Dansk
Gamereactor
artikler

Lindsey Stirling: Med spiltoner på violinen

Den norske del af Gamereactor fik chancen for at få en snak med YouTube-kunstneren om musik, spil og en branche med mandehørm.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Hun var pigen, der i en alder af fem år fik et valg af forældrene: violintimer eller dansetimer. Da hun i 2010 gennem deltagelsen i America's Got Talent fik USA's øjne rettet mod sig, var det dog som følge af, at hun kombinerede de to ting. Siden da har Lindsey Stirling gjort sig bemærket på internettet som en af de større YouTube-stjerner, og hendes egenkomponerede sang Crystallize kan bryste sig af 100 millioner afspilninger.

At en så stor internetpersonlighed skulle tage sig tid til at henlægge en del sin turné til lille Norge er ikke en selvfølge, men Stirling lader til at trives i Norge.

- Det er godt at være tilbage i Norge igen, siger Stirling, som var her første gang under sin første turné for to år siden.
- Norge er et vældig smukt land at besøge. Jeg husker specielt Bergen med de høje, flotte fjelde lige ved havet. Det gjorde indtryk.

Men de høje priser her i landet under hun ingen.
- 22 dollar for et måltid på McDonald's i Bergen. Jeg blev lettere overrasket, ler hun.

Dette er en annonce:
Lindsey Stirling: Med spiltoner på violinen

De høje priser har imidlertid ikke forhindret Stirling i at komme tilbage til Norge. Her er der nemlig megen inspiration at hente, får jeg at vide, da vi snakker om inspirationskilder. Stirling er kendt for at hente sin inspiration fra en række områder, fra musicals og film til spilbranchen.
- Jeg kan godt lide at hente inspiration fra hele verden, fortsætter Stirling.

- Noget af det bedste ved den forrige tour og som virkelig gav mig lyst til at turnere mere, var al den inspiration, jeg hentede og så, at jeg kunne hente fra de steder, jeg besøgte. Det gælder ikke blot naturen her i Europa, men også kulturen. Jeg ville gerne have lært mere om norsk kultur og musik, siger Stirling, som da jeg spørger medgiver, at hun ikke er sikker på, om hun kender noget norsk musik. De norske spil The Longest Journey og Dreamfall kender hun desværre heller ikke, men hun tager gerne imod et tip fra en norsk spiljournalist (når så Stirling om nogle år laver en Dreamfall-musikvideo, ved I, hvem I skal takke...).

At hun henter inspiration fra Norge, er ikke bare en floskel, opdager jeg. Årsagen til, at interviewet blev udskudt en halv time var nemlig, at Stirling skulle nå at komme tilbage fra en ekspedition i de norske fjelde.
- I kan forvente at se en video med norsk natur inden så længe, smiler Stirling.

Dette er en annonce:

Det præcise navn på det sted, hun har været, har hun imidlertid glemt, men eftersom jeg ikke selv er særligt sikker i amerikansk geografi, ser jeg ingen grund til at gøre noget stort nummer ud af det.

Når vi på Gamereactor nu har fået chancen for at interviewe Stirling, skal vi selvfølgelig snakke lidt om spil. Hun er jo en trods alt en dame, der fremfører spilmusik som en del af sit repertoire. Jeg spørger hende om hendes spilhistorie og hvilke spilminder, hun har.

- Det var den første Nintendokonsol (NES, red.), der satte det hele i gang, svarer Stirling.

- Mor købte den til min søster og mig, men vi fik ikke lov at spille mere end én time om dagen. For os var den time nærmest hellig, og dermed blev de timer også noget, jeg husker ekstra godt. Det er glade og gode minder for mig. De første spil, jeg kan huske, var Duck Hunt og Super Mario Bros., og jeg kan stadig huske, hvordan vi mere eller mindre hoppede fysisk rundt i rummet, når vi trykkede på knapperne.
Du var med andre ord godt forberedt, da Wii endelig blev lanceret?, spørger jeg så, og Lindsey ler samtykkende.

- Wii var perfekt for mig, ja. Jeg havde jo allerede trænet i tyve år. For mig er de bedste spilminder knyttet til spil, som inspirerer til fællesskab med andre mennesker og kammerateri, spil, der knytter mennesker sammen. Fra min egen opvækst er de bedste minder derfor knyttet til spil som Mario Kart og Mario Party, men også spil som Zelda og Just Dance, spil, som jeg har spillet både med og mod min familie.

Lindsey Stirling: Med spiltoner på violinenLindsey Stirling: Med spiltoner på violinen

At hun nævner Zelda, er ikke overraskende. Spillere verden over lærte måske første gang Lindsey Stirling at kende, da hun indspillede et Zelda-medley, et medley, der også blev brugt af den mexicanske gymnast Elsa Garcia Blancas under OL i London 2012. Jeg spørger Stirling, hvad hun tænkte, da hun hørte om det første gang.

- Min første reaktion var "No way, det er ikke muligt!". Derefter fik jeg bare virkelig optur over det alt sammen. De olympiske lege er et arrangement, der forener hele verden, og det her med, at mennesker bliver bundet sammen, er noget, jeg også er optaget af gennem spil. Det blev en flot måde at understrege pointen på.

Selv om spil binder mennesker sammen, har spilbranchen også en skyggeside. Debatten om kvinder i spilbranchen, hvad enten det handler om fremstillingen af kvinder i spil eller kvinders møde med chikane blandt spillere og i spilbranchen, har været et hedt emne i sommer. Da jeg spørger Stirling om sommerens diskussion, må hun medgive, at hun er gået glip af den. Men da jeg i korte træk forklarer, hvad den handler om, er hun helt med. Og som musiker har hun oplevet chikanen i to verdener.

- Både i spilbranchen og musikbranchen har kvinder en tendens til at blive objektgjort og gjort til seksuelle objekter. Det har jeg oplevet lige så meget i musikbranchen som i spilverdenen. Der er meget grums derude, og der er for eksempel mange af kommentarerne på YouTube, jeg gerne ville have været foruden, siger Stirling, og nævner, at hun gennemtænker både fremtoning og sømmelig tøjstil for ikke at fremprovokere sådanne holdninger og tanker hos seerne.

- Det er vigtigt, at kvinderne forsvarer retten til at være den, de er som personer, og ikke et objekt. Vi har brug for, at flere kvinder rejser sig på deres egne vegne og står fast på kravene. Ja, de vil komme ud for chikane som følge af det, men de vil samtidig også inspirere andre til at kunne gøre det samme. Først da kan vi forandre branchens natur.

Lindsey Stirling: Med spiltoner på violinenLindsey Stirling: Med spiltoner på violinenLindsey Stirling: Med spiltoner på violinen

Afslutningsvis spørger jeg Stirling om, hvilke planer hun har for fremtiden.

- Jeg får ikke spillet så meget for tiden, men jeg har et stærkt ønske om at spille Dragon Age, siger Stirling.

- Jeg har planer om at lave en indspilning med musikstykker fra Dragon Age og har altid som mål at spille de spil, jeg fremfører musik fra. Spilstykkerne kommer fortsat sporadisk op gennem årene, for det der, det hele virkelig begyndte for mig. Jeg har også ønsker om større turnéer og om at arbejde med etablerede kunstnere, både via YouTube og pladeindspilning - et samarbejde med blandt andre Jason Mraz er allerede i gang.

- Jo, og så kommer der snart en længe efterspurgt video med et Dr. Who-medley, siger Stirling.

Med andre ord en video, der burde give Stirling en endnu større fanskare på nettet.



Indlæser mere indhold