Dansk
Gamereactor
artikler

Her er vores indtryk af Switch 2 efter forlænget hands-on tid

Vi har tilbragt omkring fire timer i selskab med hybridkonsollen og nogle af dens accessories, og her er vores indtryk.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg sidder nu i et fly på vej til at lette efter at have tilbragt formiddagen ved Nintendo Switch 2 Premiere-begivenheden i Paris. Med andre ord er alt det, jeg har oplevet med den nye konsol, dets spil og accessories, stadig ret nyt, men nok til, at jeg kan dele det med jer efter lidt refleksion. Hvis du vil læse om spil først, kan du læse mine Metroid Prime 4: Beyond-indtryk her og Mario Kart World her, mens Donkey Kong Bananza og meget mere følger kort efter.

Så hvordan ser den nye konsol ud og føles? Med de mange Switch2Gate-lækager, som Nintendo var udsat for i december og januar, kendte du allerede til de fleste af dens funktioner, mens afsløringen i januar plus gårsdagens Switch 2 Direct mere eller mindre afsluttede de officielle aspekter, specifikationer, udgivelsesdetaljer og meget mere. Så dette er ikke stedet for mig at tale om TFLOPS, vanvittig dyr software eller dybtgående spilspecifik indsigt. Det er her, jeg fortæller, hvordan jeg personligt havde det med de forskellige komponenter, herunder nogle interessante betragtninger. Og for at give det lidt kontrast, lad os tale om både det gode og det dårlige.

Her er vores indtryk af Switch 2 efter forlænget hands-on tid

Jeg kunne godt lide: Den føles så let!

Nintendo Switch 2 som håndholdt konsol slog mig som overraskende let, første gang jeg samlede den op. Jeg har været vant til min gode gamle OLED, og Switch 2 føltes faktisk lettere. Det er den ikke, hvis mine tal er korrekte, så det er mere en fornemmelse, der måske har at gøre med vægtbalancen eller med, hvordan dens skærm på 7,9" er næsten en tomme større end OLED-panelet, men nu siger jeg det bare.

Dette er en annonce:

Jeg kunne godt lide: Solid non-OLED display

Da jeg kom fra den førnævnte OLED-skærm, forventede jeg, at dette ville være nedgraderingen - som i det eneste, der føltes eller så dårligere ud sammenlignet med den 3.5 år gamle konsol. Men det er ikke så mærkbart med den ekstra størrelse, den bedre lysstyrke for LCD, den gode sortbalance, de overbevisende farver, HDR-understøttelsen og 120Hz-opdateringen - for ikke at nævne stigningen i antallet af pixels fra 720p til Full-HD 1080p, hvilket betyder en stor pixeltæthed i forhold til størrelsen. Misforstå mig ikke, jeg forventer en Switch 2 Premium-model i fremtiden med en endnu blankere og mere skinnende OLED-skærm, men de få spil, jeg spillede, sprang ud af skærmen. Når det er sagt, brugte jeg langt mere tid i Docked TV-tilstand for at se video og indtryk.

Jeg kunne ikke lide: Lidt for intetsigende startmenu og brugerflade

Ud fra det, vi så på Switch 2 Direct og den smule, der blev vist under Premiere-eventet, ser det ud til, at UI'en forbliver stort set den samme. If it ain't broke, don't fix it", ikke? Ja, men selv om jeg kom til at sætte pris på den renere, ikke-grupperede startmenu på den første Switch - når jeg kom fra de servicefyldte, smart-tv-lignende udstillingsvinduer på enten PS5 eller Xbox Series - havde jeg håbet på lidt rafinnement her for at gøre den mere effektiv og friskere at se på. Vi må selvfølgelig vente til lanceringen i juni og se.

Jeg kunne godt lide: De nye magnetiske Joy-Con 2 controllere

Jeg var ikke sikker på det, da det først blev lækket, men nu er jeg solgt på denne smarte løsning, selv om vi må se, hvordan den står imod tidens tand. Den fungerer ganske enkelt komfortabelt, på en meget behagelig måde og med et resultat, der ser ud til at være mere robust og modstandsdygtigt. Jeg håber ikke, at den vil vakle mere, men selve bevægelsen er så nem at udføre, at den gør den gode gamle Switch 1 Joy-Con-slide ret klodset og ufed. Det er lige så nemt at løsne controllerne fra enten Switch 2-konsollen/skærmenheden eller Grip-adapteren som at trykke på de nu ret store udløserknapper for at få dem til at løsne sig. Men den mest behagelige fornemmelse er, når man sætter dem fast på konsollen - uden nogen anstrengelse eller friktion - bare ved at nærme sig magneterne og se dem klikke, som om man brugte the Force. En lidt anden lyd, men trods alt den fornyede, tilfredsstillende varemærke-Switch 2-bevægelse. Og de ekstra bagstoppere er heldigvis også meget nemmere at sætte til og tage fra.

