Dansk
Gamereactor
artikler

Shigeru Miyamoto gæster London

Skal man udvælge en person som branches absolutte superstjerne, må valget , uden større tvivl falde på Nintendos Shigeru Miyamoto.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

På trods af at den elektroniske underholdningsbranche efterhånden har vokset sig utroligt stor, eksisterer der stadig kun få personligheder som fans kan adskille fra den ellers meget anonyme skare af udviklere. Bill Roper, Peter Molyneux, Jeff Minter og et par få andre nyder den luksus, at nogle folk rent faktisk ved hvem der snakkes om når deres navne nævnes. Skal man udvælge en person som branches absolutte superstjerne, må valget dog, uden større tvivl falde på Nintendos Shigeru Miyamoto. Med titler som Zelda, Mario og Pikmin betragtes Miyamoto generelt som den mest innovative og roste spildesigner overhovedet, og der var derfor med skælvende røst og respekt i højsædet at GameReactor fløj til London for at møde the Godfather of Gaming.

Da undertegnede endeligt havde kapret en af Londons noget specielle taxaer, og med en stille og rolig fart nærmede sig det hotel hvor interviewet skulle forgå, føltes det pludseligt igen, som at være syv år og stå foran juletræet. Den konstant voksende spænding jo tættere man kommer målet, mindede til forveksling om nogle af de torturagtige ventetider gaverne under træet tidligere havde betydet, og blot det første blik af Miyamoto gav dog også et underligt sus i maven.

Da dørene blev åbnet, og alle hurtigt havde fundet en plads, blev Mr. Aonuma, der har fungeret som leder på det kommende Zelda spil, og Mr. Miyamoto introduceret, og begge var tydeligvis vant til at have en flok frådende journalister omkring sig. Både Miyamoto og Aonuma syntes at være i et strålende humør taget i betragtning af at de allerede på dette tidspunkt havde lavet seks interviews, og besluttede sig for at starte det hele med at vise en video af nogle af de kommende stortitler til GameCube.

På skærmen var det første spil der tonede frem Zelda i en hidtil uset video, der kun bekræftede hvorfor denne titel er en af de mest ventede GameCube titler lige nu. Det klassiske tema drønede ud af højtalerne, alt i mens Link på bedste vis klarede forskellige opgaver i en utroligt udseende verden. Herefter dukkede en veloplagt Samus Aran op på skærmen og viste forskellige sektioner fra superspillet Metroid Prime. To videoer fra Amusement Visons fortolkning af F-Zero serien, og Namcos Soul Calibur 2 vistes også, og begge imponerede specielt med en utrolig flot grafik, og gameplay der så ud til at beholde mange af de originale værdier. Herefter blev det dog tid til dagens to største overraskelser, en ny video af Kirbys Air Ride, som er et racingspil med Kirby og dennes finurlige evner i hovedrollen, og en kort ny video af Pikmin 2 som lige nåede at vise den nye split-screen multiplayer. Specielt de to sidstnævnte titler forsagede stor begejstring, da det var de første videoer, spilpressen fik adgang.

Dette er en annonce:

Miyamoto var tydeligvis meget stolt af de viste titler, og forklarede løbende om hans respekt og beundring af de forskellige teams bag spillene. Både Retro Studios, Amusement Vision, Namco og HAL fik lovprisende ord med på vejen, og også Nintendos samarbejde med Sega og Namco om arcadeboardet Triforce, snakkede om et tæt samarbejde firmaerne i mellem.

Miyamoto og Aonuma var begge meget stolte, og specielt voksede deres begejstring når snakken faldt på Nintendos kommende titler. I denne sammenhæng fik undertegnede også spurgt om vi kunne forvente at se et nyt spil i Kid Icarus serien til GameCube, til hvilket Miyamoto brød ud i latter og svarede at dette af en eller anden grund havde været et af de hyppigst spurgte spørgsmål i alle dagens interviews, for til sidst at skyde rygtet i sænk med et "Vi arbejder ikke på et nyt spil i den serie, lige for tiden".

Da vi forlod interviewlokalet, efter at have fået fem minutter ekstra på Miyamotos egen opfordring, kunne man ikke lade være med at smile. Miyamoto var præcis en ligeså stor personlighed som hans omdømme havde ladet fortælle, og bitterheden over ikke at have fået længere tid med ham, forsvandt hurtigt da man så billederne af de mere end tusinde mennesker, der havde stået i kø dagen før, for at få hans autograf. The Godfather of Gaming er virkeligt en superstjerne.



Indlæser mere indhold