Dansk
Gamereactor
artikler
Medieval: Total War

Medieval: Total War

Creative Assembly udviklede Shogun Total War for Electronic Arts, mens efterfølgeren bliver udviklet under Activisons vinger.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det kan være svært at komme i den helt rigtige stemning til et krigs-strategispil, der foregår i den europæiske middelalder, når nu man befinder sig i det solbeskinnede Californien, med udsigt til Stillehavet. Men der går ikke mange øjeblikke, før Medieval Total War fanger alligevel opmærksomheden. GameReactor tog turen over Atlanten for at kigge nærmere på spillet.

HQ

Creative Assembly udviklede Shogun Total War for Electronic Arts, mens efterfølgeren bliver udviklet under Activisons vinger. Udviklerne satte sig fra starten for ikke bare at gøre spillet større end Shogun Total War. De ønskede derimod at føje mere variation, både i udvalget enheder og ikke mindst i forskellen mellem de spilbare riger til spillet. Hér fandt man således, at den europæiske middelalder var en ideel historisk baggrund. Man bliver næsten forpustet, når man tænker på, at det dermed handler om at presse den krigsførelse, der udgik fra riger som England, Romerriget, Frankrig, Polen, Spanien og Tyrkiet ind i ét og samme spil. Ydermere strækker spillets tidshorisont sig over mere end 400 år.

Spillet lægger først og fremmest op til storslåede slag med tusindvis af tropper, der kan kontrolleres enkeltvis eller i grupper. Slagene vil bølge frem og tilbage over hundredvis af slagmarker, der varierer fra frodige landbrugsområder i Vesteuropa til gold ørken i Nordafrika. Gevaldige hære vil strides om indtagelse af fæstninger. De angribende hære vil sønderbombe de forsvarende styrker med katapulter og kanoner, og spilleren vil råde over riddere, bueskytter og andre militære enheder i bestræbelserne på at fremme netop sit eget riges vej mod herredømmet i Europa.

Man vil kunne vælge mellem 12 forskellige herskere. Mere end 100 forskellige typer af enheder giver rige muligheder for at bringe både engelsk, tysk, byzantinsk, fransk og tyrkisk krigsførelse ind i spillet. Spil f.eks. som Richard Løvehjerte, Jeanne d’Arc, Saladin eller Frederik Barbarossa - eller kast dig over længere historiske kampagner som Hundredeårskrigen, Korstogene eller den Mongolske invasion. Spilleren vil med andre ord få mulighed for at opleve Middelalderen i al sin bloddryppende storslåethed og grufuldhed.

Medieval Total War er baseret på en videreudvikling af den game engine, som indgik i Shogun Total War. Den mest afgørende nyhed vil være tilføjelsen af artillerienheder og ikke mindst kampen om og ødelæggelsen af fæstninger og borge. Derudover vil slagmarker og enheder være gengivet med flere detaljer og større variation, så man får en mere nærværende - mere skræmmende, nærmest - oplevelse af det område, hvor slaget står.

Dette er en annonce:

Herudover vil de største tekniske forbedringer ligge i spillets kunstige intelligens og kampsystemet. De taktiske muligheder vil være betydeligt udbyggede, ligesom beregningerne bag slagene vil være mere komplekse. Det fører igen til imponerende effekter og yderligere dybde i gameplayet for spilleren. Kavaleriet vil slå ned på og bryde igennem fjendens rækker. Tilstrækkeligt massive enheder af fodfolk vil simpelt hen kunne presse fjenden på tilbagetog, hvilket ikke mindst vil være interessant i flaskehals’-situationer omkring broer og indgange til borge og fæstninger.

De store slagscener foregår i 3D, hvor spilleren kan styre og zoome på den enkelte enhed eller zoome ud og styre sine styrker i grupper. Med en fri kameravinkel i alle 360 grader får spilleren en nærmest filmisk oplevelse af begivenhederne. Derudover vil variationerne i landskabet spille en vigtig rolle, både i den kunstige intelligens, der forsøger at lokke dig som spiller til at sende en alt for begrænset styrke frem mod fjenden, mens hans hovedstyrke ligger på lur bag et bakkedrag for at knuse dit fremstød.

Men spillet udfolder sig også - med hensyn ressourceadministration og diplomatiske intriger - på det kort over Europa, der gør det tørre statistiske og tekniske stof både levende, morsomt og spændende. Creative Assembly håber da også, at Medieval Total War ikke mindst vil appellere til Civilization III-spillere. Figurudviklingen vil have træk af rollespil. Konger, generaler og arvinger vil udvikle dyder og egenskaber, der afspejler deres handlinger på slagmarken. Desuden vil ikke mindst rænkespillet i de enkelte riger og kongedømmers hoffer og indgåelse og brud på diplomatiske alliancer tilføje en spændende politisk og historisk dimension.

Derudover vil mere uregerlige elementer som jordskælv og bondeoprør føje yderligere kompleksitet til et i forvejen omfattende spil. Desuden vil det være afgørende for dine forberedelser til overgreb på naboriget, at du nøje følger begivenhederne i grænseområderne, så du ikke risikerer selv at blive løbet over ende. ’Let’s do it to them before they do it to us!" er strategien.

Dette er en annonce:

Meget tyder på, at Medieval Total War vil være en titel, der holder liv i realtime-strategi-genren. Der vil være stof til mange nætters spoleret søvn. Den åbne struktur sikrer oven i købet, at spillet både vil appellere til dem, der helst lader computeren stå for ressourceadministrationen for i stedet at kaste sig over de drabelige begivenheder på slagmarken og til strategi-entusiasterne. På GameReactor ser vi i hvert fald frem til at berette yderligere om spillet, når det nærmer sig udgivelse.

Relaterede tekster

Medieval: Total WarScore

Medieval: Total War

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Det fremragende Shogun Total Wars gengav store, drabelige slag i en begrænset periode af japansk historie.

Viking Invasion invaderer nettet

Viking Invasion invaderer nettet

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Som vi kunne fortælle forleden dag, så er Creative Assembly i gang med en udvidelse til den strategiske perle Medieval: Total War i form af Vinking Invasion. Nu har teamet bag så åbnet døren på klem til sitet. Vi har linket indenfor.

Medieval: Total War går guld

Medieval: Total War går guld

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Ja, så er det sket. Creative Assembly’s Medieval: Total War er simpelthen klar til at blive masseproduceret, således masser kan tilfredsstilles indenfor ganske kort tid. GameReactor har fået hele pressemeddelelsen, og du kan læse mere om spillet indenfor.

Medieval: Total War åbner døren

Medieval: Total War åbner døren

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

GameReactor har præsenteret dig for både artikler og nyheder omkring dette interessante strategiske spil fra Activision, men nu har teamet bag spillet også åbnet døren til det officielle site. Vi har naturligvis linket indenfor.

Medieval: Total War demo klar

Medieval: Total War demo klar

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Hvis du er brændt godt og grundigt varm på Total War efter, at have læst vores store artikel omkring fortsættelsen, og har du 235 Mb tilovers på din PC, så ville det måske slet ikke være så dumt, at hente demoen af selvsamme. Vi har linket indenfor.

Medieval: Total War

Medieval: Total War

ARTIKEL. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Creative Assembly udviklede Shogun Total War for Electronic Arts, mens efterfølgeren bliver udviklet under Activisons vinger.



Indlæser mere indhold