Dansk
Gamereactor
artikler

Redaktøren Mener: Game Awards 2023 var ret godt

Magnus kan faktisk godt lide Geoff Keighley, eller i hvert fald kan han godt lide hans projekt og prioriteter.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Du bør faktisk se Burbank-brødrenes Youtube-video om Game Awards-showets spæde rødder, da det hjælper en med at forstå hvilket uanstændigt, ulækkert dyng den her prisuddeling startede med at sidde fast i. Nu er det ikke fordi at Keighley og kompagni fortjener pluspoint alene af den årsaget at "det har været meget, meget værre", men det hjælper dog en med at sætte pris på hvor modne disse shows er gået hen og er blevet, og måske mest af alt hvor respektfulde de er overfor spilmediet generelt.

Tag ikke fejl, Game Awards er for langt, det er for selvforherligende til tider og har desuden en tendens til at bruge for meget tid på sketches, bidder og segmenter, der ikke synes at nævneværdigt bidrage til tempo eller udtryk. Der var alt det under nattens prisuddeling; åndssvage bidder med Gonzo fra Muppets, Matthew McConaughey indtog scenen for at præsentere et spil han nok ikke er helt lige så kreativt involveret i som hans onstage-manus eller lod til at indikere, og showet varede noget der lignede tre timer.

Redaktøren Mener: Game Awards 2023 var ret godt

Men ligesom med E3 er det let at håne, og nok også det rigtige at gøre hist og her, men jeg synes samtidig at den kynisme der som oftest er omkring Keighley er lettere ufortjent, for så arrogant som nogle lader til at synes han er, så synes jeg personligt at han er kommet til at spille en ret afgørende rolle i denne tid hvor de fleste større platformindehavere og udgivere synes at en Nintendo Direct-lignende præsentation af nye spil er nok for at skabe spænding omkring nye lanceringer. Keighley siger nej tak, han placerer udviklere forrest på scenen, hvor de står ansigt til ansigt med deres kolleger i branchen, og kigger ud på os, forbrugerne. Det er kantet, akavet og til tider total cringe (indsæt fellow kids memet her), men et dejligt ærligt præsentationsformat.

Dette er en annonce:

Jeg kunne godt lide årets Game Awards. Jeg nød de musikalske præsentationer, jeg synes takketalerne var ret ærlige, og det var let at spore oprigtig glæde blandt de branchefolk der indtog scenen for enten at præsentere nye spil eller modtage priser, noget som er blevet helt og aldeles skåret fra med de trailer-kavalkader vi efterhånden er blevet trænet til at foretrække.

Blandingen synes relativt sund også, så for hver Rise of the Ronin eller OD var der Moon Studios' No Rest for the Wicked, eller Kemuri (et spil så nyt at det ikke engang er pitchet til en udgiver endnu), for hver "ny Suicide Squad trailer" var der et spændende kig på en indie-perle som ellers aldrig kunne have drømt om at blive fremvist på en scene foran branchens elite, som House Houses Big Walk. Der var nyt fra Xbox i form af Hellblade og Marvel' Blade, nyt fra PlayStation i form af førnævnte Rise of the Ronin og God of Wars nye udvidelse og fra stort set samtlige større udgivere, blandet med spændende indier og obskure titler som Black Myth: Wukong og det mærkværdige Exodus. Som altid ville man gerne have ønsket sig tunge sværvægtere, der kom helt ud af det blå, men det er svært for mig at være ovenud utilfreds.

Keighley kunne dog stadig godt strømline showet lidt, og måske er det bare mig, men de mange kategorier dedikeret til "creators" og esportstrænere synes kun at tilføje til showets længde på lettere kunstig vis, og de kunne sagtens være blevet skåret fra. Men det kan være at andre går mere op i den slags, så hvad ved jeg.

Redaktøren Mener: Game Awards 2023 var ret godt
Dette er en annonce:

Desuden synes jeg godt at showets arrangører kunne dedikere lidt mere tid til direkte gameplay. Nej, Game Awards kan aldrig blive et sted hvor der kører 15 minutters uafbrudt gameplay fra The Last of Us Part 4 eller Halo 7, men at dedikere måske syv-otte minutter til et spil mange virkelig ser frem til, og lade publikum både i salen og verden rundt opleve noget lidt mere indlevelsesrigt ville uden tvivl komme showet til gode. I stedet er det trailer efter trailer, som fungerer fint i samspil med priserne, særligt når mange af spillene præsenteres af dem der har lavet dem, men varierende længder ville ikke skade.

Keighley er dog klog nok til at vide, at de her teasere uden nogen form for idé om hvad spillet er for en størrelse er et lidt forældet koncept, og særligt Marvel's Blade og OD fremstår som lettere tomme afsløringer, når der ikke engang var et glimt, en bid.

Men for at være helt ærlig, så er Game Awards gået hen og er blevet et ret tilfredsstillende punktum for spilåret, selvom at man skal tage det sure med det søde, og acceptere reklamer, cringe på scenen og en eklektisk blanding af afslørede projekter. Jeg er for at placere mennesker i forbindelse med de spil de laver, jeg er for at give mere space til mindre titler, og jeg er for den her kombination af at hædre årets bedste spil, samtidig med at vi ser fremad.

Hvad synes du om showet?



Indlæser mere indhold