af spillets missioner. Med tilføjelsen af noget fantastisk synkoperet orkestrering endte dette nummer med at blive målestokken for musik til kampsekvenser i spillet.
Det er et meget tæt nummer med forvrængede og filtrerede synths, elektronisk og orkesterslagtøj (jeg tror her er ti spor med tammer), og som multisporsoptagelse talte den næsten 200 spor, herunder two optagelser af orkesterstrygerne og en opstilling af blæsermikrofoner.
9. SOLACE
Dette var en "diktafon"-komposition, som jeg sang ind i min iPhone akkompagneret af guitar. Der var en naturlig pacing i melodien, når den blev sunget, men da den skulle transkriberes viste det sig hvor sart og uortodox timingen var. Drew tilføjede noget smukt klaver i det dronende mellemstykke, og vi udarbejdede orkestreringen sammen.
Den sidste brik i puslespillet var at finde det rette instrument til at overbringe det, der skulle gå hen og blive hovedtemaets lyd. Det kom i form af et tunet slagtøjsinstrument, der havde en næsten rusten lyd, som gav temaet en passende og antik kvalitet.
10. TO GALAXY
Dette startede som en klaverskitse, og var en del af de rå ideskitser fra 2010. Stykket er senere blevet forbundet med UNSC-rumskibet Infinity.
Denne endelige udgave har en forlænget, langsomt opbyggende introduktion, der fører over i et synkoperet "rock-riff" på strygerne og derfra over til hovedtemaet. For at have mere kontrol i postproduktionsfasen, optog jeg forskellige dele af orkestret i separate omgange. For eksempel blev de rytmiske strygerdele optaget separat fra de melodiske strygere, og blæserne adskilt fra strygerne. Det hjælper at beholde noget kontrol til postproduktionsprocessen, og det er også gavnligt for processen med implementeringen i spillet (så man kan skræddersy musikken til gameplayet).
11. IMMATERIAL
Soundtrack-udgaven af Immaterial er en kombination af tre forskellige kompositioner, der alle er tematisk relaterede og alle blev skrevet inden for den samme periode. Arbejdstitlen for disse stykker var D-Rez (A, B og Battle-variation), og det var intentionen at beskrive følelsen musikalsk og synet af at en person blev digitaliseret, fysisk skilt ad og downloadet til at blive en slavedrone. A-delen blev skrevet til at repræsentere den faktiske rædsel ved digitaliseringsprocessen. Den anden handler om The Composer-genstanden, og den tredje om det kaos, der fulgte efter.
12. 117
Music supervisor og komponist Kazuma Jinnouchi skrev denne komposition.
Kazuma sluttede sig til projektet i oktober 2011 for at udfylde rollen som music supervisor. De fleste spilprojekter har ikke kun én komponist, grundet den store mængde materiale der kræves på tværs af kampagne og multiplayersektioner. Der er ofte en halv snes forskellige komponister og så den ledende komponist. Hans 117-komposition er en rigtig passende tilføjelse til soundtracket, og han har på superb vis sørget for essentielle forbindelser mellem min egen "evolution" af Halo-musikken og arven fra Marty O'Donnells kompositioner.
13. ARRIVAL
Da vi blev bedt om en "episk rumkamp" tænkte jeg at denne komposition måske ville fungere. Drew tog min ide og byggede videre på den, og skabte den lange, langsomme opbygning med træblæsere og strygere. Derefter samarbejdede vi om resten af arrangementet og tilføjede modmelodierne fra blæserne. Og så byggede jeg slagtøjet op, indtil det lød tilpas episk!
14. REVIVAL
Der er en kompleks evolution i Nemesis-temaet. Den oprindelige produktion var omkring 13 minutter lang, men jeg var nødt til at klippe den ned til soundtracket, selvom det stadig er omkring 7:20 langt!
Ved at bruge herrekoret optaget i Angel Studios og vores nye "sprog" til Forerunnerne, byggede vi et sælsomt og til tider lettere religiøst lydende korråb op til et raseri, hvor vi forvrængede feedback beats og til sidst slap det hele løs. Al hyldest til Ohmicide, den ultimative distortion-enhed!
15. GREEN AND BLUE
Dette er en emotionel, smuk, rig og meget menneskelig komposition. Det er et af mine favoritstykker, og var også den første orkesterindspilning vi lavede i Abbey Road-studierne til spillet. Det var vidunderligt at høre den blive fremført af London Chamber Orchestra, og et mavekildende øjeblik for alle i kontrolrummet til Studie 1. Cello-soloen blev smukt fremført af David Cohen.
Den overordnede orkestrering og modsætningen mellem de bløde, periodiske digitale biblyde, der repræsenterer Cortanas svigtende evner som kunstig intelligens, og den heroiske strygermelodi for Master Chief, der er bekymret for sin eneste ven og og følgesvend. Dette er et tema om venskab, kærlighed og i sidste ende tab.
Det femten numre lange soundtrack bliver tilgængeligt både i en special edition og en almindelig udgave på halo4soundtrack.com den 6. november. Halo 4 udkommer samme dag.