Dette er en annonce:

Du kan se hvordan de her Joy-Cons fungerer i videoen herunder:

HQ

Jeg kunne gode lide: Den nye Switch 2 Pro controller (måske den bedste controller jeg nogensinde har holdt)

Så enkelt er det. Jeg havde spillet alt enten med de to Joy-Con 2-controllere fastgjort til den håndholdte konsol, separat eller fastgjort til deres medfølgende Grip-tilbehør, men så! Da turen kom til Hades 2, samlede jeg Switch 2 Pro Controlleren op, og ... åh gud(er). Blødheden i de høje, utroligt glatte sticks, klikfornemmelsen i både face-knapperne og D-Pad'en (den eneste måde, jeg vil spille Street Fighter 6 på, forresten). Ergonomien, formen, designet (jeg vil personligt gå efter den sorte og hvide variant). HD Rumble 2 fordelt rundt om enheden, de ekstra GL- og GR-knapper, som du ikke vidste, du havde brug for, før du gav dem din langfinger (bogstaveligt talt). Stereo-minijack. Denne controller er virkelig en game changer, og for mig føles den allerede bedre end Switch Pro Controller, den elskede Wii U Controller og også DualSense og Xbox Controller. MEN! Og sikke et men ...

Jeg kunne ikke lide: Hvor er mine f*cking analoge triggers, Nintendo?

Det var en af de ting, jeg naivt håbede på, at de ville rette op på med den nye konsol. Måske var de for skrøbelige til Wii U eller Switch, som børnene mishandlede, eller for meningsløse til den delte Wiimote-Nunchuck, men hvorfor helt opgive standarden?! Og det gjorde endnu mere ondt, da jeg samlede NSO Gamecube-controlleren op (som nu har C-, Home- og Capture-knapper på den øverste kant) for at spille noget af min elskede F-Zero GX. Hvilken ironi! Nintendo havde fede analoge triggere, og nu er de ikke til at finde nogen steder, hvilket dræber den gradvise præcision, som nogle spil og genrer kræver.

Jeg kunne ikke lide: Musestyring når der er brug for komplekse handlinger

Se mine førnævnte Metroid Prime 4: Beyond-indtryk for mere information, men TL;DR, jeg tror ikke, jeg vil spille Mouse mode i lange sessioner, og slet ikke hvis det indebærer at trykke på både ZR/R (som ville være dine almindelige museknapper) og en af ABXY-knapperne (som ville være en traditionel muses sideknapper). Det føltes bedre, da jeg senere prøvede Drag X Drive og Nintendo Switch 2 Welcome Tour i stedet for Samus' mere hardcore oplevelse, men det er klart, at formen på Joy-Con 2-controllerne kun kan fungere til så mange formål. De fungerer ret godt som lodrette controllere, der klikkes eller flyttes, de fungerer meget bedre end før i NES-tilstand sidelæns, og de kan fungere i et lille stykke tid i denne tredje opfindelse, men det er ærligt talt lidt af en udfordring. Hvordan kan en enkelt, ens form gøre det godt for sådan en venstreorienteret tilgang?

Jeg kunne gode lide: Hurtigere indlæsningstider

Jeg målte ikke indlæsningstiderne, men jeg så flere spil blive indlæst, og man kunne se, at de bruger meget hurtigere hukommelse denne gang. Det skete både med Switch 2 Edition-spil som Zelda: Breath of the Wild, Kirby and the Forgotten Land eller Mario Party Jamboree, men også med nye spil som Mario Kart World (kan du huske, hvor lang tid det tog for Wii U at indlæse banerne?) og Donkey Kong Bananza. Det var en meget tiltrængt og efterspurgt forbedring, og jeg kan ikke vente med at prøve at downloade, installere og køre meget mere software for at bekræfte, hvad der kunne være et spring i UX for dem, der kommer fra den originale Switch.

Jeg aner ikke: Hvad den nye Dock 2 tilføjer

Som sagt er dette kun baseret på min erfaring. På papiret sætter jeg pris på, hvad Dock 2 siger, den gør. 4K-outputtet, de smarte buzzwords, som Nintendo ikke er vant til - såsom alternativ 1440p (2K) og VRR - blæseren til at køle alt dette ned ... Men sagen er, at jeg ikke kunne rode med selve den nye Dock 2, da den var urørlig og bare ventede på at blive gemt bag et beskyttende glas sammen med resten af hardwaren og det perifere udstyr. Er kablerne nu mere håndterbare? Bliver den for varm? Er de forskellige porte nemme at nå? Er det mere skånsomt for Switch 2-enheden, når man lander den eller løfter den fra docken, så man undgår ridser? Jeg tror, jeg bliver nødt til at tjekke min fulde anmeldelse af Nintendo Switch 2...

Jeg vil opdatere dette, hvis der dukker noget andet op ved at gennemgå mine hands-on-noter om de forskellige spil, eller hvis du stiller spørgsmål i kommentarerne nedenfor. Men dette er indtil videre, hvordan jeg har det med Switch 2-hardwaren. En ting at tage med sig: Videoer og billeder yder ikke retfærdighed til mange af de ting, der diskuteres her. Hvis du er interesseret, så prøv den, før du beslutter dig for at købe.



Indlæser mere indhold