GameReactor har været en tur til Schweiz, et land som rent faktisk byder på andre ting end multifunktionelle lommeknive og krydderurte-bolsjer. I anledning af Pro Evolution Soccer 2’s udgivelse, havde Konami stablet en journalist-turnering på benene med mulighed for at møde det japanske udviklerhold. Spil-journalister fra hele Europa var valfartet til det lille sneklædte land, hver især for at gøre deres land ære i denne venligsindede dyst. Pro Evolution Soccer 2 (PES2) er for mange hardcore fodbold-gamere den ultimative titel i genren, og det er bestemt ikke uden grund. Det var oprindelig planen, at vores super PES2-spiller (redaktør Thomas Tanggaard) skulle have forsvaret de danske faner, men da han blev forhindret måtte jeg fylde de virtuelle fodboldstøvlerne ud i hans sted. Jeg havde modtaget et eksemplar af spillet nogle uger forinden begivenheden, og havde øvet mig så meget som det kunne lade sig gøre. Som inkarneret FIFA-spiller faldt det mig i starten svært, at spille PES2 da kontrollen og fysikken er markant anderledes. Dette blev dog hurtigt en saga blot, og snart opdagede jeg hvor gennemført og godt dette spil er.
Spiludviklere med fiskenavne og fodbold i blodet
Jeg fik muligheden for at tage en snak med det japanske udviklerhold bag Pro Evolution-serien (som også er kendt som Winning Eleven i Japan). Holdet har i et helt årti ikke arbejdet med andet end fodbold-spil, og har derfor en enorm erfaring med denne genre. Shingo Takatsuka må nok siges at være holdføreren bag PES2, og blandt fans er han kendt under navnet "Seabass". Seabass fortæller at udviklerholdet (KCET) virkelig har brugt langt tid på fysikken i spillet. Den måde bolden og ikke mindst spillerne bevæger sig på er alfa omega i et fodboldspil, og der er blevet lagt utrolig meget arbejde i dette aspekt. Den grafiske side har naturligvis også fået en overhaling, men det har du sandsynligvis læst om i vores anmeldelse af spillet i en tidligere udgave af Gamez.dk. Holdet fortæller ydermere hvordan de nærmest "ånder" fodbold hver eneste dag. Når man har arbejdet med fodboldspil i så langt tid, så bliver man opmærksom på en masse små finesser i fodbold, som man gerne vil integrere i spillene. Derfor prøver holdet at se så mange kampe som muligt, og jeg kunne ikke dy mig for at spørge om de havde set nogle kampe med Danish Dynamite. Det havde de skam, og det gav jo en lille moral-indsprøjtning inden den store turnering.
Turneringen : Europa i krig
Konami arrangeret en række events til alle journalisterne, og inden turneringen fik vi prøvet både en slags schweizisk bungee-jump og de hvide pister. Med forplejning undervejs leveret i form af jäger-the fra Tina, Alexis og Mia (et par af PR-pigerne) - en opgave de klarede med bravur. Efter en dag med interviews og events skulle vi i gang med det, det hele drejede sig om; turneringen. Konami havde samlet 22 spil-journalister fra hele Europa, og vi blev fordelt i 4 puljer. Jeg kom i en gruppe med seks spillere, og der var dømt kamp til stregen fra allerførste fløjt. De andre spilleres store rutine skinnede dog hurtigt igennem og turneringen endte hurtigt med, at blive en kamp imellem de franske, engelske og tyske spillere. Finalen stod imellem engelske Ingles og tyske Fischer (nej, han lignede slet ikke Mads Mikkelsen), og det var i sandhed en nervepirrende kamp. Ingles havde klart overtaget gennem hele kampen, men trods dette gik kampen ud i overtid med en score på 0-0. Ingles dominerede fortsat kampen, men et heldigt mål fra Fischer sikrede Tyskland trofæet. Lidt ufortjent måske, men sådan er det i fodboldens verden - selv den virtuelle.
PES2 - jeg har set lyset
Hverken GameReactor eller andre fra Skandinavien kunne holde trit med de hårde fodbolddrenge fra England, Frankrig og Tyskland. Deres mange års træning skinnede uden tvivl igennem, og vi måtte gå derfra med nederlagets bitre smag i mundvigene. Trods dette var turneringen i det lille kolde land en absolut succes, da stemningen var i top og hele arrangementet var yderst veludført. Som en ekstra bonus på turen, fik udviklerholdet en pris overrakt af Konami, som hyldede hele 1 million solgte eksemplarer. Hermed har PES2 lagt sig i spidsen og endda solgt flere enheder end Electronic Arts’ flagskib FIFA 2003. Jeg er i hvert fald blevet stor fan af både Pro Evolution Soccer 2 og ikke mindst det lille hyggelige sneklædte land vi var draget til. Konami skal have stor ros for turneringen, og vi skal nok vinde den pokal til næste år - den hårde træning er allerede sat i værk.