Vi mødes med Sam Hulick, som har været med siden det første spil, og Cris Velasco og Sascha Dikiciyan, der begge kom om bord på skuden, da toeren skulle produceres.
Kan I fortælle os, hvordan I blev involveret i Mass Effect-projektet?
Sascha & Cris:
Sidste år havde vi allerede skrevet musikken til to af ME2's DLC-afsnit, Kasumi's Stolen Memory og Arrival, så BioWare-folkene var bekendt med vores arbejde. I efteråret 2011 fik vi et opkald, hvor vi blev spurgt, om vi ville være med på Mass Effect 3 - vi var lykkelige for at blive involveret.
Sam:
Det var egentlig en lidt interessant række af begivenheder, der startede med, at Jack Wall anbefalede mig til det første Mass Effect, fordi han selv var travlt optaget på det tidspunkt. Han endte dog med alligevel at få opgaven, men både han og BioWare kunne lide min musik, så jeg endte med at blive hyret alligevel.
Sam, du har været med siden det første spil - hvordan føles det at skulle samarbejde med flere forskellige komponister i takt med, at serien har udviklet sig, og hvad er dine tanker, når du kigger tilbage på musikken som helhed?
Sam:
Mass Effect har altid været et kæmpe spil med en overvældende mængde musik, så at have et helt hold af komponister gjorde det muligt at lave et væld af musik på forholdsvist kort tid. Det er en proces, der er blevet forfinet meget siden det første spil i serien.
Jack Wall og jeg startede med at komponere en stor del af musikken, og efterfølgende fik vi Richard Jacques og David Kates til at hjælpe med at samle de forskellige dele.
Mass Effect 2 var ret organiseret i og med, at vi angreb det fra flere forskellige vinkler - vi arbejdede ind i mellem med hver vores karakters lydspor, og vi har brugt den samme fremgangsmåde i Mass Effect 3, da det fungerede rigtigt godt.
Gennem trilogien er indsatsen blevet højere, og musikken har udviklet sig til at afspejle det. Vi startede med en næsten eksperimental lyd i Mass Effect 1, som har vokset sig til noget meget større over de seneste to spil.
Kan I fortælle om den musikalske bro mellem de tre spil? Da vi kom til toeren måtte I vide, at en 3'er var uundgåelig - planlagde I noget i forvejen?
Sam:
Det er næsten umuligt at planlægge den slags på forhånd. Folk får det indtryk, at komponisterne kører løbet og bare laver den musik, de har lyst til, men det i høj grad en samarbejdsproces mellem komponisterne, projektlederen og lydholdet.
Man kan ikke rigtigt lave noget på forhånd, for man ved aldrig, hvordan historien er, før de ringer og giver dig detaljerne.
Spillet binder en masse temaer og tilbagevendende figurer sammen - har I været nødt til at kigge på de tidligere spil for at være sikre på, at I havde de rigtige musikalske motiver til hver af dem?
Sam:
Flere mindeværdige temaer bliver introduceret i Mass Effect 1. Nogle af dem er "rod-temaer", som er voldsomt bundet til selve historien, og jeg refererer til et par af dem i det tredje spil. Jeg havde dem stadigvæk friske i erindringen, så jeg havde egentlig ikke behov for at gå tilbage til de tidligere spil for at huske dem.
Cris & Sascha:
ME3 var ikke kun designet som en efterfølger, men også som et spil for folk, der ikke har spillet serien før. BioWare hyrede os derfor hovedsageligt til at skrive helt nyt materiale til spillet.
At lave musikken til Mass Effect 3 må have krævet en stor følelsesmæssig involvering - både for jer og studiet, da I alle har levet med disse figurer og dette univers. Var det i lige så høj grad et samarbejdsprojekt mellem studiet og jer, som det var mellem de enkelte komponister?
Cris & Sascha:
Vi var de eneste som decideret arbejdede sammen som komponister på dette projekt. Men det har vi gjort i årevis - ikke mindst med Kasumi's Stolen Memory og Arrival.
I har dog ret i, at det var et samarbejde mellem os og BioWare. Ikke mindst fordi både Rob og Mike uden tvivl havde en konkret idé om, hvordan musikken skulle være med til at afslutte trilogien.
Alle har lært en masse med de to seneste spil og dertilhørende DLC, og vi føler alle, at det kulminerer med den bedste samling musik i serien i dette spil.
Sam:
Det var helt sikkert en stor følelsesmæssig investering for mig. Det føltes som om, at der var meget mere på spil end før, når det var enden på trilogien, og al den musik vi skrev, betød meget mere af netop den grund.
Det var uden tvivl også et samarbejde mellem komponisterne og BioWare, men ikke så meget mellem de forskellige komponister. Jeg arbejdede uafhængigt af de andre og vice versa - bortset fra Cris og Sascha, der ofte arbejdede sammen som et team.
Mass Effect 3 er en voldsom historie om en forestående dommedag, men alligevel er der et håb, der følger én, når man gennemspiller Shepards sidste missioner. Skal I følge dem samme vej med musikken og tilføje melodier og lydbidder, der giver den følelse af håb?
