Der findes mange forskellige måder at lancere et spil på. Men kan lave en lille fremvisning på et hotel med pindemadder og danskvand. Man kan også lave et løb for hele befolkningen eller sponsere NHL Challenge. Da det kom til Pro Evolution Soccer 3, så valgte Konami, ganske ligesom sidste år at invitere ca. 30 spiljournalister til den lille alpeby Grindelwald i det sydlige schweiz. På programmet stod en prestigefyldt mediecup, en interview mulighed med teamet bag spillet og en lille helikoptertur.
Først tog jeg flyveturen fra Arlanda til Zurich. Dernæst en busrejse fra Zurich til Grindelwald. Ved frokosttid nåede jeg frem sammen med en del nordiske kolleger, bl.a. norske Frode (TV2), finske Harro (Pelaja - det betyder Player på finsk) Erik Hansson (Level 7) og Daniel Grigorov (Superplay). Interview muligheden var klar, da vi havde checket ind på hotellet.
Vi begav os alle ned til Konamis konferencesal, som lå 50 meter fra hotellet. Vi blev mødt af et middelstort alpehus, som den japanske afdeling havde lejet til rekreation for de høje chefer og folk bag spillet. I et forholdsvis sparsomt rum sad seks personer fra PES teamet, bedre kendte som KCET - og det var naturligvis med produceren Shingo "seabass" Takatsuka i spidsen. Den produktansvarlige for Europa, Aki, oversatte for os, da teamet som bekendt kun kan meget lidt engelsk. Sammen med Erik Hansson havde jeg ca. en lille halv time til at gennemgå de tidligere spil i serien samt det seneste kapitel, så vi besluttede os for at gøre det skiftevis, så der var mulighed for at få besvaret så mange spørgsmål som muligt. Jeg ved godt at en halv time lyder som meget, men når der skal stilles spørgsmål, oversættes og svares, så er det ikke ret meget.
Det blev hurtigt ret tydeligt, at det var Seabass (havaborren) som svarede på alle spørgsmålene. Engang imellem spurgte han nogle af de andre på holdet til råds, nærmest mere for at være høflig, da der ikke herskede nogen tvivl om at han alligevel kendte svaret. Selv mente Seabass, at det var detaljerigdommen og de mange atrributter som gør Pro Evolution Soccer til et "rigtigt" fodboldspil. Ja, selv spillernes individuelle bevægelser, var en af de væsentligste ting. Jeg lagde ud med mit første spørgsmål:
BL: Hvad gør I for at gøre PES til et mere kommercielt produkt?
SB: Der er faktisk to ting som vi gør. Dels har vi gjort alt hvad vi kunne for at få en bedre og bredere licensaftale. Her har vi fået seks klubber med og vi prøver på at få endnu flere med i næste udgave. Det andet vi har gjort, er at vi har produceret et endnu flottere spil.
BL: Er der nogle chancer for at se svenske eller danske hold i spillet i fremtiden?:
SB: I øjeblikket prioriterer vi de seks ligaer som Spanien, Italien, England, Holland, Frankrig og Tyskland højest. Vi synes de er de største og mest betydningsfulde. Vi vil naturligvis bestræbe os på at udvide dette. Hvis det går godt for de svenske eller danske hold i Champions League, så er der naturligvis en større chance for at vi tager dem med.
I dette års udgave af Pro Evolution Soccer, har Konami foruden FIFPro-licensen, som giver udvikleren mulighed for at tage de fleste landshold fra hele verdenen, også fået en kontrakt med fem italienske klubber: Parman, Lazio, Roma, Milan og Juventus og lidt overraskende hollandske Feyenoord. Sat op mod Electronic Arts FIFA serie, er der naturligvis ikke så meget at juble over, men det går da i den rigtige retning og Konami er godt klar over, at de skal indhente mange flere af sådanne aftaler i fremtiden.