Dansk
Gamereactor
artikler

Shaun Murray’s Pro Wakeboarder

For bare nogle år siden eksisterede der knapt nogen ekstremsport kultur i spilverdenen - nu bugner den med lækre tilbud.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Nogle gange er det mærkeligt, hvordan visse ting kan lede til andre. For bare nogle år siden eksisterede der knapt nogen ekstremsport kultur i spilverdenen. Et enkelt sølle snowboardspil på primitive præmisser med en udtrådt skateboardfysik var alt som fandtes. Området er i dag fuldstændigt eksploderet og der kommer årligeopdateringer ligeså selvfølgelig som det er tilfældet for FIFA og NFL Madden. Alt sammen p.gr.a. et enkelt spil; Tony Hawk's Pro Skater. Udvikleren Neversoft gjordeActivision til markedsleder på området og fyldte kassen tilstrækkeligt til, at man har kunnet satse på betydeligt smallere sportsgrene indenfor action sportgenren. Og i dette tilfælde er resultatet, at wakeboarding endelig får noget opmærksomhed. Med stor entusiasme og spændte forventninger tog vi til Las Vegas for at se Shaun Murray¹s Pro Wakeboarder.

Som navnet antyder har Activision og udvikleren Shaba Games tilknyttet wakeboarderen Shaun Murray som frontfigur og rådgiver. Da jeg møder ham og to andre professionelle wakeboardere forklarer spillets hovedproducent, Pappa, at Shaun har været afgørende under udviklingen og har gjort spillet til noget helt unikt. Wakeboardmesteren har elsket konsol-spil siden sin barndom og har fået nye versioner af spillet fra udviklingsteamet hver uge og virkeligt brændt for at udvikle spillet til det bedre. Programmørerne har efter sigende lyttet til Shauns gode råd og ændret detaljer så små som kun en professionel wakeboarder ville opdage. Lægmand kan også være rolige, spillet ser nemlig ud til at blive et perfekt kompromis mellem simulation og arkadespil.

Til forskel fra Shaun Palmer’s Pro Snowboarder (som i praksis var Tony Hawk i sneen) har Shaba Games lavet dette spil fra grunden og udskiftet alt med undtagelse af den velfungerende spilkontrol. Dette indebærer, at jeg genkendte den gode spilfeeling med det samme, på trods af at spillet ikke ligner noget andet jeg har set. Bare en så enkel sag som at holde styr på håndtaget efter båden gør Shaun Murray¹s Pro Wakeboarder helt unikt.

I stedet for kun at skulle tænke på at holde balancen, lande rigtigt og ikke at vælte på curbs, må man også have tungen lige i munden og sørge for at fange håndtaget efter hvert trick. Dette tilfører spillet mere udfordring, men i det store præger det lettilgængelige spilsystem fra Activisions andre 02-titler titlen, hvilket er godt.

Dette er en annonce:

Jeg spurgte udviklerne, hvorfor man har valgt wakeboard som spilemne, da genren jo faktisk er en betydelig smallere sport i forhold til skateboard, snowboard og surfing. Brian mener dog, at Wakeboarding allerede har etableret sig i USA og Activision tror stenhårdt på at resten af verden vil følge trop, og så vil man være først ude med et spil i genren. Desuden har viljen til at nyskabe og kunsten at eksperimentere med vandfysik hele tiden været den drivende kraft. Og de ser ud til at være kommet godt i vej, selvom den version jeg så kun var 60 procent færdig. Vandet fungerer rigtigt godt og naturtro. Jeg har kun kørt wakeboard et par gange selv, men synes at Shaba har fanget fartfornemmelsen og vandets friktion mod brættet rigtigt godt.

Grafikken var dog det som imponerede mest. Jeg er stadig forundret over hvordan man har kunnet presse så mange visuelle godbidder ind i et Playstation 2-spil, og alligevel kunne holde en rimelig framerate. Grafikkens flow og udeblivelsen af pop-up grafik gjorde mig faktisk åndeløs. Karakterens animation så også virkelig ud, og selvom man ikke har anvendt Motion Capture var animationerne gode. Måske en anelse overdrevne i visse tilfælde, da spillets mere arkadeprægede del tog overhånd, men generelt rigtig gode.

Den færdige version vil indeholde ni forskellige baner, som alle vil byde på 20 til 30 mindre missioner. Visse baner vil lade spilleren selv få mulighed for at sejle bådene i spillet. Mange af spillets opgaver vil således også handle om ræs i både og lade spilleren komme til områder, man ikke kan komme til i det ordinære spil. Desuden vil two-player mode bygge på, at de to spillere kan finde ud af at blive trukket efter den samme båd uden at vikle deres slæbeliner sammen. Under pressekonferensen blev Brain Brass bedt om at holde igen for ikke at afsløre for meget af det endelige indhold, men han forsikrede os om at de ovennævnte ting kun er en forsmag på hvad som er i vente. Det var som bekendt en tidlig version af spillet, så meget forblev hemmeligt stemplet. Men af den halvfærdige Playstation 2-version at dømme ser Shaba Games ud til at være gået helt sin egen vej for at skabe noget rigtigt godt, udelukkende på ambitionerne. Nu er det så spørgsmålet om hvorvidt vi Europæere er forberedte på et wakeboardspil eller ej.



Indlæser mere indhold