Lad os måske starte med at slå fast med syvtommersøm, at det endnu er alt for tidligt at afgøre om hvorvidt PlayStation 5 Pro er pengene værd eller ej. Denne præsentation, der i øvrigt blev markedsført som en "technical presentation" i selskab med platformarkitekt Mark Cerny var hverken dybdegående nok eller præsenterede eksempler nok til at den enkelte forbruger kan vurdere om hvorvidt spil vil køre markant bedre, eller ej. Det kommer vi alt sammen til, men det er bare ret vigtigt at starte ud med at sige at dette ikke rigtig handler om konsollen, men snarere den måde hvorpå den er blevet præsenteret.
Fordi det her er en af de mærkeligste måder at afsløre en konsol for omverdenen på jeg nogensinde har set. Som Palle skrev til mig i morges efter tydeligvis at have brugt aftenen på at klø sig i hovedbunden oven på præsentationen; "det var ni sære minutter". Og jeg er enig.
Så hvorfor? Jo, til at starte med er der selve længden på præsentationen. Mark Cerny indtog faktisk scenen for at levere den interessante "The Road to PS5" talk tilbage i 2020, hvor han brugte godt og vel 50 minutter på at gå ned i granulær detaljegrad, og virkelig forklare hvad det var denne hardware kunne præstere. Det skal naturligvis siges at denne talk først var planlagt til at blive afviklet under GDC, men grundet COVID-19 blev den afholdt online, men det var stadig en langt mere teknisk fremgangsmåde. Selv PS4 Pro fik over dobbelt så lang tid via en dedikeret præsentation af både Andrew House of Mark Cerny for godt og vel otte år siden.
Pointen er med cirka ni minutter er denne præsentation af PS5 Pro hverken et teknologisk deep dive, der gennemgår specifikationerne en for en, og fremviser masser af jordnære eksempler på hvordan disse forbedrede komponenter resulterer i bedre spiloplevelser, og heller ej var det en flashy, kort teaser efter en State of Play eller PlayStation Showcase hvor spillene var i centrum. Det var i stedet noget midt imellem, og det er let at argumentere for at der derfor virkelig manglede både momentum og information på samme tid.
Det blev ikke ligefrem bedre af de spil der blev fremvist af Cerny. Marvel's Spider-Man 2 og Ratchet & Clank: Rift Apart kan let ses som showcase-titler for den originale PS5 hardware, i og med at de allerede nu er uhyre teknisk finpolerede, og formår at præstere en ret høj grafisk detaljegrad selv i silkebløde 60fps. Cerny præsenterede PS5 Pro på ret effektiv vis som en konsol der skal løse den konstant voksende problematik hvor forbrugerne ønsker både 60fps som minimum og høj detaljegrad, og gav os så eksempler fra spil der i forvejen netop løser denne problematik.
Der findes masser af relativt nye eksempler der netop kæmper med at levere begge dele. Final Fantasy VII: Rebirth ofrer masser af detaljer for at kunne virke i 60fps, og det samme gør Dragon's Dogma 2, og begge er udkommet i år. Naturligvis ønsker hverken Square Enix eller Capcom at præsentere deres spil som teknisk haltende, men jeg er sikker på at der kunne findes et kompromis, der gjorde de her forbedringer langt mere signifikante end Rift Apart og Spider-Man 2 gjorde.
Og så var der The Last of Us: Part II. Jo, du kunne se igennem vinduerne på udkigstårnet i PS5 Pro-versionen, men det ændrer stadig ikke på at det her spil blev designet på den originale PS4, og i øvrigt kører i 60fps med høj detaljegrad via det seneste remaster på den originale PS5.
Føles PS5 Pro som en signifikant opdatering set igennem disse eksempler? Næppe. Og det er skyllet ind med komiske reaktioner på hvordan disse eksempler blev præsenteret også, der kræver at man virkelig kniber øjnene sammen for at spotte en reel forskel. Når man tager i betragtning at disse er enkelte dele af et stort, bredt billede og hvor spillerne oftest bevæger sig relativt hurtigt igennem alligevel, så er det en sjov måde at fokusere på.
Desuden; når nu det at kunne tilbyde 60fps virker som sådan en afgørende del af konsollens identitet, så blev der fokuseret utrolig lidt på frame-rate under hele præsentationen. Der findes masser af spil der ikke formår at ramme den her tærskel, og de ekstra hestekræfter kan være med til at bidrage til det. Hvad med at vise os både spil der får en højere frame-rate, og hvor detaljegraden hæves? I stedet lader det til at Sony lynhurtigt stirrede sig blinde på sidstnævnte.
Kombineret med en række Apple-lignende slides med procentvise opgraderinger uden at seeren kender den baseline de regner fra, for så at ende med en præsentation af PlayStation Spectral Super Resoultion, der eksemplificeres via et stilbillede af Ratchet, så endte hele udtrykket med at blive ret så mudret.
Cerny vil gå over i historien som en af de dygtigste platformarkitekter, og Sony har lige nu en komfortabel føring over den nærmeste konkurrent. Men når man slutter af med en af de højeste konsolpriser i nyere tid på €799, så skal man være virkelig sikker på at det man netop har vist virker overbevisende, og uden nye spil at henvise til, eller dybdegående tekniske præsentationer der beviser et signifikant hop fremad, så er det svært at se dette som noget andet end en våd prut.
Der er endnu noget tid til den 7. november, og det kan være at Sony følger trop med en State of Play, eller lignende, der viser os spil der virkelig vil føles bedre og mere responsive på PS5 Pro. Det kan desuden være at det teknologiske deep dive på blandt andet PSSR kommer senere, men det her var, i min optik, ikke måden at komme ud af starthullerne på.