Sam:
Ja, jeg inkorporerede helt sikkert nogle dele melankoli i en del af materialet. Selv fra starten i hovedmenuen, er Victory-temaet afdæmpet og indeholder blandede følelser. Der er også flettet elementer af længsel og sorg ind i de mere romantiske temaer.
Cris & Sascha:
Ja, det er præcis sådan, en stor del af musikken var. Der er desværre for mange spoilers til at vi kan blive mere specifikke på dette tidspunkt, men helt basalt prøvede vi at understøtte gameplay, at anerkende følelsen af tab og desperation, og at bevare håbet om at redde menneskeheden. Det var lidt af et cirkusnummer at skulle jonglere med så mange elementer på en gang.
Hvor lang tid er der gået, siden I færdiggjorde soundtracket?
Sascha & Chris:
Jeg tror, vi fik styr på de sidste ting omkring januar - måske cirka 10 minutters filmsekvenser, der ikke var helt færdige før da. Vi blev dog færdige med alt andet, mellem 80 og 90 minutters musik, før jul sidste år.
Sam:
Jeg var færdig i januar
Hvordan skriver man et sluttema, der ikke bare omfatter dette afsnit, men faktisk også det sidste halve årti?
Sam:
Det er svært. Det krævede et godt samarbejde mellem Rob Blake, Casey Hudson og jeg selv at ramme den helt rigtige følelse til en slutning på så stor en trilogi. Jeg var også nødt til at få sneget hovedtemaet ind et sted; jeg kunne ikke forestille mig at afslutte trilogien uden en eller anden variation af hovedtemaet. Jeg er rigtig glad for slutresultatet.
Havde I nogen referenceramme i skabelsen af dette soundtrack, eller handlede det om at bruge nogle af de elementer, som Mass Effect-serien er kendt for?
Sam:
Mass Effect har en ret unik musikalsk signatur, så vi brugte primært tidligere materiale som inspiration. Det er sjovt, fordi BioWare gav os referencenumre fra Tangerine Dream, Blade Runner, etc, da vi lavede Mass Effect 1, og til Mass Effect 3 bruger vi vores egne numre fra de tidligere spil i serien.
Cris & Sascha:
Ja, det var rart at kunne bruge de to tidligere spil som inspiration og stilguide. Med Mass Effect 3 gav Rob og Mike os al den frihed, vi overhovedet skulle bruge, så længe vi holdt os til den overordnede Mass Effect-lyd.
Vi forventer et soundtrack-album, men det vil selvfølgelig kun være en brøkdel af alle de timers musik, der er med i spillet. Der rejser sig to spørgsmål fra dette: hvordan beslutter I, hvad der skal med på sådan en CD, og vilIi kunne forestille jer at udgive forskellige albums med forskellige temaer, som I gjorde det med Mass Effect 2?
Sascha:
Faktisk havde vi ikke det store at skulle have sagt med hensyn til Collectors Edition-soundtracket.
Sam:
Komponisterne er ansvarlige for at skrive musikken til spillet, men at sammensætte og udgive soundtracket er faktisk op til BioWare og EA. Vi havde en lille smule indflydelse, men ikke noget specielt.
I forhold til at live-optrædener med spilmusik er blevet mere og mere populære, kunne man så forestille sig, at vi kommer til at se en Mass Effect-koncert?<bi>
<b>Cris & Sascha:
Det er en fantastisk idé!
Sam:
Jeg synes helt sikkert, at der er nok musikalsk indhold i Mass Effect-franchisen til at afholde en koncert, der gennemgår alle tre soundtracks i kronologisk orden. Cool idé! Ha' mig undskyldt, mens jeg lige ringer lidt rundt.
Hvad er jeres yndlingsmusikstykke i spillet og hvorfor?
Sascha:
Min yndlingsmusik er den, der kører, når man befinder sig på character creation-skærmen. Ganske simpelt fordi det startede ud som et musikstykke, der skulle bruges i kampsituationer, og lige pludselig havde det på få dage ændret sig til noget, som i mine øjne rummer alt, hvad der er godt ved Mass Effect-musikken.
Cris:
Jeg er stadig helt vild med nummeret Reaper Chase. Det er ekstremt episk, og den tilhørende scene er fantastisk.
Sam:
Jeg tror, at jeg vælger det romantiske tema "I Was Lost Without You". Det er noget, jeg virkelig nød at skrive, og det rammer virkelig nogle følelser i mig.
Nu har I færdiggjort jeres sidste musikstykker til Mass Effect (i hvert fald for det næste stykke tid). Hvad er næste punkt på dagsordenen for jer?
Sam:
Jeg har noget på tegnebordet, som jeg virkelig glæder mig til. Det er for tidligt at tale om det, men det kan jeg forhåbentligt snart.
Sascha & Cris:
Vi har et par store projekter klar i kulissen, men som sædvanligt er det ikke noget, vi kan tale om på nuværende tidspunkt.