
Se Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy traileren lige her
I denne kolde juletid var Gamereactor fornylig inviteret til Midways kontor i London. Anledningen var at Creative Director Sal Devita, der arbejder på deres nye spændende projekt Psi-Ops, var fløjet over atlanten for at give os en smule indsigt. Psi-Ops hed tidligere ESPionage, men efter en del kritik ved det sidste E3 valgte Midway at noget skulle ændres. Sal Devita blev hentet ind som problemløser, og navnet blev ændret til det nuværende. Årsagen til at man ikke skrinlagde projektet var, at der også havde været en del positiv kritik møntet på især stemningen og hele tankekraftskonceptet.
I et actionunivers der efterhånden er befolket af alle forgreninger tør Psi-Ops at gå ad nye stier. Her sprænges konceptet om fem sanser i et tankemæssigt inferno, hvor verden betragtes fra helt nye perspektiver. Vi følger Nick Skryer, der fra fødsel er begavet med overmenneskelige egenskaber. Han er del i et regeringseksperiment for særligt begavede. Desværre bliver tankekraft også høstet af ondsindede terrorister. Indledningen ser Nick fralægge sig sine evner inden han bliver taget til fange dybt inde i fjendeland. Med et herligt vekslende, tempofyldt plot i ryggen følger vi hans vej gennem surrealistiske omgivelser frem mod den ultimative boss. Undervejs vil hans engang så mægtige kræfter returnere, og langsomt ændre flowet i spillet over mod en helt anderledes oplevelse.
Flugten fra fjendens fængsel assisteret af en ung dame er startskuddet på et farvefyldt ridt gennem otte omfangsrige baner. Som udgangspunkt er man udelukkende udstyret med en pistol, men langsomt vil man få mere kraftige våben til sin rådighed. Dette drejer sig sjovt nok ikke om skydere, men derimod om de tankemæssige kræfter, som man selv får til rådighed. Disse rangerer over seks meget kompetente færdigheder, som blandt andet inkluderer muligheden for at påvirke ting og genstande på afstand, at kunne se gennem ellers solide genstande og kunne overtage kontrollen med en andens krop. Implementeringen sker umiddelbart meget flydende, hvor man i starten oftest benytter sig af fysisk vold, mens man senere finder, at disse våben er nærmest nytteløse. Sal Devita understregede meget, at netop tankekræfterne var et uhyre vigtigt koncept i spillet. De ønsker i vidt omfang, at lade spilleren eksperimentere med sine muligheder.
Vi fik vist en række gode eksempler på, hvordan disse kræfter åbner op for mange alternative løsninger på givne problemer. Eksempelvis kommer man på et tidspunkt til en snæver bro. Lige før man går ud på den, bliver der kastet en granat, som fjerner en del af broen. Nu er man ellers fanget - på den anden side skyder en række soldater og broen er tilsyneladende ikke til at komme over. Nu viste Sal så en række af kræfterne i aktion. Først benyttede han tankekontrol til at overtage en af de fjendtlige soldater. Denne benyttede han til at uskadeliggøre de to andre, inden denne begik selvmord ved at hoppe ud fra broen. Herefter stillede han sig selv op på en af brudstykkerne, og benyttede telekinese til at løfte sig selv og murbrokken over hullet. Styringen virkede meget intuitiv, og der var en god fornemmelse af den magt man som spiller besidder. Alternativt kunne man have bygget en ny gangbro med brudstykkerne eller man kunne måske have holdt én af dem svævende foran sig som skjold. Det virker som om, at man ofte har mange tilgængelige muligheder.
Psi-Ops er udelukkende en singleplayer oplevelse, men til gengæld bliver der så også kræset om én mens man er i gang. Omkring 50 minutters mellemsekvenser ligger klar til at føre én dybere ned i en fortælling om supermennesker, bedrag og et stænk kærlighed. Det holdes kørende af ganske glimrende tekniske specifikationer, hvor især AIen virker imponerende. Selv om der er en række scriptede actionsekvenser, så lader det til at modstanderne er gode til at reagere på såvel lyde som synsindtryk. Man bliver hurtigt del i nogle hektiske skuddueller, med soldater der benytter omgivelserne til deres fordel. Senere kommer man til at møde mindre menneskelige fjender, hvor man decideret bliver tvunget til at benytte en tankekraft for at have en chance. Forløbet spædes op med seks unikke bosser, som alle er udstyret med én tankekraft. Denne specialisering betyder naturligvis, at de mestrer netop deres tankekraft i en grad, hvor man ikke selv kan følge med. Alle disse elementer peger på, at Psi-Ops kan blive et spændende bekendtskab, når det dukker op medio næste år.