Man kunne fristes til at tro, at det er en simpel sag at designe et headset, når først de grundlæggende komponenter er på plads. Et headset skal sidde på hovedet, sende rumlende og detaljeret lyd til øregangene, samt tilbyde en mikrofon, der kan formidle paniske skrig til resten af holdet eller julegaveønsker til mor, og helst gøre det på en måde hvor alle kan forstå dig.
Virkeligheden er dog en smule anderledes, for ligesom du godt kan tage en tur ud i sneen iført dine bedste sneakers, ville de fleste nok mene at det ville give mere mening med et par passende støvler. Det samme gør sig gældende for headsets, hvor det også godt kan betale sig at vælge en sæt der passer bedst til din hverdag.
Hos Razer er der produceret headsets i tæt på 20 år, og en af grundene til, at vi altid arbejder med forskellige serier, er netop ønsket om at kunne tilbyde et passende headset til alle typer af brugere og situationer.
Denne tilgang har resulteret i produkter som BlackShark V2, der er designet fra bunden til at gengive det klareste lydbillede i spil, hvilket krævede, at der skulle designes helt nye drivere for at udvide den lydprofil, der hidtil havde præget headset i genren. Ligeledes er det samme tilgang, som nu har resulteret i Kraken V3 HyperSense, hvor der ikke kun er tilføjet en ekstra dimension til lydbilledet via haptisk feedback, men hvor det gøres gennem den nyeste version af HyperSense-teknologien, der er i stand til at gengive mange flere detaljer end sidst.
Sagt på en anden måde er der altid en specifik idé bag, når Razer designer et headset, og det samme gælder for Barracuda X.
Kompatibilitet var en af hjørnestenene, da diskussioner om et nyt headset først fandt sted. Med så mange forskellige platforme og trådløse protokoller kan det være lidt af en jungle at finde et headset, der fungerer med en lang række forskellige platforme, og gør det på en måde, hvor du ikke behøver at læse en tyk manual for at forstå hvordan det hele bruges.
Løsningen blev en lille trådløs modtager med USB-C, som i brug gør at headsettet kan tilsluttes PC, Nintendo Switch, Android-enheder og PlayStation på få sekunder (Tempest 3D Audio understøttes også) og kan bruges i op til 20 timer på en enkelt opladning. Derudover kan Barracuda X også bruges via et 3,5 mm audio combo kabel.
Med understøttelse af så mange forskellige enheder var det i designfasen også vigtigt at ramme et design, vægt og materialevalg, der resulterede i et headset, der kunne bruges hele dagen uden besvær. Memoryfoam og ørekopper der følger hovedets kontur, er valgt for at sikre at det bliver, hvor det skal i alle situationer, samtidig med at det former sig efter brugeren og dermed undgår at irritere selv efter flere timers kontinuerlig brug.
Vægten blev skåret ned til kun 250g, hvilket betyder at det er blevet holdt så let at man hurtigt "glemmer" at man har det på, og derfor kan fokusere mere på lyden.
Den potentielt mest kontroversielle beslutning var dog at fravælge brugen af RGB-lys og det til tider aggressive "gamer-look". Målet var at skabe et headset, der visuelt ville passe lige så godt ind i stuen derhjemme, som når man sidder i bussen og gerne vil forsvinde ind i sin playliste. Disse beslutninger betyder også, at Barracuda X er holdt i et anonymt og elegant sort design med kun et stilfuldt, gråt Razer-logo som eneste antydning af virksomheden bag.
I forhold til indmaden, faldt valget hurtigt på den nyeste version af de drivere, der oprindeligt blev brugt til BlackShark V2-serien. De roste Triforce-drivere (i en 40mm-version) gengiver derfor også her alt den lyd du sender i deres retning med præcision og detaljer, samtidigt med at det hele er blevet justeret til at gengive også at klare bund og dybde uden at satse mere en på en genre end en anden.
At designe et moderne headset efter et sæt meget specifikke ønsker vil nok altid virke enklere på papiret, end det egentlig er. Barracuda X er dog et godt eksempel på, hvordan kompatibilitet, detaljeret lyd og komfort kan kombineres med et elegant design, uden at slutresultatet behøver at sprænge banken.