
Dele af denne artikel er taget fra en lignende artikel sidste år, men vi har dog foretaget små ændringer i årets format, som primært består i at skære lidt ned på antallet af kategorier. Herunder følger præsentationen af Gamereactors Game of the Year-proces for 2020.
Ja, endnu et år er ved at gå på hæld kære Gamereactor-nation, og det er derfor ved at være tid til at begynde at snakke om Game of the Year. Traditionen tro vil vi naturligvis kåre redaktionens samlede Game of the Year, samt dedikere en række kategorier til spil der generelt har brilleret igennem året. 2020 har været et skodår for at sige det mildt, men det har ikke forhindret året i at levere nogle ret storslåede oplevelser på tværs af platforme, og når ja, vi fik da faktisk også helt nye platforme helt generelt. Det har, endnu en gang, været en tæt omgang, og alle skribenterne har afleveret deres stemmer, og hver og en har betydet noget i det samlede billede. Siden jeg begyndte at stå for afstemningerne som chefredaktør har der aldrig været et år hvor ét spil bare er sejlet med alle priserne, og det er lige sådan i år.
Selvom 2020 har været et år hvor der har været meget andet at snakke om end spil, så har det samtidig været et år hvor netop spilbranchen har oplevet et enormt opbrud. COVID-19 har forårsaget forsinkelser af store spil som Deathloop of Halo Infinite, og det har også gjort at Cyberpunk 2077 ikke kan være med i årets afstemning, da det simpelthen udkommer for sent på året. Derudover har der ikke været den samme mængde fysiske begivenheder at falde tilbage på - ja, forvirrende har det været.
Men igen, der har været masser af gode oplevelser i løbet af året, og faktisk står det lidt stærkere end 2019. Doom Eternal, The Last of Us: Part II, Half-Life: Alyx, Hades, Ori and the Will of the Wisps, Assassin's Creed Valhalla - der har været masser at nyde, store som små.
Og det er egentlig bare baseret på Metacritic-scoren. Vi har også uddelt meget personlige 10-taller her, såsom i Claus' anmeldelse af Microsoft Flight Simulator, der endte med at gøre et meget personligt indtryk på ham.
Mange dybt personlige oplevelser er i det hele taget fundet sted i løbet af året. Folk har et meget polariserende forhold til The Last of Us: Part II eksempelvis, og ligeledes er Half-Life: Alyx uden tvivl en GOTY contender, som kun meget få har kunne spillet grundet sit VR-krav. Men noget skal der altså ske, en kåring må finde sted.
Så derfor tænkte vi, traditionen tro, at det ville være oplagt, at forklare præcis hvordan vores Game of the Year-proces ser ud.
Dette initiativ er nærmest lige så gammel som branchen selv, og er både associeret med glæde og fryd over at kunne fejre årets bedste spil her på Gamreactor, men også frygt over at skulle til at tage hul på en diskussion der hurtigt kan resultere i hånende tilråb, tonsvis af ufortjente skældsord og en relativt stor dosis bitterhed.
Hvert eneste år får vi feedback fra jer om hvilke kategorier der bør være der, og hvilke der ikke bør. Det kan være en lidt kaotisk proces, så i år har vi ikke foretaget gennemgribende ændringer, men har i stedet valgt at swappe en enkelt kategori ud for en anden.
Sidste år gav vi slip på "håndholdte titel" og "bedste digitale spil", og i år giver slip på "DLC eller udvidelse". Men denne erstattes af "årets indie", fordi det er vores måde at fejre de mindre produktioner, der ligeledes fortjener stor bevågenhed. Men lad os lige slå fast, at de spil der kan vinde som bedste indie-spil kan også sagtens vinde Game of the Year. Det ene udelukker ikke det andet, kategorien eksisterer bare for at sikre noget rampelyset til de her skabere, de her produktioner.
Nå, tilbage til selve processen. Som udgangspunkt starter det hele med en afstemning. En dokument bliver oprettet, og følgende kategorier indsættes:
Bedste spil
Bedste indie
Bedste udvikler
Bedste remake/remaster
Bedste nye IP (spilserie)
Bedste historie
Bedste lokale multiplayer
Bedste online multiplayer
Bedste grafik
Bedste lyd
Herefter er det så muligt for alle redaktionens ansigter og skribenter at tilføje de spil i hver kategori, som de føler fortjener hæderen. Der uddeles point fra 1-5 til fem spil - altså hver deltager laver en slags top fem. Når samtlige deltagere har gjort det, ender vi jo sådan set med et resultat, og herfra kunne vi slet og ret lukke bogen og begynde at skrive de tekster, som ligger til bund for vores Game of the Year-fejring.
Men så let er det ikke, for så begynder diskussionen. For selvom noget kan have fået flest point, er sejren ikke i hus endnu - for pointene fungerer snarere som et slags canvas hvor vi alle kan male videre på, en blank side vi kan skrive på. Der er med andre her, at vi begynder at ville rive hovederne af hinanden.
Flere af jer har desuden bedt om at få større indblik i præcis hvordan disse diskussioner ser ud. Vi havde i sinde at sætte gang i en podcast-serie, men grundet COVID-19 blev det vanskeligt i år. Det er dog på tegnebrættet.
Vi starter d. 22 december hvor vi udgiver én vinder hver dag.
Ikke bare det, på tværs af juleperioden og hele vejen til begyndelsen af det nye år, så kommer du til at finde en række anderledes artikler her på Gamereactor, som hele staben har produceret. Du kommer naturligvis også til at støde på en anmeldelse hist og her, samt de mange Game of the Year-artikler, men vi har også en række sjove ideer i støbeskeen. Udover faste indsalg som Nytårstalen og artikler der fokuserer på 2021's mest ventede spil, så smider vi en masse fedt indhold op, som I forhåbentlig kan lide.