GameReactor var som det eneste skandinaviske medie, repræsenteret ved Take 2 Interactives Pre-E3 messe den 30. marts i M³nchen, for at få et smugkig på Take 2's lineup ved den store messe i Los Angeles i maj måned. Hidden & Dangerous 2, Grand Theft Auto 3, Mafia, Stronghold og Rune: Viking Warlord er de titler,som du kankommetættere på i de næste mange liniers tekst.
Hidden & Dangerous 2
Hidden & Dangerous 2 er opfølgeren til Illusion Softworks' hitspil fra 1999, hvor man skulle følge en lille gruppe allierede soldaters færd gennem fjendtligt territorie. Spillet blev især rost for sin Co-Op multiplayer-kampagne, der lod op til fire spillere samarbejde sig vej igennem de tyske linier. Og det nye spil i serien lader til at holde standarden og endda hæve den et godt stykke.
Thomas Plutharik fra Illusion Softworks gav os detaljerne om deres nye store projekt...
Den største og væsentligste ændring i forhold til det første spil er 3D-motoren. Illusion Softworks har valgt at skabe en helt ny motor til Hidden & Dangerous 2, som ved samme lejlighed har valgt at bruge den til deres 1920'er gangster-revival Mafia, som vi også fik kigget på senere på dagen.
Mere realisme
For at bringe en større grad realisme til gameplayet, har Illusion Softworks valgt at bruge professionelle skuespillere og stuntmen sammen med motioncapture-teknologien, til at gøre soldaterne i spillet mere levende.
Fysikken i spillet har også fået et godt spark i den rigtige retning: næsten alle overflader reagerer på at blive beskudt. Alt afhængig af materialet vil overfladen enten absorbere projektilet (såsom jord), reflektere kuglerne i en anden retning alt efter indfaldsvinklen (såsom metal) eller lade kuglen passere igennem (træ/glas). Der er lagt vægt på, at våbnene er så realistiske og naturtro som muligt. Derfor vil kugler af lav kaliber tabe energi og falde hurtigere end de af større kaliber. Der vil også ske et kraftigt energitab, når kugler rikocherer af metal eller går igennem træ.
Ny ting: færdigheder
Gameplayet i H&D2 ser ud til at ligge tæt op ad den blanding af action og taktik som gjorde det første spil til en succes og markerede IS på spiludviklernes landkort.
I H&D2 har de lagt et nyt taktisk element ind, ved at give soldaterne forskellige færdigheder. Hvilke færdigheder, der vil være tilgængelige afslørede han dog ikke, lige bortset fra Language-færdigheden, som vil lade en allieret soldat udstede kommandoer til de tyske soldater, hvis han er iført en officer-uniform.
AI'en i spillet lader de tyske soldater reagere på mistænkelig opførsel. Havde den førnævnte soldat ikke haft Language-færdigheden, havde han ikke klaret sig særligt længe, klædt ud som tysk officer. Men en menig tysk soldat havde ikke været så mistænkelig (man kan nu komme langt med et "Jawohl, Herr Oberstlöjtnant!" i ny og næ).
De små ting
Illusion Softworks har også lagt meget arbejde i at miljøet omkring spilleren er så detaljeret som muligt. Stole kan splintres, når de rammes af vildtfarne projektiler og patronhylstrene flyver ud fra de fuldt-ud animerede våben og rammer omgivelserne. Alle underlag i spillene har hver deres lyde, når man bevæger sig rundt på dem. Spillet bliver, ligesom det første, censureret i Tyskland, hvor alle henvisninger til Nazisme bliver fjernet (hagekors med videre...).
Spillet kommer til PC, Xbox og PS2. PC-versionen forventes ude i september.